3102
Sök

malmö arabland?

blacken
29 mars 2008
#281
jonesono skrev:
blacken skrev:
jonesono skrev:

Så mannen jag intervjuade som var barnsoldat i sin ungdom (började när han var ca 8 å), gjorde detta av sin egna fria vilja? Vilka förutsättningar har han, vilka är omgivningen och vad gör omgivningen...
Jag respekterar din åsikt, men du ser tyvärr inte mer fler än ett par "glasögon".. därmed brister ditt resonemang.
Undrar jag vad som "brister" i sitt resonemang.  Må så vara att vederbörande var 8 bast när det blev som det blev, men han växer upp och blir äldre och "visare". Och då så VET man vad rätt och fel är.  Det går inte att vare sig hävda eller legitimera ett felaktigt för samhället sett agerande på att jag hade det skit taskit i mina yngre dagar.  Det jag gör ÄR enbart mitt ansvar, speciellt när man har uppnått en "viss" ålder.
Man gör ju verkligen det, när det enda man har i omgivningen är andra barnsoldater, en familj som inte vill veta av en och andra som vill locka in en i kriminaliteten. roll
Vem tror du sköter uppfostringen, blir man själv "visare" när omgivningen "fuckar upp" ditt liv.. ålder blir här totalt irrelevant då du varken ser en annan värld än den du befinner dig i och omgivningen runt omkring dig som ger dig "sin" form av fostran.Även resten av hela samhället ger dig en viss stämpel för vad du tidigare varit, är och kommer förbli i deras ögon - myndigheter, polis, rättsväsende.. ja, hela långa kedjan.
Det är skrattretande att du är så pass övertygad om att det enbart kan vara en eget agerande och inte även andra faktorer. Du ger dig in på att förneka en hel vetenskap.. modigt.. tyvärr rasar ju din teori platt fall! Blundade du för mitt långa inlägg ett par sidor bort.. men then again, vissa människor bara måste se världen i svart och vitt, hur mycket de än motbevisas!
Tyvärr så kan jag inte hålla med dig där. Det är nog snarare du som har en "svart/vitt" attityd till det hela. Eller snarare en "skygglapps attityd.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 mars 2008
#282
*
Vi pratar om allt som händer i Sverige med araber men vilka araber pratar man om? jag tror att all syfter på dom som kommer från Iran och Irak, varför! jo det är dom 2 länder som man har i huvet och för det första, det är mest Irak med redan då sada mussein´s tid, han var en stor mördare, nu är han borta för alltid, han fick det han skulle få, mycket bra! varför inte då lämna Irak klara sig själv med sina inne problemer, frysa sada mussein familj mång miljard som är stulen från folk så att det kan återlämnas till landet, bort med amerikansk soldater som vill bara blir av med sina överskott av munitioner så att andra länder kan hjälpa till och att alla som kom till Sverige skickas tillbaka hem för att återbygga sitt land och sina hem så det blir ett frit land.
Varför amerikanare som är så duktiga med allting som dom påstor har dom inte än fänglad den störta terorist i värden abin laden eller vad fan han heter!
Man kan fråga sig , vem känner pengar på att han lever fri idag? det saknas bara att amerikanare väljer honom som nästa president som dom gjörde med sada mussein.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
29 mars 2008
#283
blacken skrev:
jonesono skrev:
blacken skrev:

Undrar jag vad som "brister" i sitt resonemang.  Må så vara att vederbörande var 8 bast när det blev som det blev, men han växer upp och blir äldre och "visare". Och då så VET man vad rätt och fel är.  Det går inte att vare sig hävda eller legitimera ett felaktigt för samhället sett agerande på att jag hade det skit taskit i mina yngre dagar.  Det jag gör ÄR enbart mitt ansvar, speciellt när man har uppnått en "viss" ålder.
Man gör ju verkligen det, när det enda man har i omgivningen är andra barnsoldater, en familj som inte vill veta av en och andra som vill locka in en i kriminaliteten. roll
Vem tror du sköter uppfostringen, blir man själv "visare" när omgivningen "fuckar upp" ditt liv.. ålder blir här totalt irrelevant då du varken ser en annan värld än den du befinner dig i och omgivningen runt omkring dig som ger dig "sin" form av fostran.Även resten av hela samhället ger dig en viss stämpel för vad du tidigare varit, är och kommer förbli i deras ögon - myndigheter, polis, rättsväsende.. ja, hela långa kedjan.
Det är skrattretande att du är så pass övertygad om att det enbart kan vara en eget agerande och inte även andra faktorer. Du ger dig in på att förneka en hel vetenskap.. modigt.. tyvärr rasar ju din teori platt fall! Blundade du för mitt långa inlägg ett par sidor bort.. men then again, vissa människor bara måste se världen i svart och vitt, hur mycket de än motbevisas!
Tyvärr så kan jag inte hålla med dig där. Det är nog snarare du som har en "svart/vitt" attityd till det hela. Eller snarare en "skygglapps attityd.
Jag har svårt att tro att du är seriös nu.
Åh gud hjälpe dig.. känner igen din argumentationsteknik ifrån "kristen-tråden".. tro på gud är ok, men inte samhällets inverkan på individen! Jösses!!
Är det jag som har "skygglappsattityd"?!.. av oss två är det jag som bidrar med olika tänkbara teorier etc.. jag vrider och vänder på det och guess what, det funkar!
Du å andra sidan, har haft din fasta ståndpunkt sen hin håles tid (trådens start) och vägrar ge upp tanken på att det kan vara något annat som ligger bakom.. så går det om man har sin fasta övertygelse att försvara - svart/vitt.
End of discussion!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

306 Inlägg
29 mars 2008
#284
fegge_89 skrev:
Borde skicka in sveriges alla insatsstyrkor till rosengård så skulle det nog bli lite årdning på stället.
haha så sant, me tyvärr lär det inte bli av iom sverige "måste" tänka på sin image, medan folket blir rånade, misshandlade och får betala allt för sånt här pack! så nej tack, ut med dom!

blacken
29 mars 2008
#285
Phaetoon skrev:
n0b0dy_ skrev:
Ertiyed skrev:

haha nej det vi gjorde va att hjälpa tyskarna genom att gå igenom Sverige med deras pansarvagnar för att anfalla Sovjet.
Vilket i sin tur hade sovjet kunnat knulla sverige upp och ner om dem vill efter WW2 men dom gjorde inte det, så på ett sätt tycker jag man ska tacka alla som var emot nazi tyskland inte bara usa.. USA var en liten del i det stora hela så att säga.. HOLLYWOOD har gjort det Större big_smile
Jo, det är ju många som glömt att USA kom in i slutskedet av kriget. Visserligen som den avgörande länken, men ändå.
Om inte USA hade blandat sig i så hade herr hitler tagit hem " potten" så enkelt är det. Det var enbart på grund av USA:s militära makt och överlägsna industri kapacitet som kunde vända kriget till allierades förmån. Tyskarna var överlägsna, tekniskt och militärt alla europeiska länder på den tiden. Sedan så ska man inte hacka så mycket på Sverige för vi gjorde det vi kunde göra med dom medel som vi hade till hands. Bl:a så var det svenska förband som var över och nitade Ryssarna så gott det gick. Och utan Bofors 40:an så hade konvojerna över Atlanten inte haft det så lätt.

blacken
29 mars 2008
#286
jonesono skrev:
blacken skrev:
jonesono skrev:
Man gör ju verkligen det, när det enda man har i omgivningen är andra barnsoldater, en familj som inte vill veta av en och andra som vill locka in en i kriminaliteten. roll
Vem tror du sköter uppfostringen, blir man själv "visare" när omgivningen "fuckar upp" ditt liv.. ålder blir här totalt irrelevant då du varken ser en annan värld än den du befinner dig i och omgivningen runt omkring dig som ger dig "sin" form av fostran.Även resten av hela samhället ger dig en viss stämpel för vad du tidigare varit, är och kommer förbli i deras ögon - myndigheter, polis, rättsväsende.. ja, hela långa kedjan.
Det är skrattretande att du är så pass övertygad om att det enbart kan vara en eget agerande och inte även andra faktorer. Du ger dig in på att förneka en hel vetenskap.. modigt.. tyvärr rasar ju din teori platt fall! Blundade du för mitt långa inlägg ett par sidor bort.. men then again, vissa människor bara måste se världen i svart och vitt, hur mycket de än motbevisas!
Tyvärr så kan jag inte hålla med dig där. Det är nog snarare du som har en "svart/vitt" attityd till det hela. Eller snarare en "skygglapps attityd.
Jag har svårt att tro att du är seriös nu.
Åh gud hjälpe dig.. känner igen din argumentationsteknik ifrån "kristen-tråden".. tro på gud är ok, men inte samhällets inverkan på individen! Jösses!!
Är det jag som har "skygglappsattityd"?!.. av oss två är det jag som bidrar med olika tänkbara teorier etc.. jag vrider och vänder på det och guess what, det funkar!
Du å andra sidan, har haft din fasta ståndpunkt sen hin håles tid (trådens start) och vägrar ge upp tanken på att det kan vara något annat som ligger bakom.. så går det om man har sin fasta övertygelse att försvara - svart/vitt.
End of discussion!
Du vet väl att man "ser grandet i sin nästas öga, men missar bjälken i sitt eget". Må så vara att samhälle/livsmiljö kan ha en "inverkan" på en individ. Men det förändrar inte det faktum att en individ ÄR ansvarig/skyldig för sina handlingar. Skit detsamma vad ens bakgrund är du är som individ HELT ansvarig för vad du gör så enkelt ÄR det.  Sedan så kan man förstå att sådana som du vidhåller sin "övertygelse" för ni måste ju legitimera erat "vara" så att säga.
Senast redigerat av blacken (29 mars 2008)

1 079 Inlägg
29 mars 2008
#287
Phaetoon skrev:
RouziMotorsport skrev:
Va, 12 000 SEK i bonus om man lär sig svenska? e det skattade pengar eller? shitt, det va nog det dummaste jag har hört.. där ryker våra skattepengar ännu mer än i politikernas fickor
Fast bättre att dom blir sporrade till att lära sig svenska, än att dom inte engagerar sig och belastar samhället? För 12 000 är ju lite jämfört med vad det kostar att ha någon gåendes på SFI ett år.
För att inte tala om vad det sparar i socialbidragspengar om dom kommer i arbete?
Eller så skickar man hem dem!wink

Sleeper
3 084 Inlägg
29 mars 2008
#288
blacken skrev:
jonesono skrev:
blacken skrev:

Undrar jag vad som "brister" i sitt resonemang.  Må så vara att vederbörande var 8 bast när det blev som det blev, men han växer upp och blir äldre och "visare". Och då så VET man vad rätt och fel är.  Det går inte att vare sig hävda eller legitimera ett felaktigt för samhället sett agerande på att jag hade det skit taskit i mina yngre dagar.  Det jag gör ÄR enbart mitt ansvar, speciellt när man har uppnått en "viss" ålder.
Man gör ju verkligen det, när det enda man har i omgivningen är andra barnsoldater, en familj som inte vill veta av en och andra som vill locka in en i kriminaliteten. roll
Vem tror du sköter uppfostringen, blir man själv "visare" när omgivningen "fuckar upp" ditt liv.. ålder blir här totalt irrelevant då du varken ser en annan värld än den du befinner dig i och omgivningen runt omkring dig som ger dig "sin" form av fostran.Även resten av hela samhället ger dig en viss stämpel för vad du tidigare varit, är och kommer förbli i deras ögon - myndigheter, polis, rättsväsende.. ja, hela långa kedjan.
Det är skrattretande att du är så pass övertygad om att det enbart kan vara en eget agerande och inte även andra faktorer. Du ger dig in på att förneka en hel vetenskap.. modigt.. tyvärr rasar ju din teori platt fall! Blundade du för mitt långa inlägg ett par sidor bort.. men then again, vissa människor bara måste se världen i svart och vitt, hur mycket de än motbevisas!
Tyvärr så kan jag inte hålla med dig där. Det är nog snarare du som har en "svart/vitt" attityd till det hela. Eller snarare en "skygglapps attityd.
Håller fullt med jonesono. Bla stod det i Aftonbladet för någon dag sedan om de där amerikanska miltärfängelsena där personalen torterar sina fångar där en psykolog/människovetare berättar att att soldaterna inte hade personlighetsstörningar etc utan att de var helt vanliga personer. klart som fan att omgivningen påverkar en, finns ju inte nog med bevis. Aldrig varit med om grupptryck? Hört talas om de såkallade Nazisterna som tog över ett helt land? Där vanliga hederliga tyskar helt plötsligt gjorde helt vansinniga ohumanistiska saker.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 mars 2008
#289
Vad jag hörde så har vissa myndigheter i filmen problem, vad för problem, inte riksdagen iallafall som vill göra det lättare för "dom"(jag skrev dom för att skriva länderna tar för mycket plats) att komma in hit med släkten. Stäng invandringen och skicka tillbaka dom som inte söker jobb eller hela tiden haft bidrag, skulle bli mycket billigare...
En som är trött på denna jävla invandring....

Go For It!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 mars 2008
#290
jo en sista grej bara, varför är det en rättighet för dom att komma hit??

Go For It!!

blacken
29 mars 2008
#291
Sushikocken skrev:
blacken skrev:
jonesono skrev:
Man gör ju verkligen det, när det enda man har i omgivningen är andra barnsoldater, en familj som inte vill veta av en och andra som vill locka in en i kriminaliteten. roll
Vem tror du sköter uppfostringen, blir man själv "visare" när omgivningen "fuckar upp" ditt liv.. ålder blir här totalt irrelevant då du varken ser en annan värld än den du befinner dig i och omgivningen runt omkring dig som ger dig "sin" form av fostran.Även resten av hela samhället ger dig en viss stämpel för vad du tidigare varit, är och kommer förbli i deras ögon - myndigheter, polis, rättsväsende.. ja, hela långa kedjan.
Det är skrattretande att du är så pass övertygad om att det enbart kan vara en eget agerande och inte även andra faktorer. Du ger dig in på att förneka en hel vetenskap.. modigt.. tyvärr rasar ju din teori platt fall! Blundade du för mitt långa inlägg ett par sidor bort.. men then again, vissa människor bara måste se världen i svart och vitt, hur mycket de än motbevisas!
Tyvärr så kan jag inte hålla med dig där. Det är nog snarare du som har en "svart/vitt" attityd till det hela. Eller snarare en "skygglapps attityd.
Håller fullt med jonesono. Bla stod det i Aftonbladet för någon dag sedan om de där amerikanska miltärfängelsena där personalen torterar sina fångar där en psykolog/människovetare berättar att att soldaterna inte hade personlighetsstörningar etc utan att de var helt vanliga personer. klart som fan att omgivningen påverkar en, finns ju inte nog med bevis. Aldrig varit med om grupptryck? Hört talas om de såkallade Nazisterna som tog över ett helt land? Där vanliga hederliga tyskar helt plötsligt gjorde helt vansinniga ohumanistiska saker.
Grupptryck eller ej, man är fullständigt ansvarig för en egna handlingar så dj""la enkelt är det.
Och dom dära "oskyldiga"/"hederliga" tyska soldaterna hänvisade sitt beteende till det sk: "grupptrycket"/ "miljöpåverkan". Vilket Nurnbergrättegångarna senare visade hur pass "rätt" dom hade.
Senast redigerat av blacken (29 mars 2008)

9 108 Inlägg
29 mars 2008
#292
jonesono skrev:
massa text
Det jag inte förstår med din argumentation är att ett beteende ska rättfärdigas för att personen hade det svårt som barn eller för att det finns forskning och samband med våld runt deras kultur och uppfostran?

Ska inte seriemördare som blivit slagna av sina föräldrar få sina straff heller då? Ska inte våldtäktsmän dömas för att dom tyckte tjejen såg ut som en hora?

Du vet att det finns ett problem, men du accepterar det för att det råkar vara synd om folk.

Om alla hade tänkt som du hade världen varit underbar det håller jag med om, men nu är det inte så och vi måste anpassa oss.

Jag kom på en liten tanke, om vi ponerar att vi skulle ha en opinionsundersökning i Sverige angående integration och invandring/flyktingmottagning, hur många hade varit missnöjda med landets ståndpunkter dom senaste 10 åren? 60-70% är en generös gissning men låt oss säga 50% för att vara på den säkra sidan. Varför säger då inget riksdagsparti någonting om det, varför är det ingen som öppet talar om att förändra någonting? Istället ska det svartmålas och klagas på alla som röstar "fel" och på dom "hemska SD", som faktiskt råkar vara dom enda som tar upp problemen, givetvis lyssnar folk. Hade dom stora partierna tagit upp nya förslag och erkänt att integrationen havererat hade SD försvunnit som luft.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 mars 2008
#293
*
Alla vet att ändringar för saker och ting går alltid på snigelfart
Och alla vill ändra saker och ting, men! bara att det inte rör våra planbok, hus, fritidhus, lyxbåt, husvagn, och våra lyxbilar, helst står vi utanför.
Det kallas personligt integritet ty i Sverige är vi inte rassist nej! nej! nej! det existerar inte! eller? inte öppet i allafall.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

9 108 Inlägg
29 mars 2008
#294
alain skrev:
*
Alla vet att ändringar för saker och ting går alltid på snigelfart
Och alla vill ändra saker och ting, men! bara att det inte rör våra planbok, hus, fritidhus, lyxbåt, husvagn, och våra lyxbilar, helst står vi utanför.
Det kallas personligt integritet ty i Sverige är vi inte rassist nej! nej! nej! det existerar inte! eller? inte öppet i allafall.
Självklart existerar det, men det betyder inte att man är rasist för att man inser att det finns problem, du vet det, jag vet det, till och med Jonesono vet det smile Sedan finns det bra mycket värre partier än SD i vårt avlånga land.


Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
29 mars 2008
#295
blacken skrev:
Du vet väl att man "ser grandet i sin nästas öga, men missar bjälken i sitt eget".
Testat att vända dina kära citat mot din egen uppfattning... testa, jag tror det kan ha effekt nämligen!
Du på fullt allvar ifrågasätter om jag kan tillämpa kritiskt tänkande? Oh my gosh, vilket övertramp.
Btw, har du fullgod gymnasieutbildning? Tycker mig se ett uns av eget bristande kritiskt tänkande.

blacken skrev:
Må så vara att samhälle/livsmiljö kan ha en "inverkan" på en individ.
I think we got something...

blacken skrev:
Men det förändrar inte det faktum att en individ ÄR ansvarig/skyldig för sina handlingar. Skit detsamma vad ens bakgrund är du är som individ HELT ansvarig för vad du gör så enkelt ÄR det.
Ahh... så nära, men ändå så långt borta.

blacken skrev:
Sedan så kan man förstå att sådana som du vidhåller sin "övertygelse" för ni måste ju legitimera erat "vara" så att säga.
"... sa han och gick till kyrkan."
En sågning av tvärvetenskapliga mått, signerad blacken!
Hahaha Give me a break! lol

Har du någon heder kvar, är det dags att packa ihop nu.. ett litet tips bara.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
29 mars 2008
#296
MilleN skrev:
jonesono skrev:
massa text
Det jag inte förstår med din argumentation är att ett beteende ska rättfärdigas för att personen hade det svårt som barn eller för att det finns forskning och samband med våld runt deras kultur och uppfostran?
Skilj på rättfärdiga och förklara.. att döda någon är inte rätt, men det kan förklaras med olika vetenskapliga mått varför någon dödar.

MilleN skrev:
Ska inte seriemördare som blivit slagna av sina föräldrar få sina straff heller då? Ska inte våldtäktsmän dömas för att dom tyckte tjejen såg ut som en hora?
Jo, någon skall ha straffet och det blir idag den som utförde dådet.
Problemet är att "många" idag sätter punkt här.. "man" vill förklara handlingar på personligt plan. Det är tyvärr inte så lätt och det finns hur många faktorer som helst (förutom möjliga individuella/psykologiska) som kan förklara människors beteende. Jag ger mig sällan in på att dömma. Jag förklarar varför saker är som de är, sedan är det upp till andra att dömma (med hjälp av vad jag kommit fram till/lagt fram). Skall man fortsätta i samma ordning, eller kan man möjligtvis förändra något..


MilleN skrev:
Du vet att det finns ett problem, men du accepterar det för att det råkar vara synd om folk.
Nej, jag tycker sällan synd om folk. Jag tycker i synnerhet inte synd om folk som beragt andra om livet.
Jag vill ha förklaring på varför det sker.. därav utbildar jag mig till att kunna förklara tänkbara vägar.. och kanske hur man kan lösa dem på sikt.


MilleN skrev:
Om alla hade tänkt som du hade världen varit underbar det håller jag med om, men nu är det inte så och vi måste anpassa oss.
Nej, jag hade nog blivit rätt trött på att "se mig själv" i många ex. Räcker med ett.
Anpassning ja.. det smakar gott i munnen, men är sällan så pass enkelt.
Varför "lyckas" vissa invandrare med att anpassa sig, medan många andra inte gör det? Åter igen, det finns mycket som kan förklara detta.

MilleN skrev:
Jag kom på en liten tanke, om vi ponerar att vi skulle ha en opinionsundersökning i Sverige angående integration och invandring/flyktingmottagning, hur många hade varit missnöjda med landets ståndpunkter dom senaste 10 åren? 60-70% är en generös gissning men låt oss säga 50% för att vara på den säkra sidan. Varför säger då inget riksdagsparti någonting om det, varför är det ingen som öppet talar om att förändra någonting? Istället ska det svartmålas och klagas på alla som röstar "fel" och på dom "hemska SD", som faktiskt råkar vara dom enda som tar upp problemen, givetvis lyssnar folk. Hade dom stora partierna tagit upp nya förslag och erkänt att integrationen havererat hade SD försvunnit som luft.
Av rädsla för att "trampa varandra på tårna". Vi måste ha debatten och den måste tas av riksdagspartierna.. problemet är att jag (tror) många av dem själva tänker att det måste göras något, men att de för att så att säga, snygga till det, vill göra denna förändring den långsamma vägen. Det är inte alltid bra att skynda, men jag håller med om (för det gissar jag att många här tycker) att det går lite för segt och står still ibland.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

blacken
29 mars 2008
#297
jonesono skrev:
blacken skrev:
Du vet väl att man "ser grandet i sin nästas öga, men missar bjälken i sitt eget".
Testat att vända dina kära citat mot din egen uppfattning... testa, jag tror det kan ha effekt nämligen!
Du på fullt allvar ifrågasätter om jag kan tillämpa kritiskt tänkande? Oh my gosh, vilket övertramp.
Btw, har du fullgod gymnasieutbildning? Tycker mig se ett uns av eget bristande kritiskt tänkande.

blacken skrev:
Må så vara att samhälle/livsmiljö kan ha en "inverkan" på en individ.
I think we got something...

blacken skrev:
Men det förändrar inte det faktum att en individ ÄR ansvarig/skyldig för sina handlingar. Skit detsamma vad ens bakgrund är du är som individ HELT ansvarig för vad du gör så enkelt ÄR det.
Ahh... så nära, men ändå så långt borta.

blacken skrev:
Sedan så kan man förstå att sådana som du vidhåller sin "övertygelse" för ni måste ju legitimera erat "vara" så att säga.
"... sa han och gick till kyrkan."
En sågning av tvärvetenskapliga mått, signerad blacken!
Hahaha Give me a break! lol

Har du någon heder kvar, är det dags att packa ihop nu.. ett litet tips bara.
Angående begreppet heder så är det följande som gäller "It`s for mee to know, and for you to find out"
Du ska ALLDRIG ifrågasätta en persons heder innan du ens känner vederbörande. Det tyder bara på en mycket dålig uppfostran/ dålig respekt för olika individer..
Senast redigerat av blacken (29 mars 2008)

Os Difuntos
1 822 Inlägg
29 mars 2008
#298
Hårdare domar.
Lättare att utvisa.
Möjlighet att ta tillbaka medborgarskap.
Påtvingad SFI.
Bidragsberättigad max 1år
Skall ha ett jobb/praktik inom 6 månader efter ankomst.

Några förändringar som jag tror skulle ge resultat.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

804 Inlägg
29 mars 2008
#299
Jag tycker att man ska införa något liknande vad jag läst de har i nederländerna efter deras massiva invandring dom hade. För att få medborgarskap ska man ha bott i landet 5eller8år (minns inte vilket), kunna språket, visa att man kan försörja sig själv, att man kan kulturen osv. Kan man inte det efter de åren förtjänar man inte medborgarskap i ett land. Tycker helt klart att man ska kunna ställa krav, inte bara göra som Mona Sahlin vill och tvinga kommuner att ta emot invandrare.

8 156 Inlägg
29 mars 2008
#300
baca skrev:
Hårdare domar.
Lättare att utvisa.
Möjlighet att ta tillbaka medborgarskap.
Påtvingad SFI.
Bidragsberättigad max 1år
Skall ha ett jobb/praktik inom 6 månader efter ankomst.

Några förändringar som jag tror skulle ge resultat.
Hårdare domar har ju inte hjälpt i USA direkt.
Bättre att satsa på folk som gör att folk blir dömda för sina brott istället.
Dom flesta småbrott som anmäls läggs ju ner sad
Mer poliser, mer utredare?

Lättare att utvisa. Håller med. Tycker att även infödda svenskar bör kunna utvisas.
Påtvingad SFI tycker jag är meningslöst. Finns ju vissa invandrare som lär sig svenska på egen hand bättre än att gå på SFI tillsammans med analfabeter. Dessutom blir ju man inte speciellt motiverad av att bli tvingad till att göra något?

Bidragsberättigad i max 1 år? Som asylsökande får man ju inte jobba eller studera förrän man fått sitt uppehållstillstånd, right? Det tar ju evigheter innan man får reda på om man får stanna. Värdelöst.
Men ska man få bidrag så ska man även göra något. Sen kanske man skulle ge bidrag i form av matcheckar och inte i reda pengar?

Att alla ska ha ett jobb/praktik inom 6 månader efter ankomst är ju utmärkt! Men synd bara att det kommer ta jobb från ungdomar och andra som kanske behöver jobben lika mycket?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök