MilleN skrev:
jonesono skrev:
massa text
Det jag inte förstår med din argumentation är att ett beteende ska rättfärdigas för att personen hade det svårt som barn eller för att det finns forskning och samband med våld runt deras kultur och uppfostran?
Skilj på rättfärdiga och förklara.. att döda någon är inte rätt, men det kan förklaras med olika vetenskapliga mått varför någon dödar.
MilleN skrev:
Ska inte seriemördare som blivit slagna av sina föräldrar få sina straff heller då? Ska inte våldtäktsmän dömas för att dom tyckte tjejen såg ut som en hora?
Jo, någon skall ha straffet och det blir idag den som utförde dådet.
Problemet är att "många" idag sätter punkt här.. "man" vill förklara handlingar på personligt plan. Det är tyvärr inte så lätt och det finns hur många faktorer som helst (förutom möjliga individuella/psykologiska) som kan förklara människors beteende. Jag ger mig sällan in på att dömma. Jag förklarar varför saker är som de är, sedan är det upp till andra att dömma (med hjälp av vad jag kommit fram till/lagt fram). Skall man fortsätta i samma ordning, eller kan man möjligtvis förändra något..
MilleN skrev:
Du vet att det finns ett problem, men du accepterar det för att det råkar vara synd om folk.
Nej, jag tycker sällan synd om folk. Jag tycker i synnerhet inte synd om folk som beragt andra om livet.
Jag vill ha förklaring på varför det sker.. därav utbildar jag mig till att kunna förklara tänkbara vägar.. och kanske hur man kan lösa dem på sikt.
MilleN skrev:
Om alla hade tänkt som du hade världen varit underbar det håller jag med om, men nu är det inte så och vi måste anpassa oss.
Nej, jag hade nog blivit rätt trött på att "se mig själv" i många ex. Räcker med ett.
Anpassning ja.. det smakar gott i munnen, men är sällan så pass enkelt.
Varför "lyckas" vissa invandrare med att anpassa sig, medan många andra inte gör det? Åter igen, det finns mycket som kan förklara detta.
MilleN skrev:
Jag kom på en liten tanke, om vi ponerar att vi skulle ha en opinionsundersökning i Sverige angående integration och invandring/flyktingmottagning, hur många hade varit missnöjda med landets ståndpunkter dom senaste 10 åren? 60-70% är en generös gissning men låt oss säga 50% för att vara på den säkra sidan. Varför säger då
inget riksdagsparti någonting om det, varför är det ingen som öppet talar om att förändra någonting? Istället ska det svartmålas och klagas på alla som röstar "fel" och på dom "hemska SD", som faktiskt råkar vara dom enda som tar upp problemen, givetvis lyssnar folk. Hade dom stora partierna tagit upp nya förslag och erkänt att integrationen havererat hade SD försvunnit som luft.
Av rädsla för att "trampa varandra på tårna". Vi måste ha debatten och den måste tas av riksdagspartierna.. problemet är att jag (tror) många av dem själva tänker att det måste göras något, men att de för att så att säga, snygga till det, vill göra denna förändring den långsamma vägen. Det är inte alltid bra att skynda, men jag håller med om (för det gissar jag att många här tycker) att det går lite för segt och står still ibland.