3877
Sök

HJÄLP! Volvo T5r som läcker olja och "lamda lampa" lyser!

135 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#1
Ny bliven volvo ägare!

Volvo 855 T5R -96
26 000mil

Först och främst så har jag "lamda lampan" lysande konstant, den är avläs och har givit felkod 212, signal från lamdasond felaktig eller saknad. Hur skall man kunna fixa det, har hört att den kan vara pågrund av olika saker. Vart skall man börja, för att lösa detta. Någon som haft samma problem? Skulle gärna vilja veta vart man skall börja åtgärda detta.

För det andra så har jag kollat oljan, längst ner på stickan kan ibland ett vitt "klet" sitta, kan detta vara vatten? hoppas verkligen inte det. Dessutom så har jag 2 st oljeslangar som trycker ut olja. Dom sitter på vänster sida om man står framför bilen, ena går upp i kylarn, och andra tror jag går under insuget och runt? Dessa 2 som går i parallellt i blocket läcker olja. Finns det utbytes slangar, eller behöver man kanske bara byta oring?svårt? Har även sätt att under grenröret är det en olja som länger lite ner. Kan detta bero på vevhusventilation är igensatt? Även det, är det svårt eller dyrt att köpa grejer till?

Kan lambdalampan lysa på grund av detta?kan detta vara felet?

Ps. öppna luftfilter lådan och den var tom från filter ds. Jag vet att LMM är utbytt men detta var år 2005. Även lådan är bytt vid 17 000 mil (nu gått 26 000mil) och då var paxboxarna bytta. Oljar tycks inte komma från någon annanstans är just dessa 2 slangar tror ja, men det luktar bränd olja jävligt fort om bilen.

Har snart bes. på bilen och behöver åtgärda detta. Måste man in på volvo se för att släcka lamdalampan eller släcks den om man hittat felet?

tackar för alla svar.


134 Inlägg
2 april 2008
#2
Du måste helt klart fixa felen,   Men även när du gör det så kommer inte lambalampan att slockna, men det kan man enkelt göra själv med hjälp av färddatorn,   Kan det inte i huvudet i vilken ordning som man ska göra men kan ta reda exakt hur du släcker lampan.


285 Inlägg
2 april 2008
#3
tjenare låter som du har samma problem som jag..slangarna till och ifrån oljekylet och pressningar..ja bytte tät ring och oring vid in koplingar då slutar det läcka där..med det är i pressningarna som är problemet kolla fall det läcker där på din med..kolla även slangarna till oljereturen från turbon brukar vara kassa..ante


8 253 Inlägg
2 april 2008
#4
Kletet på oljestickan innebär att du kör för mycket korta sträckor. Slangen som går till kylaren kanske hör ihop med den andra, om du inte menar slngen som går upp igenom insuget och in under tändstiftskåpan. Finns slangar att köpa på volvo, dock med leveranstid, men den (dem?) till oljekylaren kan man även få gjord på hydraulfirmor som kan pressa nya slngar åt dig (billigare). Oljan under grenröret kommer med stor säkerhet från returröret på turbon, byt packning och o-ringen.

Motorelektronikslampan tänds inte för att det läker olja. På en 96:a (t5r fanns inte 96, så det lär va en som är uttagen -96...? men är det så då kan man släcka lampan själv) ska det ju va obd2 så då får man åka till volvo för att släcka den om man inte har en felkodsläsare.


134 Inlägg
2 april 2008
#5
Det ska också kunna räcka med att lossa på nån av batteripolerna någon minut för att släcka lamba lampan.


135 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#6
Bilen är tillverkad 1995-08 eller något sånt, i Tyska reg beviset står der 177kw(tysk import)
Det sitter ingen diagnostikenhet vid spolarvätskepåfyllningen, utan framför växelspaken. 16 stift. Kan man ändå släcka lampan själv?

Så oljereturröret sitter under grenröret, eller övanför, fortsod inte riktigt! Kan det vara den som läcker alltså!? Alltså dessa 2 oljeslangar är i diameter lika stora som en enkrona, kanske något större. jag ser att ena går in i kylarn till vänster (om man står framför) är det den andra som är oljereturröret till turbon? Så lamdasondlampan kan inte lysa pågrund av detta?Kan läkaget inte bero på att vevhusventilation kan vara igensatt(för högt tryck?) utan för slangen är paj, och jag ser att den inte läcker upp på slangen utan i skarven till "röret". Så dessa kan man lättast fixa på en slangfirma?


Lokal gasglad kille
112 Inlägg
2 april 2008
#7
Patriiik skrev:
Det ska också kunna räcka med att lossa på nån av batteripolerna någon minut för att släcka lamba lampan.

Att släcka en lampa löser väll inte felet som orsakade att lampan tändes??

135 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#8
Så kletet beror endast på kortasträckor med kall motor? inte topplocket som drar in vatten?


Lokal gasglad kille
112 Inlägg
2 april 2008
#9
mc_vw skrev:
Så kletet beror endast på kortasträckor med kall motor? inte topplocket som drar in vatten?

Hade samma problem.. räckte med att byta oringen till oljestickan och pacningen i oljepåfylningslocket  wink

135 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#10
oljan tycks inte komma ovanifrån på motorn, utan just vid slangpressningarna. samt vid grenröret, därifrån det rycker när man kört hört, (ryker blårök). Är detta skadligt, bör man kanske inte åka med bilen eller ta det lite lungt, inget som gör att spisen havererar?



Sök