3818
Sök

svår startad när det är kallt??

118 Inlägg
26 december 2005
Trådstartare
har en kompis som har en 240 som är jävligt svår startad när det är kallt .,men när den är varm är det inga start problem´..någon som vet något om detta?

21 761 Inlägg
26 december 2005
Vore bra att veta om det är insprut eller förknasare. Om det är insprut kan det ju vara tex kallstartsventilen. Har han kollat tändkablar, rotor, tändstift?

Ett roligt fel som jag hade på en B21-77 var att plusen, från startmotorn till tändspolen som ska göra så att förkopplingsmotståndet kopplas förbi, inte var fastsatt. När det var plusgrader så startade bilen utan problem men vid minusgrader vägrade bilen att starta. Det blev för svaga gnistor.

Batteriet kan ju också börja sjunga på sista versen.

1 854 Inlägg
27 december 2005
Min 740 förknasare går inte o starta utan choke den måste vara HELT utragen om den ska starta när den e kall.

671 Inlägg
27 december 2005
Solenoiden i min startmotor funkar mycket sämre när det är kallt ute så det kan behövas ett antal försök innan bilen hoppar igång.

21 761 Inlägg
27 december 2005
onej84 skrev:
Min 740 förknasare går inte o starta utan choke den måste vara HELT utragen om den ska starta när den e kall.

Då är den som en volvo med förknasare brukar vara.

1 854 Inlägg
27 december 2005
Drönirettab skrev:
onej84 skrev:

Då är den som en volvo med förknasare brukar vara.

ok hehe

21 761 Inlägg
27 december 2005
Det beror ju iof på vad du menar med kall motor. Om det är tex 5-10 grader kallt utan motorvärmare så brukar det vara så men om man måste ha fullt utdragen choke vid +10 grader så är det inte bra.

4 554 Inlägg
28 december 2005
prova å ladda batteriet under natten starta igen...

736 Inlägg
28 december 2005
Drönirettab skrev:
Det beror ju iof på vad du menar med kall motor. Om det är tex 5-10 grader kallt utan motorvärmare så brukar det vara så men om man måste ha fullt utdragen choke vid +10 grader så är det inte bra.

Körde en kompis 240 och är ju van vid insprut så glömde choken helt ute och körde iväg...en stund...sedan inte mer...på en stund...blev ett stort svart rökmoln när jag fick igång bilen igen!

Sök