4386
Sök

trimma utan avgasysem

Livsnjutare
403 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att byta turbo och mappa och chippa. men ha kvar orginal avgasystemet på min s40, då får jag ca 230hk, kan det ge ngra konsekvenser genom att bilen inte får släppa ut avgaserna maximalt?

Gta Iv 31april

337 Inlägg
20 april 2008
#2
vrf vill du ha kvar orginalssystemet? :S

3 liters diesel, mumma!

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 april 2008
#3
-S40- skrev:
kan det ge ngra konsekvenser

...du hamnar på 230hk mot 260hk med sportavgas...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

26 Inlägg
21 april 2008
#4
Det största problemet blir att när du laddar mer, blir turbon varmare. Om den då inte får andas ordentligt kommer du att ha effekten i intervaller, eftersom turbon blir för varm.

Satsa på öppnare avgassytem. Det behöver inte låta som att du kör utan ljuddämpare!

1 813 Inlägg
21 april 2008
#5
trimma utan att byta avgasrör visst det går.. men testa ta ett bra grep om halsen och ta och tryck lite så kommer din turbo känna sig om du stressar upp motorn men inte kan släppa ut avgaserna wink  bara ett exempel:P

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 079 Inlägg
21 april 2008
#6
dj_padde skrev:
trimma utan att byta avgasrör visst det går.. men testa ta ett bra grep om halsen och ta och tryck lite så kommer din turbo känna sig om du stressar upp motorn men inte kan släppa ut avgaserna wink  bara ett exempel:P

Testa att andas genom ett sugrör tongue, är ett annat exempel.

Livsnjutare
403 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#7
torpis skrev:
-S40- skrev:
kan det ge ngra konsekvenser

...du hamnar på 230hk mot 260hk med sportavgas...

hehe smart..

Gta Iv 31april

Livsnjutare
403 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#8
ni har väl rätt. grejjen var att ja nöjjde mig med 230hk och inte ville slänga ut cash på nytt avgassystem, jaja vi får väl se va som händer, behöver ju inte köra som en galning

Gta Iv 31april

Livsnjutare
403 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#9
är det värt på en s40 som gårr 14700 mil då?

Gta Iv 31april

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 april 2008
#10
om avgaserna inte kommer ut ur avgassytemet, lär det hitta nån annanstans att gå ut ur

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 883 Inlägg
21 april 2008
#11
Du har ju råd att trimma motorn.. Varför inte gå hela vägen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

112 Inlägg
21 april 2008
#12
det är inte så jätte dyrt att bygga eget avgassystem heller, det är väl om man ska ha kat / ljuddämpare som kostar..

Jag hatar fwd = felwheeldrive...

196 Inlägg
21 april 2008
#13
14700 mil är väl ingen sträcka... klart du ska satsa på ett nytt system smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 april 2008
#14
turboforssen skrev:
om avgaserna inte kommer ut ur avgassytemet, lär det hitta nån annanstans att gå ut ur

Borde det inte bli mindre skillnad i tryck mellan turbinen och downpipen? Att avgaserna lika gärna kan ta vägen över turbinen som igenom wg-klaffen? Om jag inte tänkt fel så kan man få skenande laddtryck...


Livsnjutare
403 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#15
bullshitt. det klarar sig gott o väl med orginal systemet, snackat med patrik på atm
Senast redigerat av -S40- (25 april 2008)

Gta Iv 31april

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 april 2008
#16
-S40- skrev:
bullshitt. det klarar sig gott o väl med orginal systemet, snackat med patrik på atm

Skenladd är alltså bara något jag hittat på menar du?
Vid just 230 hk kanske det klarar sig med original men till slut får man ju allvarliga problem med för klena rör...


Livsnjutare
403 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#17
men rören är inte för klena.. så du menar att en t4a med steg 1 måste byta avgassystem för att inte kollapsa? ljuger Atm?

Gta Iv 31april

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
25 april 2008
#18
Jag hade en audi a4 1.8 t förut och när den var på 250 häst så hängde inte mitt avgassystem med utan de sprack kan ju ha varit gammalt med men men jag har dålig erfarenhet av att åka med orginal system med trimmad motor

Jag kör traktor:)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 april 2008
#19
-S40- skrev:
men rören är inte för klena.. så du menar att en t4a med steg 1 måste byta avgassystem för att inte kollapsa? ljuger Atm?

Men läs! Vid just 230 hk kanske det håller men tillslut blir de för klena. Fysiska grundlagar!

Det kanske går bra upp till 250hk, 300hk eller mer men värmeutvecklingen blir större och turbons verkningsgrad sjunker. Kan ju lova dig att du inte kan leda ut obegränsat med avgaser genom ett original...

När påstår jag att atm ljuger? Enligt atm så bör man byta vid 255hk men man behövde ju aldrig byta till grövre...


Livsnjutare
403 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#20
men jag skriver om just (230hk) så vrf ta upp andra exempel? att d kan bli fucked up om det är för stort tryck d fattar vem som helst.. dessutom frågade jag om atm ljög, och anklagade dig inte.. det är skillnad
Senast redigerat av -S40- (25 april 2008)

Gta Iv 31april


Sök