Sådärja nu börjar det närma sig färdig sopade gator och solen har tittat fram.
Vad passar då inte bättre än att skriva av sig lite om vad man har samlat på sig under vintern samt lite bilder på det som hittills har gjorts.
Börjar med 2 bilder på hur bilen ser ut.
1a Tagen på Gotland 2007
2a Ett krematorium i Tyresö
Liten lista på vad som inhandlats kan vi ju börja med.
Csl 19x9,5" runt om.
Helt ny tillverkade michelin PS2 265/30/19
Ac schnitzer stötdämpare och fjädrar
PF länkarmsbussningar i fram och bak.
Pfc skivor i fram samt pfc belägg i fram.
Carbotech belägg ibak.
Stålomspunna bromsslangar
Ebc racing fluid något som iaf ska palla med hård körning
Camberstag i bak samt Ställbara topplagringar i fram, även stötdämparlager ibak.
H&R krängare ställbara.
K&N luftfilterkitt.
Det var väl det mesta jag kom på just nu av det roliga.
Sedan har även lite service prylar inhandlats.
Motorolja + filter
Växellådsolja
Diffolja
Stift
Kupefilter
Bromsvätska som jag skrev ovan.
Båda spårkilsremmarna
Även några exteriör saker har inhandlats för att finna lite ro för ögat.
Nya lyktglas, xenonlampor, framblinkers med svartinsats, svarta njurar, "vita" blinkerslampor runt om.
Solfilm kommer ske nästa helg och efter det kommer bilen ställas på Glosstech (Rekond) i huddinge för att få sig en fin vårputs så man iaf kan visa upp en bra puts när man inte är snabbast på konbanan
Nåväl lite bilder och text.
Kvällen då allt började bilen rullades in på polarens jobb och hissades upp. Här fanns ingen tid att spilla utan vi satte igång direkt, började dränera bilen på vätskor till höger och vänster.
Först utfördes service på allt som ovan nämdes.
Efter det började vi plocka ner bromsar i fram och montera stålomspunna bromsslangar runt om.
På med PFC skivor och belägg ifram och carbotech beläggen ibak.
Fälgarna med nya gummina på.
När vi höll på och demontera fram i hjulhuset så hittade vi en liten "plastlucka" i varje hjulhus, hmm skumt tänkte vi och pillade bort och konstaterade att det var lufttunneln från luftintaget i fronten som leds till att kyla bromsarna.
Varför sätter man igen dom?
Nåväl nu har jag iaf lite bättre kylning :invasion:
Lagom bredd ifram tycker jag :up:
Sen började motgångarna.
Först visade det sig att vi fått fel länkarmsbussningar ifram.
Efter det visade det sig att vi fått fel topplagringar ifram.
KUL!! Tanken var ju att bilen skulle bli klar i helgen.
Vi la framvagnen åt sidan och började ibak ist.
Byte av stötdämpare och fjädrar flöt på utan problem.
Demonterade krängare fram och bak och monterade H&R krängarna.
Nu skulle camberstagen ibak monteras. Enkelt trodde vi då det sitter en bult upptill och en nertill.
Jo jo så va ju inte fallet. Först började det med att ena bulten nertill hade rostatfast i hylsan till bussningen den sitter igen. Mkt våldande och en timma senare var skiten loss.
Bussningen har gjort sitt så en ny köptes.
Då va det bara övrebulten kvar.
Börjar skruva ur den och inser att JĤ%#"¤"#¤ANS Skit den går inte förbi diffen så vad gör man?
Lossa alla fästen till diffen, ner med avgassystemet, bort med drivaxlarna då dom tog i krängarna, lossa på ingående axel, ryck diffen bakåt, bort med bultarna och dit med nya stagen, skruva fast, åter med allt man precis lossat/tagit bort.
Vilket jobb för 2 stag men nu är det gjort och förhoppningsvis slipper man göra om det
H&R krängaren fram
Bytte länkarmsbussningar ibak.
Då va hela bakdelen klar.
Eftersom vi inte kunde göra så mkt åt framvagnen utan topplagringar och länkarmsbussningar gick vi på K&N kittet som monterades rätt snabbt och enkelt. Får hoppas bilen får lite bättre luft nu, ingen gillar ju att vara kvävd
Detta har då gjorts hittills.
På onsdag den 9/4 är det tänkt att det sista på bilen skall göras.
Nya pf länkarmsbussningarna är hemma men väntar fortf på topplagringarna som skulle kommit senast i fredags
Förhoppningsvis har dom kommit innan onsdagen så vi kan montera dom nya stötdämparna, fjädrar, bussningar samt topplagringar och göra en 4 hjulsinställning.
Camber fram: -2,5 alt -2,6 , bak: -2. Toe har jag nerskrivet på ett papper men kommer inte riktigt ihåg vad houke skrev
Även dom sista utvändiga detaljerna monteras på onsdag.
Nästa sak jag funderar på är 2 replika GT3 stolar som väger runt 10-12kg tillsammans samt 5-6p bälten men det får vänta en stund
Sedan bär det iväg för solfilm på lördag troligtvis för att sedan ställas i Glosstechs lokaler i huddinge som jag skrev.
Uppdaterar med lite bilder när meckandet fortsätter
Mvh Christian
Vad passar då inte bättre än att skriva av sig lite om vad man har samlat på sig under vintern samt lite bilder på det som hittills har gjorts.
Börjar med 2 bilder på hur bilen ser ut.
1a Tagen på Gotland 2007
2a Ett krematorium i Tyresö
Liten lista på vad som inhandlats kan vi ju börja med.
Csl 19x9,5" runt om.
Helt ny tillverkade michelin PS2 265/30/19
Ac schnitzer stötdämpare och fjädrar
PF länkarmsbussningar i fram och bak.
Pfc skivor i fram samt pfc belägg i fram.
Carbotech belägg ibak.
Stålomspunna bromsslangar
Ebc racing fluid något som iaf ska palla med hård körning
Camberstag i bak samt Ställbara topplagringar i fram, även stötdämparlager ibak.
H&R krängare ställbara.
K&N luftfilterkitt.
Det var väl det mesta jag kom på just nu av det roliga.
Sedan har även lite service prylar inhandlats.
Motorolja + filter
Växellådsolja
Diffolja
Stift
Kupefilter
Bromsvätska som jag skrev ovan.
Båda spårkilsremmarna
Även några exteriör saker har inhandlats för att finna lite ro för ögat.
Nya lyktglas, xenonlampor, framblinkers med svartinsats, svarta njurar, "vita" blinkerslampor runt om.
Solfilm kommer ske nästa helg och efter det kommer bilen ställas på Glosstech (Rekond) i huddinge för att få sig en fin vårputs så man iaf kan visa upp en bra puts när man inte är snabbast på konbanan
Nåväl lite bilder och text.
Kvällen då allt började bilen rullades in på polarens jobb och hissades upp. Här fanns ingen tid att spilla utan vi satte igång direkt, började dränera bilen på vätskor till höger och vänster.
Först utfördes service på allt som ovan nämdes.
Efter det började vi plocka ner bromsar i fram och montera stålomspunna bromsslangar runt om.
På med PFC skivor och belägg ifram och carbotech beläggen ibak.
Fälgarna med nya gummina på.
När vi höll på och demontera fram i hjulhuset så hittade vi en liten "plastlucka" i varje hjulhus, hmm skumt tänkte vi och pillade bort och konstaterade att det var lufttunneln från luftintaget i fronten som leds till att kyla bromsarna.
Varför sätter man igen dom?
Nåväl nu har jag iaf lite bättre kylning :invasion:
Lagom bredd ifram tycker jag :up:
Sen började motgångarna.
Först visade det sig att vi fått fel länkarmsbussningar ifram.
Efter det visade det sig att vi fått fel topplagringar ifram.
KUL!! Tanken var ju att bilen skulle bli klar i helgen.
Vi la framvagnen åt sidan och började ibak ist.
Byte av stötdämpare och fjädrar flöt på utan problem.
Demonterade krängare fram och bak och monterade H&R krängarna.
Nu skulle camberstagen ibak monteras. Enkelt trodde vi då det sitter en bult upptill och en nertill.
Jo jo så va ju inte fallet. Först började det med att ena bulten nertill hade rostatfast i hylsan till bussningen den sitter igen. Mkt våldande och en timma senare var skiten loss.
Bussningen har gjort sitt så en ny köptes.
Då va det bara övrebulten kvar.
Börjar skruva ur den och inser att JĤ%#"¤"#¤ANS Skit den går inte förbi diffen så vad gör man?
Lossa alla fästen till diffen, ner med avgassystemet, bort med drivaxlarna då dom tog i krängarna, lossa på ingående axel, ryck diffen bakåt, bort med bultarna och dit med nya stagen, skruva fast, åter med allt man precis lossat/tagit bort.
Vilket jobb för 2 stag men nu är det gjort och förhoppningsvis slipper man göra om det
H&R krängaren fram
Bytte länkarmsbussningar ibak.
Då va hela bakdelen klar.
Eftersom vi inte kunde göra så mkt åt framvagnen utan topplagringar och länkarmsbussningar gick vi på K&N kittet som monterades rätt snabbt och enkelt. Får hoppas bilen får lite bättre luft nu, ingen gillar ju att vara kvävd
Detta har då gjorts hittills.
På onsdag den 9/4 är det tänkt att det sista på bilen skall göras.
Nya pf länkarmsbussningarna är hemma men väntar fortf på topplagringarna som skulle kommit senast i fredags
Förhoppningsvis har dom kommit innan onsdagen så vi kan montera dom nya stötdämparna, fjädrar, bussningar samt topplagringar och göra en 4 hjulsinställning.
Camber fram: -2,5 alt -2,6 , bak: -2. Toe har jag nerskrivet på ett papper men kommer inte riktigt ihåg vad houke skrev
Även dom sista utvändiga detaljerna monteras på onsdag.
Nästa sak jag funderar på är 2 replika GT3 stolar som väger runt 10-12kg tillsammans samt 5-6p bälten men det får vänta en stund
Sedan bär det iväg för solfilm på lördag troligtvis för att sedan ställas i Glosstechs lokaler i huddinge som jag skrev.
Uppdaterar med lite bilder när meckandet fortsätter
Mvh Christian
Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
Kör M3 E46..
0
0
0
0