3722
Sök

Montera kjolpaket del 2.

71 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
Hej igen!

Efter att snart ha beställt mitt kjolpaket pratade jag med företaget som säljer prylarna och dom säger att det inte finns några fästen på kjolarna (fram/bak spoiler) utan att det ska man tydligen kunna fixa själv mycket enkelt.

Är det normalt att kjolar (fram/bak spoiler) leveraras utan fäste?

Som ni nog märker har jag aldrig tidigare monterat ett därav frågor.

Hur "enkelt" är "enkelt" att fixa egna fästen?

//Wejn

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 december 2005
Inte finns det egentligen några "fästen" på fram/sido/bak-kjolar. Dock så borde du ha fått med några popnitar och en tub sika-flex eller nåt liknande.
Egna fästen kan du nog göra, men enklast är att du först tejpar fast dem så du ser så att allt är i sin ordning. Sedan ber du någon hjälpa dej när du ska fästa dem ordentligt med sika-flex och pop-nitar smile

Lycka till smile

71 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
calibra_nox skrev:
Inte finns det egentligen några "fästen" på fram/sido/bak-kjolar. Dock så borde du ha fått med några popnitar och en tub sika-flex eller nåt liknande.
Egna fästen kan du nog göra, men enklast är att du först tejpar fast dem så du ser så att allt är i sin ordning. Sedan ber du någon hjälpa dej när du ska fästa dem ordentligt med sika-flex och pop-nitar smile

Lycka till smile

Tack tack!

Vad är sika flex?

Där måste ju vara några fästen om det ska popnitas fast elr hur menar du?

//Wejn

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 december 2005
Sika-flex är en kletig fästningsmassa kan man säga big_smile
men du vill INTE få den på fingrarna tongue går inte att tvätta bort... måste nötas bort tongue
men inte finns det några fästen tongue det är bara att nita fast kjolarna, men du kan behöva förborra några hål i plasten och pop-nita i hålen (ta inte för stora hål!) smile

71 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
calibra_nox skrev:
Sika-flex är en kletig fästningsmassa kan man säga big_smile
men du vill INTE få den på fingrarna tongue går inte att tvätta bort... måste nötas bort tongue
men inte finns det några fästen tongue det är bara att nita fast kjolarna, men du kan behöva förborra några hål i plasten och pop-nita i hålen (ta inte för stora hål!) smile

Aha kanon bra med snabb hjälp!

Tyckte bara det lät lite konstigt när killen sa "Men dom levereras utan fästen" eller nått liknande precis som det i vanliga fall var fästen på.

Om jag förstått det rätt så popnitar man i hjulhuset (?) och limmar tex fram spoilern där framme?

Edit: Ja i värsta fall fattar man väl annars när man demonterar den gammla spoilern.

//Wejn
Senast redigerat av Wejn (28 december 2005)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 december 2005
Jag har iaf aldrig hört talas om någon kjol som levererats med något fäste tongue
Men ja, så gjorde jag åtm. när jag lade fast min framspoiler smile Sika-flex framtill och på sidorna, och så 3 pop-nitar på var sida i hjulhuset smile
Om du gör så, så ska det nog bli riktigt bra smile
Lycka till *igen wink*

71 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
calibra_nox skrev:
Jag har iaf aldrig hört talas om någon kjol som levererats med något fäste tongue
Men ja, så gjorde jag åtm. när jag lade fast min framspoiler smile Sika-flex framtill och på sidorna, och så 3 pop-nitar på var sida i hjulhuset smile
Lycka till *igen wink*

Tackar för din hjälp!

Jag gör likadant man märker ju om det sitter elller inte. Vill bara vara på säkra sidan.

//Wejn

6 Inlägg
28 december 2005
är ni medvetna om att sika flex sitter som berget??
enda sättet att få loss någonting som är "sika flexat" är att värma,detta resulterar i att spoilern smälter!!
tro mej,jag använder sika flex dagligen i jobbet,ända sättet år som sagt att värma med gas.
Senast redigerat av danielagren (28 december 2005)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 december 2005
Anledningen till att man använder Sika-flex är för att något absolut inte ska komma loss tongue

edit: stavfel
Senast redigerat av calibra_nox (28 december 2005)

9 108 Inlägg
28 december 2005
men du har väl bara en frontläpp på din nox? Är ju värre om det är en hel frontspoiler!

På min front har jag fästen i glasfiber på insidan, på samma ställen som originalfästena.. Fronten sitter alltså med fyra skruvar/muttrar i mitten och en på varje sida. Sitter skitbra och det går att ta loss!! wink

Här har ni en bild på hur min bakspoiler ser ut inifrån.. Man ser ett glasfiberfäste i mitten med ett litet hål i...

http://web.comhem.se/~u73705050/bilen/ZDSC00076.JPG

Tycker det verkar vara en bättre idé än att limma fast en hel front/bak smile

edit: Måste påpeka att bakkjolen är lackad efter bildögonblicket så ni inte tror något annat haha wink
Senast redigerat av MilleN (28 december 2005)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 december 2005
Ahaaaa, skulle wejn ha en helt ny framspoiler??
Alltså byta ut hela framänden tongue
Det missade jag tongue
Då börjar jag förstå varför du tyckte att det var underligt att det inte kom några fästen med tongue okeeej, ursäkta mej!
Nästa gång ska jag läsa ordentligt innan jag skriver ett svar tongue

71 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
Haha inge problem!

Men hur gör jag nudå? Måste jag spackla med glasfiber osv? Jag menar bör det inte finnas fästen på grejorna när det är modell anpassat? Tydligen inte.

Måste jag göra egna fästen?

//Wejn

9 108 Inlägg
28 december 2005
Har sett på diverse sidor att man kan köpa "monteringssatser" för spoilers och sånt, kolla runt lite och ring och hör vad som ingår i en sådan sats..

Annars är mitt tips att kolla hur originalspoilern sitter först.. kanske går att flytta originalfästena till den nya fronten på något sätt?

Vad gäller det för bil? Borde finnas någon här inne som bytt front och fått göra egna fästen.

71 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
MilleN skrev:
Har sett på diverse sidor att man kan köpa "monteringssatser" för spoilers och sånt, kolla runt lite och ring och hör vad som ingår i en sådan sats..

Annars är mitt tips att kolla hur originalspoilern sitter först.. kanske går att flytta originalfästena till den nya fronten på något sätt?

Vad gäller det för bil? Borde finnas någon här inne som bytt front och fått göra egna fästen.

Har du nån länk till nån sida som säljer sånt?

Bilen i fråga gäller en Saab 900t -94

//Wejn

9 108 Inlägg
28 december 2005
hmm sitter inte fronten fast i krockbalken på 900ng? Isf kanske det skulle gå att limma fast skiten i den om den går att ta lös medans fronten sitter på, vore ju ypperligt..

Och någon anordning på sidorna för lite stabilitet såklart.. Du kommer nog på nåt big_smile

edit: finns extremt mycket saab-folk här så nån bör veta..
Senast redigerat av MilleN (28 december 2005)

71 Inlägg
29 december 2005
Trådstartare
Hjälp Saab ägare nu, Visa vad ni kan!

//Wejn

53 Inlägg
29 december 2005
calibra_nox skrev:
Lycka till *igen wink*

Absolut finns det leverantörer som skickar färdiga kit inkl fästen, Bla vissa kit från Chargespeed,Veilside,Ibherdesign etc etc.

118 Inlägg
29 december 2005
danielagren skrev:
är ni medvetna om att sika flex sitter som berget??
enda sättet att få loss någonting som är "sika flexat" är att värma,detta resulterar i att spoilern smälter!!
tro mej,jag använder sika flex dagligen i jobbet,ända sättet år som sagt att värma med gas.

håller inte med där .jag fick nog ta i för att få lös min bakkjol men det gick med något starkt medel minns inte vad det heter..,

305 Inlägg
30 december 2005
Detta med hur orginal sitter på saaben har jag lite funderingar på.
Har en front som liggande med orginal fästen och då är det en stor frigolit balk som skall vara framför krockbalken om jag fattat rätt sedan är det skruvar vid hjulhusena.
Så det borde inte vara så svårt att fixa egna fästen på nya paketet.
Kanske kan var lite knivigt att få hela skiten att hänga bra på balken men det går att lösa.
Sedan var det sidokjolar sa du dom sitter ju också med skruvar underifrån iaf är det så på min. Såd et skall inte häller vara svårt tror jag.
Men sedan baken har jag inte en anning om hur den sitter så det får någon annan ta och förklara.

Hoppas du löser det Wejn så vill vi se bra resultat sedan smile

12 086 Inlägg
30 december 2005
Är de en hel frontspoiler som ska ersätta orginalkof¨ångare borde dte ju finnas samma "fästen" som får fast orginalkjolen.. annars är de ju riktigt B. Därimot en addonspoiler limmar/skruvar/nitar man dit oftast

Sök