Att skatten på drivmedel höjs av miljömässiga skäl är nog mestadels ett svepskäl.
Om staten allvarligt trodde att privatpersoner och företag skulle göra radikala förändringar avseende sina transporter skulle de inte höja skatten, eftersom en kraftigt minskad förbrukning av drivmedel skulle innebära en förlust i skatteintäkter som statens skulle ha svårt att tåla.
Detta illustreras i tidigare uttalanden om att skatt på alternativa bränslen (exempelvis E85) kommer att höjas successivt allt eftersom de traditionella drivmedlen slussas ut från marknaden.
Faktum är att staten vill dra in pengar, och naturligtvis är man då så pass klipsk att man skattebelägger någonting som många utnyttjar mycket, men som inte är vitalt för ren fysiologisk överlevnad.
Det där jäkla snacket som många kör med att detta skulle vara en politik som drivs av de borgerliga partierna (som påstås representera främst höginkomsttagare) är också en hög med dynga. Visst att det kanske drabbar de med sämre ekonomiska resurser värre, men det betyder inte per automatik att de med mer pengar tycker om att lägga dem på drivmedelsskatter.
Detta drabbar inte heller enbart privatbilismen, utan snarare samtliga privatpersoner i sin helhet. Företag och myndigheter får precis som privatpersoner dyrare transportkostnader, vilket i sista änden märks gentemot oss konsumenter i form av högre priser på varor och tjänster samt högre skatter.
Inse en gång för alla att detta är en politik som ständigt drivs av det politiska block som vid varje givet tillfälle sitter vid makten, oavsett om det är moderaterna, socialdemokraterna eller vilka andra muppar som helst. Syftet med detta må kanske skifta något litet mellan blocken, men det är nog till lika stor av personlig vinning och förakt för befolkningens önskemål och behov oavsett vilka som har makten.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex