3059
Sök

öppet luftfilter??? å dump???

3 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
hmm ja undrar lite.. ja har jusst köpt en seat leon o5:a 1.8t 20v..
vill ha öppet luftfilter men alla gubbjävlar säger att de sliter så.. då tänkte ja vad e de för skillnad mellan ett öppet kn filter eller ett kn panelfilter?
så vill jag ju ha de där fina dump ljudet..
men lätt vart fan sätter ja dump jäveln å vilken sort ska ja ha? återcirkulerande eller öppen? hur mycket sliter det å är det värt de?
turbon sitter ju lite trångt till å allt de där.. liksom längst in i motor utrymmet. känns konstigt..
å vad ska ja chippa den med?

hjälp mig e ni som e bättre än mig.. så e ni snälla:D!

mvh mvh!

80 Inlägg
25 mars 2008
eskilone skrev:
vill ha öppet luftfilter men alla gubbjävlar säger att de sliter så.. då tänkte ja vad e de för skillnad mellan ett öppet kn filter eller ett kn panelfilter?
men lätt vart fan sätter ja dump jäveln å vilken sort ska ja ha? återcirkulerande eller öppen? hur mycket sliter det å är det värt de?
turbon sitter ju lite trångt till å allt de där.. liksom längst in i motor utrymmet. känns konstigt..

mvh mvh!

Öppet luftfilter sliter oftast på LMM, så alla "gubbjävlar" har nog rätt ang det.
Panelfilter stoppar du i originala luftburken.
Dumpjäveln finns det nog 10 installationsscheman här på garaget hur du monterar.
Vet inte hur mycket en öppen dump sliter. Kör själv med en återcirkulerande! smile

Volvo & Audi!

31 Inlägg
25 mars 2008
eskilone skrev:

Ett chip kanske?

80 Inlägg
25 mars 2008
BSR.se, dahlbacksracing.se . finns många fler sidor där du hittar chip till din bil!

Volvo & Audi!

1 497 Inlägg
25 mars 2008

mvh mvh!

Angående öppet luftfilter.
Finns en hel uppsats om detta här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
Men kortfattat.
Sätter man på ett öppet luftfilter försämras luft filtreringen (vilket säger sig själv).
Bilen tar in mer luft iom att det sitter fritt.
För att motverka detta brukar man lägga på en filterolja.
Men istället för att motorn drar in partiklar så drar den istället in lite
olja som lägger sig på tråden i luftmassemätaren. Gör att luftmassemätaren går sönder..

Sen dumpen.
Den placerar du på tryckröret som går mellan IC och spjällhus. Slangen som får den att
öppna sätter du lämpligen genom ett T-kors på bränsletrycksregulatorn.
Skillnaden mellan en öppen och en återcirkulerande är att en återcirkulerande skickar tillbaka
allt till luftfiltret. Medan en öppen skickar ut allt i motorrummet.
Att sätta en öppen dump på en bil med luftmassemätare kan ge problem då luftmassemätaren även mäter
den luft dumpen skickar tillbaka. Och sätter man då dit en öppen dump kan det bli problem då den får fel
luftvärden.

Rätta mig om jag har fel i ngt.

// Axel

Sök