4107
Sök

Har inget laddtryck i turbon!

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
Hjälp mig asså, jag har inget laddtryck i min turbo längre! sad
Som jag har skrivit i en annan tråd längre ner så började allt med att d va som om bilen bara gick in i väggen så fort turbon började ladda, sen fungerade allt igen efter ja stängt av, sen märkte jag igår att jag saknade lite hk, jag kände inte d där riktiga suget när ja tryckte på.. och så nu innan så såg jag att turbomätaren rör sig inte en millimeter när jag trycker på.. sad

vad är fel?? fan va tråkigt detta är! sad

Forummoderator
26 348 Inlägg
10 april 2008
#2
Traver skrev:
Hjälp mig asså, jag har inget laddtryck i min turbo längre! sad
Som jag har skrivit i en annan tråd längre ner så började allt med att d va som om bilen bara gick in i väggen så fort turbon började ladda, sen fungerade allt igen efter ja stängt av, sen märkte jag igår att jag saknade lite hk, jag kände inte d där riktiga suget när ja tryckte på.. och så nu innan så såg jag att turbomätaren rör sig inte en millimeter när jag trycker på.. sad

vad är fel?? fan va tråkigt detta är! sad

Inte bara nån slang som hoppat av eller nåt då?
Kollat ordentligt under huven? Ingen kabel eller vad som helst?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#3
Jag ska kolla det, men d käns som att allt sitter ihop, först bara gick bilen in i väggen så fort jag tryckte på lite, sen saknade jag suget igår, och så nu e d helt dött.. jag e så rädd att d e turbon som gått åt helvete, så tråkiga utgifter..sad

Med.lem
3 759 Inlägg
10 april 2008
#4
Traver skrev:
Jag ska kolla det, men d käns som att allt sitter ihop, först bara gick bilen in i väggen så fort jag tryckte på lite, sen saknade jag suget igår, och så nu e d helt dött.. jag e så rädd att d e turbon som gått åt helvete, så tråkiga utgifter..sad

Låter den konstigt lr ryker?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#5
Asså man hör något skrammel när man gasar, men det kan även vara skyddsplåten till avgasröret som jag vet sitter lite löst o skramlar. men ryker gör det inte nej..

1 453 Inlägg
10 april 2008
#6
Laddar turbon inte alls eller syns det bara inte på turbomätaren? Jag har haft samma fel som du två gånger men med olika anledningar, första gången hade en tryckslang från dumpventilen lossnat som går till mätarhuset, det andra var att staget till wastegaten hade lossnat. Detta är en väsentlig del då den reglerar laddtrycket.


65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#7
Jag tryckte på lite nu precis när ja körde till jobb. och jo man hör att den laddar, men på mätaren rör sig bara pytte pytte lite, knappt uppe på 0.. nu körde jag iofs inga 90 vägar, d va bara 50 hela vägen men jag tryckte på så mkt som man kan. men innan så har den alltid reagerat hur sakta man än körde, för minsta lilla puff på gasen..

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#8
Säg att det är någort billigt att byta.. haha tongue d får fan inte vara hela turbon som lämnat in?? :Syikes

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
10 april 2008
#9
Jag tycker då de låter som att de bara är nån slang som har släppt, kolla alla slangar som har med laddtrycket att göra noga, kan va en spricka i nån. farsan hade exakt samma fel på sin bil å då var de bara slangen till dumpen som hade släppt.


65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#10
_aero skrev:
Jag tycker då de låter som att de bara är nån slang som har släppt, kolla alla slangar som har med laddtrycket att göra noga, kan va en spricka i nån. farsan hade exakt samma fel på sin bil å då var de bara slangen till dumpen som hade släppt.

Okej. tongue Hehe men förlåt, men jag är inget vidare geni på bilar, vad är det för slangar som har med laddtrycket o göra?? tongue
små, stora?
Tjocka, smala?

2 164 Inlägg
10 april 2008
#11
När de gäller till laddtrycket och hur du beskriver de så låter de ju som en vakum slang som är sönder bara.
Byt ut alla när du ändå håller på så slipper du tänka på de sen.

MVH

F


65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#12
ja jo det kan man ju faktiskt göra smile det enda jag är rädd för när jag bytar slangar o skit, e att det ska vara olja lr bensin i dom, då ja inte riktigt vet vad alla slangar är till.. tongue men det är kanske inget sånt man behöver vara rädd för när man meckar med turbon? tongue

8 Inlägg
10 april 2008
#13
har du kollat lmm`n, slangarna sitter som dom ska eller inte är spruckna samt att dumpventilen är hel så den inte pyser hela tiden

Toker
491 Inlägg
10 april 2008
#14
Bilen borde gå ganska fett om slangar pajat. då svartryker den lite...
Annars hade jag samma symptom på en supra när wastegaten inte vela fungera nå mer..

Toker Jr 081102

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#15
bagarnissen skrev:
har du kollat lmm`n, slangarna sitter som dom ska eller inte är spruckna samt att dumpventilen är hel så den inte pyser hela tiden

Asså förra veckan när jag körde på motorvägen så bara pang så va d som att gå in i väggen när jag försökte gasa på lite, till sist låg jag i 60-70 i höga backar.. och då sa folk även att ja skulle kolla lmm`n för d kunde vara att den krånga så d blev fel bränsleblanding me luften, kan det vara den som spökar då? men påverkar den laddtrycket på turbon??

65 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#16
kan nog utesluta något mekaniskt fel nu, för när jag körde hem innan så fungerade turbon som den ska igen.. så det måste vara något elektriskt fel?
något relä eller kan det vara lmm'n??

2 Inlägg
10 april 2008
#17
Kanske är det magnetventilen som gått? Var så på en polares A4 1.8T..yikes

50-50 Teorin är bulletproof!

65 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#18
Okej, är det en del som är anpassad efter bil och modell? eller är det en universal sak?
Vart brukar en sån ventil sitta, lr vad heter den på engelska, så kan ja kolla sj.. ;P
Och är den dyr o byta? :Syikestongue

1 453 Inlägg
11 april 2008
#19
Traver skrev:
Okej, är det en del som är anpassad efter bil och modell? eller är det en universal sak?
Vart brukar en sån ventil sitta, lr vad heter den på engelska, så kan ja kolla sj.. ;P
Och är den dyr o byta? :Syikestongue

Ja den är anpassad efter modellen och därmed inte universal.
Bytte min på saaben, kostar mellan 1300-3000 beroende på var man köper den. Har tyvärr ingen prisuppgift för din bil.
På engelska heter det "magnetic valve".


65 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#20
ahh shit va dyrt. måste ju importera min med.. hmm
Finns det något sätt så man kan kolla om det verkligen e den som e kass?
tråkigt o kasta ut så mkt pengar o broblemet kvarstår.. hmm


Sök