3410
Sök

Tinly subwoofer

20 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Tja jag undrar om den här basen som jag ska köpa är bra. Basen jag funderar på å köpa är en Tinly TL 3003V 12 tums subwoofer på 450 watt.

Specifikationer på suben

●Description:Foam edge PP cone (stiff / lightweight polypropylen)
● Nominal impedance:4Ω    
● Frequency response:26-1800Hz        
● Sensitivity:88dB/W/m              
● Magnet size:Φ180×H20mm (65 Oz) vekt. ca. 7 kg    
● Voice coil:Φ50 mm TSV 4 Layer    
● MAX.POWER:450 W - Nominell RMS 90W

Bilder kommer

BilstereoNörd
576 Inlägg
19 mars 2008
Det beror på vad den kostar?
För i vanlig ordning så finns det säkert andra märken som är betydligt bättre och t.o.m billigare..
Den tål enligt specen endast 90wrms så att den är lätt förstöra med fel lådor och för mycket effekt..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

20 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Är nybörjare på billjud så om du kunna berätta lite mer om det, suben kostar runt 500
\\Erik

8 156 Inlägg
19 mars 2008
Man får vad man betalar för. Lägg hellre ut samma summa pengar för en bättre 10".
I ovanstående fall så har jag inte en aning om vad det är för sub. 20 träffar på google ger ju heller inget vidare intryck?

I den prisklassen har bland annat magnat en 12" sub på 200 W RMS
Frequency response: 20-1500 Hz
Sensitivity: 93 dB (dvs mer lättdriven än ditt förslag)
Andra förslag i samma prisklass är Kenwood och Gas. De lär spela både bättre och högre.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

20 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
okej tack för hlälpen:D. nu har jag en annan fråga och den är att om man köper två basar som är på typ 90 db vardera. blir det samma effekt då eller ökar effekten då i decibel?

8 156 Inlägg
21 mars 2008
Nja. Känsligheten handlar ju om hur mycket dB som du kan kräma ut per watt och meter.
Så det har egentligen inte med hur högt ett element kan spela, utan mest om dom är lättdrivna eller svårdrivna. (Dvs om dom behöver mycket eller lite kräm från slutsteget)
Så en bas med en känslighet på 88dB kan spela lika bra som en bas med en känslighet på 92dB.
Men det krävs mer effekt för att få den första basen att röra på sig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

20 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
så om man köper ett slutsteg som är på sej 1000watt. då kan det spela lika bra som basen på känslighet 92 db

21 761 Inlägg
21 mars 2008
Tyvärr är det inte riktigt så enkelt, det där med känslighet. Oftast stämmer inte angivelsen för känslighet, dessutom beror det på hur man har mätt. Det värdet är egentligen inget man ska titta på när man köper en bas.

801 Inlägg
21 mars 2008
gas basarna ger väl 350 rms?

1 634 Inlägg
21 mars 2008
basar ger inte några watt alls.

Numera Saab 9-5 Aero -00

20 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:

vad menar du? men varför står det att dom är på 400watt t.ex om dom inte ger något alls.

136 Inlägg
21 mars 2008
capone skrev:
andreas_gbg_ skrev:

vad menar du? men varför står det att dom är på 400watt t.ex om dom inte ger något alls.

Skulle chansa att han skojade till de lite?

För senast jag kollade också, basar ger inga watt.. Slutsteg ger watt, Basar tar emot watt.. roll
nu vet jag inte om han menade så, eller om de helt enkelt är så att basar räknar man inte i watt, utan i nått annat.. hmm

20 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
vad skulle det vara för något isåfall? låter ju lite underligt.

21 761 Inlägg
21 mars 2008
andreas_gbg_ menade mest troligt det som SweeXic skrev, dvs att basar inte ger ut några watt. De tar som sagt emot watt från slutsteget och ger ut ett visst antal dB i ljudtryck.

Om det då tex står 400W på ett baselement så innebär det att det tål 400W från slutsteget, sedan får man förstås skilja på RMS-watt och MAX-watt.

296 Inlägg
22 mars 2008
tjenare  nog tror jag den där basen klarar av mer än 90w  men dom har ju reekomenderat de, jag har själv haft 2st tinlybasar som jag gav de dubbla dom spelade mycket bättre än vad ja förvänta mig men dom basarna var några "test-basar" dom kom aldrig ut till försälning men jag tror du kommer hitta bättre basar för samma peng.   ett stort tips är att du köper begangnat då får absolut mest för pengarna.
Mvh // Patrik

2 914 Inlägg
7 november 2010
Eunomia skrev:
Någon som vet var man kan handla Tinly idag?

google är din vän

4 693 Inlägg
7 november 2010
Hittade faktiskt inget på google

Booyakasha!

Sök