3395
Sök

Fälgarnas inverkan på prestandan??

186 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#1
Har någon riktig koll på detta?
Vilken inverkan har fälgarna på prestandan? menar nu tex om man byter från 17" till typ 19"
går bilen märkbart sämre?

Hoppas jag får några vettiga svar smile

Ha de! // Danne


Meister
6 763 Inlägg
Inläggskritiker
990 Inlägg
6 mars 2008
#3
Större fälg, ju mer massa att hålla snurr på = effektförlust

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

4 767 Inlägg
6 mars 2008
#4
Hade varit roligt att se uträkningar, tabeller samt prestandatester från verkliga livet med detta!

Jag köpte väldigt lätta fälgar till min bil i hopp om bättre väghållning och prestanda smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

186 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#5
Shit gör det så mycket? trodde jag fasen inte..smile jaja man lär så länge man lever smile


Smålänning
7 883 Inlägg
6 mars 2008
#6
Sen: Släta fälgar ger mindre luftmotstånd.
Senast redigerat av twin_cam (6 mars 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Körv
3 535 Inlägg
6 mars 2008
#7
Äsch, min bil är så slö ändå så det kan kvitta big_smile

OT: Satte på mina sommarfälgar idag big_smile

Truckdriving Man

186 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#8
decib3L skrev:
Äsch, min bil är så slö ändå så det kan kvitta big_smile

OT: Satte på mina sommarfälgar idag big_smile

gött, ska på med sommarsulor på bmwn jag me snart..så den ser lite mysigare ut wink


huh?
10 427 Inlägg
7 mars 2008
#9
Jag ska ju på med lite tyngre fälgar mot förut denna säsongen.
Så ska jämföra lite gamla 'prestanda'-tider mot nya snart när
jag får på nya sulorna. Då ser man ju hur mycket slöare bilen
har blivit med minst c:a ~5kg extra per hjul.
Om inte annat så vinner man ju på styrrespons.

Hur mycket väger ett hyfsat 17" 225/45 däck ? 10kg?


Stålmannen
465 Inlägg
7 mars 2008
#10
Tror mina fälgar med däck 205/40R17 vägde 17.5kg/st om jag inte minns fel..


395 Inlägg
7 december 2008
#11
camaro67 skrev:
Mycket beror på vikt. 1kg på drivhjulen motsvarar 15kg på karossen så de finns mycket vikt att tjäna. Sen spelar ju profil och bredd stor roll.

Stämmer det verkligen?
kan det bli så mycket i jämförelse?

Om en fälg skulle väga 4kg mer än original. så. 4*4 = 20kg..  20*15 = 300.
så det vore som att lasta in 300kg?. fyfan de låter illa =S


VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 december 2008
#12
då bör ju racingbilar ha 13" fälgar tongue


Med lem
1 127 Inlägg
7 december 2008
#13
Mortalis skrev:
då bör ju racingbilar ha 13" fälgar tongue

Blir dock för smått..

Varför tror du dom använder Magenusium och kolfiber fälgar? Hög ofjädrad vikt är inget man vill ha.


1 827 Inlägg
7 december 2008
#14
Ofta väger däcken bra mycket också, och bibehåller du samma rullomkrets så ökar ju vikten på fälgarna, men minskar på däcken. Anledningen till att många känner av en effektminskning när dom bytt fälgar har ofta med att rullomkretsen ökat att göra.

Men visst stämmer det, ofjädrad vikt är oerhört viktigt, men då ska man börja tänka på att byta bromsar till lättare diton (tex alu) då bromsarna oftast väger otroligt mycket.

Mortalis: Kollar du på rejsbilar så har dom aldrig större fälgar än vad bromsarna tillåter.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 december 2008
#15
Mina sommardäck väger 19,5kg styck. Mina vinterdäck väger 15kg styck på plåtfälgar. De har samma omkrets. Det är en grym skillnad på accet. Men min motor har dåligt vridmoment (Honda 1.6) och då tror jag skillnaden blir större än t ex på en vridstarkare bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
7 december 2008
#16
camaro67 skrev:
Mycket beror på vikt. 1kg på drivhjulen motsvarar 15kg på karossen så de finns mycket vikt att tjäna. Sen spelar ju profil och bredd stor roll.

Dom fälgarna som jag fuderar på att köpa till capricen väger 37 kg st.

alltså så borde det vara som att lasta bilen med 2,22 ton, haha min bil kommer inte ens att rulla frammåt
Senast redigerat av theBIGburner (7 december 2008)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
7 december 2008
#17
vet inte vad mina sommarfälgar med däck väger men vinterkittet väger iaf 26kg st alltså 104kg totalt och det är i vilket falll mer än sommargrejorna väger, det känns tydligt när man lyfter skiten för att montera smile. har dock inte testat skillnader i acc mellan sommarfälgar/vinterfälgar/originalfälgar. Skillnaden bör väl bli mindre och mindre ju mer pulver det finns i motorn eller har jag fel??

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

3 120 Inlägg
7 december 2008
#18
HadesInFlames skrev:
vet inte vad mina sommarfälgar med däck väger men vinterkittet väger iaf 26kg st alltså 104kg totalt och det är i vilket falll mer än sommargrejorna väger, det känns tydligt när man lyfter skiten för att montera smile. har dock inte testat skillnader i acc mellan sommarfälgar/vinterfälgar/originalfälgar. Skillnaden bör väl bli mindre och mindre ju mer pulver det finns i motorn eller har jag fel??

Oavsett pulver i maskinen så är ofjädrad vikt något man vill hålla så lågt som möjligt...man ska ju kunna svänga med.


1 291 Inlägg
7 december 2008
#19
kab ju som referens säga att min vectra T sjönk 1dl/mil i förbrukning då jag bytte till vinterdäcken som ahr samma omkrets men är ganska mycket lättare smile


395 Inlägg
7 december 2008
#20
Men kan det verkligen stämma. att 1kg extra på driven motsvarar 15kg last?. det låter mycket. då vill inte jag köpa 19"are tongue



Sök