4515
Sök

tappar laddtryck? Som att köra in i en vägg. lite tips? V6 turbo x2

26 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Har problem med min bil.  Den tappar allt tryck? när man drar på och kommer upp i ca 4000rpm laddtrycket är lite svårt att bedöma då det bara sitter en liten färgglad sak precis som i saab.
Det blir precis som att köra in i en vägg. Tappar allt, sen är det bara växla ner och fortsätta köra.
Har lite svårt att veta var jag börja felsöka.  Behöver lite hjälp att komma på rätt väg.

*Skaffa en ordentlig laddtrycksmätare och se om trycket går upp som det ska, alternativt ligger för högt så att nån spärr slår av bränsle och tändning??(vet ej om nån mixtrat med nåt innan jag köpte den)

*Fuelcut?  kanske inte bränsle pumpen inte orkar hålla trycket som den ska ?

*läckage nånstans?

Hade felet innan vintern också, Har bytt båda turboaggregaten (utbytes) under vintern.

Just det bilen är en Maserati 2.24v  2.0l V6 med dubbelturbo, ingen kat

Tar tacksamt emot alla tips


26 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#2
Det är ingen katalysator orginal!  smile  har en sån tur att den är reggad utan.

Ingen aning om vad magnet ventilen kan heta på engelska?  har verkstadshandboken på engelska/italienska


134 Inlägg
7 april 2008
#3
Har du inget läckage i nån slang nånstans?


1 453 Inlägg
7 april 2008
#4
Har du laddtrycksvakt på bilen? Så vet jag iaf att SAABs APC beter sig när den "nollställts" och kalibrerar sig självt, ger med sig efter ett tag.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2008
#5
Låter som om det är någon form av laddtrycksvakt.

På min 9-5:a så hände exakt samma sak för mig, stämplade plattan i mattan i antingen fyran eller femman (kommer inte ihåg) och då bara small det till och sen satt man nästan i rutan tongue

Något med att bilen laddar för mycket när man ger för mycket gas i för hög växel, som sagt, bara till att växla ner och stämpla -> växla upp och inte trycka fullt på gasen så är det inga problem.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 april 2008
#6
Känn på länkaget mellan tryckklocka och WG-klaff så det inte kärvar...

Sätter den felkoder?


26 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#7
kände på turbo-wastegate när jag monterade de nya turbosarna. Kändes ok. (borde de ju göra efter som de var nya! )

Vet ej om man kan läsa felkoder utan instrument. Men den visar inget annat i alla fall i form av varningslampor. 

Är nog inne på nån laddtrycks vakt kanske.  Men det går tyvärr inte "smyga" förbi det heller verkar det som. När den når "trycket/varvtalet" så smäller det bara. 

Har beställt laddtrycksmätare nu får vi se. Ska sätta mig och lus läsa verkstadshandboken också. Det är tyvärr fattig på info vad gäller vad som är vad i bilen  sad


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 april 2008
#8
Du får väl ta en liten bilresa till Italien och höra med killarna på verkstan vad det är som har gått galet wink

Men som sagt, för mycket ladd är nog orsaken.

Bytte du förresten till originalturbos när du bytte eller till större/mindre turbos ??  Isf kan ju det vara det som gör det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

26 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#9
bytte till orginal turbos. (omöjligt att få plats med nått större utan större ombyggnad wink  )


Har hittat någon slags tryckvakt/solenoid ventil som verkar vara kopplad till WG har starka misstankar mot den wink. Frågan är hur man kan testa den. Eller om det bara är att byta och hoppas!

Hehe, italien är nog inte rätta stället tog 4 mån senast jag försökte beställa delar därifrån och sen kom fel ändå. hehe Så nu blir storbritanien om man ska prylar, 3 dagars leverans är lite bättre  wink


Truckreparatör
221 Inlägg
8 april 2008
#10
Hadde liknade problem med min 740 turbo. laddet försvann oxå vid 4000rpm efter mycket felsökande så visade det sig att slangan mellan lmm:n och turbon sögs ihop. Bytte slang o sen var allt ok.


26 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#11
Har inga LMM på min bil!


26 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#12
Kan en läckande  IC ge ett sånt fel?  Om den inte är tryck tät alltså?


leo_m83
13 april 2008
#13
ju mer ladd = mer tryck. Och är det så att det är läckage eller hål i nån slang så håller ju de för en viss ladd. Men sen när laddet blir för mycket så öppnas den lilla hålen / läckagen och alla ladd åker ut till atmosfären vilket gör att bilen blir orkelös. felsök på slangarna till at börja med. enklaste. Använd startspray om du måste, räcker med ett litet hål för att det ska gå åt skogen..i alla fall på våra nissan 200sx

26 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#14
prövade med startspray förut. Men märkte inget.   tycker inte det borde bli så abrupt om det enbart vore ett läckage?


leo_m83
13 april 2008
#15
i så fall skulle jag kolla turbon så att den orka hålla upp laddtrycket. Jag vet att när tubosar börjar bli gamla och slitna så orkar de inte hålla upp laddet. kolla så att turbon är hel och har inga onomala glapp. Men jag tror fortfarande på läckage

26 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#16
Båda turbosarna är helt nya och felet fanns innan jag bytte dem också. Trodde att det berodde på dom för dom gamla var helt slut. Kopplade förbi magnetventilen också (om jag nu gjorde rätt)  men felet kvarstod.
Kom dock at tänka på att när jag rengorde IC:na under turbo bytet så läckte det i mellan cellerna och "behållaren" (totalt hjärnsläpp, vafan heter det på sidan av IC).  Undrar om det räcker med ett läckage där för att den bygger hör högt tryck/eller tappar allt??

PS:körde 200sx s13 förut, mycket trevlig bil och bra klubb: DS


1 Inlägg
10 augusti 2008
#17
Jag har ett liknande problem med min Saab 900 2,0T.
Fast mitt laddtryck släpper inte tvärt.

När jag trycker plattan i mattan (oavsett växel/varvtal) så går mitt laddtryck upp, ner, upp, ner.
Innan detta hände hade jag problem med en slang som sprack vid högre laddtryck, och det berodde på en felvänd dump (original dumpen). Förra ägaren hade satt den på fel håll så den släppte trycket fel.

Som sagt mitt laddtryck ökar och sjunker. Vad jag har fått höra kan det ha med magnetventilen/vakumslangar att göra. Har dock inte hunnit kolla detta.



Sök