3354
Sök

!! Motorhaveri om kamremmen går???

168 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#1
Har hört att om kamremmen går på min bil ( Mazda 323 -98 ) så pajjar inte motorn. Någon som har något att säga till om detta eller vet hur det fungerar isåfall??

//Emelie


Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 mars 2008
#2
På många bilar slår ventiler och kolvar ihop och rasar hela motorn om remmen går av. Möjligt att det är så på din med. Finns undantag tex äldre volvo som klarar sig...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

905 Inlägg
13 mars 2008
#3
skulle vilja påstå att dom många 8ventilare klarar sig medans 16ventilare så blir det ras.

enklaste sättat att kolla är väl att läga lös remmen och dra runt veven med en hylsnyckel och se om det tar stopp eller inte.

337 Inlägg
13 mars 2008
#4
den rasar för de e en 16 ventilare... köp en 8 ventilare om du får för dig att du vill rase en motor...

3 liters diesel, mumma!

Smålänning
7 883 Inlägg
13 mars 2008
#5
Inte säkert den rasar, men jag skulle inte testa...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

188 Inlägg
13 mars 2008
#6
sannolikheten att den rasar e ju rätt stor..  men det finns ju ändå en liten möjlighet att den inte gör det, men den e ju så liten att den inte finns.. tongue


223 Inlägg
13 mars 2008
#7
Men det är vell ganska dåligt komp i de bilarna å på så sätt så är ju kolvarna längre från ventilerna så de är ganska stort spel mellan ventil och kolv sen tror ja ej kammen har soppas stora nockar så de trycker ner ventilerna långt!! utan de har nog längre öppen tider!!

Mvh

summitracing.com

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
13 mars 2008
#8
EmlanGbg skrev:
Har hört att om kamremmen går på min bil ( Mazda 323 -98 ) så pajjar inte motorn. Någon som har något att säga till om detta eller vet hur det fungerar isåfall??

//Emelie

nä kolvarna på en Mazda slår inte i ventilerna..det är fakta


Mekaniker
472 Inlägg
13 mars 2008
#9
Maximus. Du har gjort flera olika tester med samma resultat?

BMW-tok

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
13 mars 2008
#10
BMWKimmo skrev:
Maximus. Du har gjort flera olika tester med samma resultat?

nä men 30 års erfarenhet som Mazda-mekaniker


168 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#11
maximus skrev:
EmlanGbg skrev:
Har hört att om kamremmen går på min bil ( Mazda 323 -98 ) så pajjar inte motorn. Någon som har något att säga till om detta eller vet hur det fungerar isåfall??

//Emelie

nä kolvarna på en Mazda slår inte i ventilerna..det är fakta

Okej:) Men gäller det även 16V?

Tack för visat intresse.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
13 mars 2008
#12
EmlanGbg skrev:
maximus skrev:
EmlanGbg skrev:
Har hört att om kamremmen går på min bil ( Mazda 323 -98 ) så pajjar inte motorn. Någon som har något att säga till om detta eller vet hur det fungerar isåfall??

//Emelie

nä kolvarna på en Mazda slår inte i ventilerna..det är fakta

Okej:) Men gäller det även 16V?

Tack för visat intresse.

japp det händer inget då dom har gropar i kolvarna..Mazda-folk e smarta..he he


168 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#13
maximus skrev:
EmlanGbg skrev:
maximus skrev:

nä kolvarna på en Mazda slår inte i ventilerna..det är fakta

Okej:) Men gäller det även 16V?

Tack för visat intresse.

japp det händer inget då dom har gropar i kolvarna..Mazda-folk e smarta..he he

Herre jävlar:D hehe..kanske skall behålla min bil då ändå;)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
13 mars 2008
#14
ja gör det,för mer driftsäkrare bilar finns nästan inte..toyota vinner


223 Inlägg
13 mars 2008
#15
skulle aldrig haft kvar bilen, japansk kvalite är som kortleks bygge räker en nuddar not så gör de sönder!!

köp volvo 240 där ryker inte non  ventil int! big_smile

summitracing.com

Mekaniker
472 Inlägg
13 mars 2008
#16
Maximus: Mazda är knappast ensama om det. Det är ventilutag på nästan alla kolvar.
Det behöver inte gå fritt för det eftersom att det är för värmeutvidgningen osv..

BMW-tok

223 Inlägg
13 mars 2008
#17
BMWKimmo skrev:
Maximus: Mazda är knappast ensama om det. Det är ventilutag på nästan alla kolvar.
Det behöver inte gå fritt för det eftersom att det är för värmeutvidgningen osv..

men det är fortfarand dåligt komp i de bilarna å de kan ju antingen bero på hög topp eller korta stakar så ! sen tänker ja att nockarna är små å trycks inte ventilerna ner långt heller!!

summitracing.com

204 Inlägg
15 mars 2008
#18
ska man sälja ej bil pga att man måste byta kamrem?

Vem fan e evo-joCCe??
Evo VI GSR
WWW.JRM-RACING.SE

543 Inlägg
15 mars 2008
#19
maximus skrev:
BMWKimmo skrev:
Maximus. Du har gjort flera olika tester med samma resultat?

nä men 30 års erfarenhet som Mazda-mekaniker

Men hur kan du ha det när du är 30 år? smile

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

90 Inlägg
15 mars 2008
#20
Konstigt att vi på jobbet fick renovera toppen på en 323 00- som kamremmen hade gått av på , samtliga ventiler var krokiga.

Men det är ju bara hänga på en ny rem om den går av sa ni ju?


Sök