2301
Sök

A-traktor 740 Bygge

"Glidare"
254 Inlägg
5 februari 2006
Man kan ju alltid diskutera om man ska få ta upp såna här grejer i ett bilforum, men varför inte? På ett epa-forum finns det knappst lika mycket kompetens som det finns på den här sidan. Och om man inte vill hjälpa dem så låt bli att skriva då?

Att bygga om en vanlig bil till en epa traktor innebär ofta en massa arbete. Men du kommer samtidigt att tjäna pengar på den då du är klar. Så det är ju upp till dig, hur mkt tid och vilja du vill lägga ner på din bil/ a-traktor.

PS: känner att det finns risk för bombadering av dåliga betyg på min bil nu;P

Bröderna bus
118 Inlägg
5 februari 2006
Hej å hå.. ja har åk a-traktor.. det var ganska bra med en sån ! ja ser inga nakdelar förutom att det kostar svin mycket pengar!
ja gav upp a-traktorn när polisen kom hem å plinga på å sa att den gick för fort men dom hade inga bevis så det var bara å sälja den.
idag har ja bygt en 740 a-traktor b230FT !
man kommer inte nämre bil värden i tidig ålder! wink ja lovar det går att dra många bilar med den a-traktorn!

8 156 Inlägg
5 februari 2006
Jag menar, det är väl bättre att dom är här och lär sig av dom erfarna, än att dom uppfinner hjulet igen och gör en massa onödiga misstag. Sen så får det ju inte gå till överdrift...

Tycker egentligen att det borde skapas en ny standard. Man använder ju inte en EPA- eller A-traktor som traktorer längre, så egentligen är det väldigt onödigt att man måste ha ett flak och allt annat.

Varför inte tillåta registrering av omodifierade originalbilar som en ny typ av person-traktor?  Tycker att man borde sätta en begränsning på motorstyrka och sen bara begränsa hastigheten till 30km/h.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

"Glidare"
254 Inlägg
5 februari 2006
Man kan diskutera mkt om de a-traktorer som finns idag, samt hastighetsbegränsingarna som finns, att till exempel en eu-moppe som är en oskydad trafikkant får köra fortare än en a-traktor är ju lite konstigt. Om man skulle höja tillåtna hastigheten till 50 km/h så tror jag att allt fler skulle låta bli att ta bort spärrar och därmed köra lagligt, nu blev det här lite offtopic, men men.

Det krånligaste för mig då jag byggde min a-traktor var då jag skulöle spärra lådan, det innebär iaf det största jobbet, men om du känner något som jobbar på verkstad kan du j uenkelt få ett intyg och bygga nån "fejk" spärr.

Volvo Turbo
2 Inlägg
12 februari 2006
Du måste ha dubbla lådor...tex en bakvänd m45 å en m47 med en adaptor emellen så slipper du korta kardanen...och sen måste du kapa den för den nya lagen kom 31 mars 2003 ..dom innan de datumet tog bort bakrutan och bakluckan när dom besiktigade å sen monterade dom rutan och bakluckan när dom kom hem.....

106 Inlägg
12 februari 2006
Bakvänd låda??? Varför??

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 februari 2006
Kirre skrev:
fan köpa en bil för 2000 stoppa i två lådor kapa lite, svetsa lite, slipa och rolla mattsvart voalla en epa och priset har ökat 20000 tongue

nej en a-traktor. epa får ej byggas mer.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

11 Inlägg
3 mars 2006
Och varför i helvete bygger en del A-TRAKTORER av turbobilar? om traktorjävlarna inte få gå mer än 30? Tror dom att dom har 200 kusar då dom kör 30.. kyss mig i bollan.. blir irriterad på såna som förstör fina 740 TIC och 240 TIC också sad

2 644 Inlägg
3 mars 2006
Du tar och sätter en grej som spärar alla växlar utan 1 o 2:an sen så ska du ha en spärr så du kan dra den upp o ned så gömmer du den fiint.. Snuten kan inte säga nått då tongue fast dubbla låder tror ja e de bästa då kan du ju dra ut en spärr me så alla växlar går wink

Johan Lindgren

18 Inlägg
3 mars 2006
A-traktorer får byggas se och läs på vv.se el bilprovningeng.

Redline Racer

3 Inlägg
14 mars 2006
kapa taket,bygg flak,besikta,sen e det bara att sätta tebax taket,utan att ta bort flaket. gjorde jag när jagf byggde av en 240:)

1 Inlägg
14 mars 2006
jag har planer på att bygga traktor av en 740 men vill ha råd & tips hur man ska göra
med flaket mmm måste man ha ett flak ir inte , har hört att man kan ta väck baksäte och bygga
ett flak inne typ och svetsa bakdörrar mm

694 Inlägg
14 mars 2006
fireblader90 skrev:
jag har planer på att bygga traktor av en 740 men vill ha råd & tips hur man ska göra
med flaket mmm måste man ha ett flak ir inte , har hört att man kan ta väck baksäte och bygga
ett flak inne typ och svetsa bakdörrar mm

svar ja du måste ha ett flak.. och dubbla lådor. och kanske vartalsregluator.. men finns pengar att tjäna här om man har tiden!!

146 Inlägg
15 mars 2006
får man regga nya epor efter årskiftet?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2006
epa traktorer har man inte fått bygga på jättemånga år ju...
det e a traktorer som man får bygga.....

Jonas

146 Inlägg
15 mars 2006
nej de är vell förbjudet att regga dom nu ?

69 Inlägg
15 mars 2006
Kirre skrev:
fan köpa en bil för 2000 stoppa i två lådor kapa lite, svetsa lite, slipa och rolla mattsvart voalla en epa och priset har ökat 20000 tongue

Man får lägga ner mycket tid också

3 295 Inlägg
15 mars 2006
man måste ha intyg ifrån auktoriserad bilverkstad angående utväxlings förhållanden på växellåda respektive bakaxel.. det var vad dom sa till mej och min polare när vi skulle regbesikta en gammal 244 som vi hade byggt iordning.. varvtalregulator räcker inte att ha.. det satt dubbla lådor oxå..

6 Inlägg
11 januari 2007
de är tillåtet att regga nya a-traktorer du behöver inte två lådor räcker me en du kan välja mellan att svetsa igen dreven fila ner dom lr plocka ur dom!!!"men du måste ha intyg från en laglig verkstads chef":Pvanligas i dag är att du tar en lång bult borrar ett hål i lådan kör ner bulten i lådan så den låser 3/4/5 eventuelt 6an också du får ju bara ha 1/2/R,,,sen måste du har en varvtalsregulator http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=369 där kan du köpa en sån,,,,sen måste du kappa den också nu tyvär innan 03 var de tillåtet me så kallad för lägnd hatt hylla!! hare gött=)

778 Inlägg
11 januari 2007
Nichtor skrev:
Lone Star skrev:
Fan om du får köra epa är det ju inte långt kvar till körkortet! Köp en bil istället och lägg ner pengarna på att renovera den smile

Hehe. har ju tänkt har ju. tänkte köpa en 740 för 3000-4000 fixa kapa två växellåder o sälja sen e man 18000 rikare big_smilebig_smile sen blir det BIL ;P

jag ska krossa dina drumar hoppas jag

steg 1. du börja med att skisa på taket och skära utt med expl en rondel. Försöker flyta fram så mycket! det bara gå! det  partiet du har skurit utt  sen tar du och börja svetsa fast

steg 2. du börja skisa på bagars luckan hur dit flack få se utt det får inte vara längre en 1meter per hörn sen ska det gå på miten av driv axen så den är mit på "allt" när du har hitta din "dröm mått" så börja kapa med expl en rondel och svetsa fast det så du får din form sen ska du ha en

steg 3. nu börja din projekt lika en a-traktor då ska vi börja med att hissa upp bilen så du kommer under den då kommer du sen kardan axen v-lådan  och en v-låds balk då börja du låsa på kardan axen från v-lådan som bruka sita som f*n så du får nog använda rondelen  när du ha får bort den så ska du låsa på skruvarna runt vexel lådan den stora silvriga tunelen ska sita ca 12st stora skruvar runt siter inte hårt men krångla ta bort när du är säker du har fåt bort alla så låsar du på balken och ta i mot v-lådan på ett bra set

steg 4. när du nu ska låsa v-lådan ska du hita läget 1an och svetsa fast det läget på 740 bruka det sita en plata med massa gångar på där du räker med att svetsa igen 3-4-5 gångar när du ahr nu gjort det så byter du oja för att va säker på det ingen skit i v-lådan
sen gör du lika dan på en anna v-låda när du har fixa spärana ska du gå och lämna in v-låderna på närmste "svarv mek" glöm inte ta mot på kardan axen för den ska ochså tas med

steg.5nu har du får till backa låderna så du skikar in den på en känd! bil värksta!
under tiden du väntar så börja du skära utt golvet från där panelen börjar till där hand bromsen slutar och så brett utt det bar gå sen ska du upp med v-låderna och resten sen klarar du dig nog dig sj obs det är vanligt att en a-trktor käns som den ska skaka söner när man kör den derför tar man bara en liten brov runta för att göra utt-räkning hur fort den går gps fönkar bra tror jag jag gjorde det big_smile sen bokar du tid! slut

Sök