2 april 2008
Trådstartare
Ny bliven volvo ägare!
Volvo 855 T5R -96
26 000mil
Först och främst så har jag "lamda lampan" lysande konstant, den är avläs och har givit felkod 212, signal från lamdasond felaktig eller saknad. Hur skall man kunna fixa det, har hört att den kan vara pågrund av olika saker. Vart skall man börja, för att lösa detta. Någon som haft samma problem? Skulle gärna vilja veta vart man skall börja åtgärda detta.
För det andra så har jag kollat oljan, längst ner på stickan kan ibland ett vitt "klet" sitta, kan detta vara vatten? hoppas verkligen inte det. Dessutom så har jag 2 st oljeslangar som trycker ut olja. Dom sitter på vänster sida om man står framför bilen, ena går upp i kylarn, och andra tror jag går under insuget och runt? Dessa 2 som går i parallellt i blocket läcker olja. Finns det utbytes slangar, eller behöver man kanske bara byta oring?svårt? Har även sätt att under grenröret är det en olja som länger lite ner. Kan detta bero på vevhusventilation är igensatt? Även det, är det svårt eller dyrt att köpa grejer till?
Kan lambdalampan lysa på grund av detta?kan detta vara felet?
Ps. öppna luftfilter lådan och den var tom från filter ds. Jag vet att LMM är utbytt men detta var år 2005. Även lådan är bytt vid 17 000 mil (nu gått 26 000mil) och då var paxboxarna bytta. Oljar tycks inte komma från någon annanstans är just dessa 2 slangar tror ja, men det luktar bränd olja jävligt fort om bilen.
Har snart bes. på bilen och behöver åtgärda detta. Måste man in på volvo se för att släcka lamdalampan eller släcks den om man hittat felet?
tackar för alla svar.