3307
Sök

S60 T5 2005 vs Ford Focus ST 2006?

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
vad är det för skillnad på dessa maskinellt?

förutom att ST har 2.5T och S60 T5 har 2.4L kkk24

182 Inlägg
7 maj 2008
Tror s60n är lite snabbare. Men ST är coolare! big_smile Mvh Jojje

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 maj 2008
Det är olika motorer tongue STn har motorn som motsvarar V70/S60 2.5T fast lite omgjord för fården. Gillar verkligen det de gjort med den för ST. Avgasljudet e rätt gött asså smile

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
haha jag tycker S60in låter gött me BSR sportsystemet när man piskar på big_smile

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Serreos skrev:
Tror s60n är lite snabbare. Men ST är coolare! big_smile Mvh Jojje

vad tänker du på då? ;P

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Ghost-ST skrev:
Dem har lagt bland annt insugsrören i torpedväggen, vilket ger ett enormt härligt ljud....sedan så har den ju "respons-system"...avgasmässigt...ST:n är en cool bil, synd att den håller sådan dålig kvalitét..

07:an som man sålde, hade en motorhuv + frontspoiler som såg ut att ha gått 15 000 mil och man körde den från 0 mil ~ 1500 mil.....likaså glasmässigt (vindruta + strålkastare och dimmljus)

..allt detta trots att den var lackförseglad med 2-kompents teflon från LaHega.

Hade även divertse skumma elfel, kopplingsbyglar i centrala styrdatorn som lossnade någon gång / vecka trots åtgärder.

Larm som gick trots att bilen stod med nyckel i och såg på DVD eller lyssnade på musik..

Men, utseende mässigt så är dem rätt okej, redan orginal, men...jag ändrade på våran så man fick den helt okej smile

Med Vänlig Hälsning

jo men till frågan vad skiljer S60 T5an 2005 kkk24 mot Ford Focus ST 2006?

355 Inlägg
7 maj 2008
Olika motor bland annat då STen har samma motor som S40N T5...

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
RedEyeMS3 skrev:
Olika motor bland annat då STen har samma motor som S40N T5...

är det lätt trycksturbo i ST och S40N T5?

355 Inlägg
7 maj 2008
Hmm, det törs jag inte svara på.. Men det är ju helt olika bilar, en av dom bättre i GTI klassen mot en direktörs räzer som inte är direkt känd för att vara rolig:D
Senast redigerat av RedEyeMS3 (7 maj 2008)

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
ST sägs va coolare men me andra ord så e S60 T5 lite vassare?

182 Inlägg
7 maj 2008
Det är lätt trycksturbo i S40N T5an så det borde vara det i ST:n också.

96 Inlägg
7 maj 2008
Skillnaden är att motorn i ST:n är från S40N T5 som någon skrev tidigare. Sen har fords tekniker pillat lite med mappningen av motorn så den har en helt annan karaktär. Sjukt rolig att köra. big_smile
Funderade själv på en S40N eller en S60 T5 innan det blev ST:n och jag ångrar mig inte en sekund. Volvobilarna är ju ändå ganska vanliga och man måste göra en del med dom innan de skiljer sig från mängden. Med en orange ST så syns man och utmärker sig ganska rejält.
Vet tyvärr inte om det är en lättrycksturbo som sitter i, har aldrig tänkt på det. Men jag tror det är en högtryckare.

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Ghost-ST skrev:
LazerHawke skrev:
haha jag tycker S60in låter gött me BSR sportsystemet när man piskar på big_smile

För att citera dig själv....så kommenterar ju du helt andra saker än det maskinella och det verkar ju inte uppskattat då jag gjorde det.. smile

För övrigt, så är det helt olika bilar, det är till att börja med två helt olika motorer, som i sin tur är helt olika utvecklade, växellådsmässigt, kopplingsmässigt...drivline mässigt totalt sett, bromsystemmässigt..etc etc (för att sedan gå på chassie, så är det även där totalt olika dämpare/fjädrar som sitter)

Volvon är en pigg sedan...som vilken som helst annan sedan, med fin effekt smile ST:n är en västing i GTI-klassen, vilket är den bilklass...som är den mest "aktivt körande och piggaste" -klassen , förutom supersportbils -klassen.

Så jag tycker det är rätt onödigt att helt såga mitt inlägg, då jag kommenterade ST:n smile då det är väldigt långt från varandra..dessa två bilar

Med Vänlig Hälsning

hehe jag vet men ville bara påminna om att ville höra dina ord om motorn å så smile

ser nu att du gjort dig av me "viperstripe" focusen å skaffat octavia wink

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Ghost-ST skrev:
Den var aldrig stripade, då det inte är så cleant enligt mig smile

Japp sålde den av många anledningar (som tidigare nämts i tråden):

1) Vi ville ha denna Skoda Octavia II:a (då man redan byggt klart på ST:n och tröttnat)

2) Bristande kvalitet lack/glas/elektronik -mässigt

3) Hög Förbrukning: 1,5 l / mil på landsväg (över 2,5 l / mil stad)
och åker man 4000-5000 mil / år så blir det lite tråkigt wink

4) 19" 35-profil < 69 mm markfrigång (svårt att ta sig fram i norra norge t.ex. då man älskar att vara ute och filma/fotografera i natur...och spenderar många veckor om året, görandes just det.

Med Vänlig Hälsning

mad 1.5l/mil landsväg för den lille? mad

355 Inlägg
7 maj 2008
Landsvägskörning = 200km/h i snitt?? lol
Senast redigerat av RedEyeMS3 (7 maj 2008)

1 268 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
RedEyeMS3 skrev:
Landsvägskörning = 200km/h i snitt?? Mesta jag har fått min å dra är 1.7..

i stan runt litern på landsväg runt 0.8 iaf org med min T5 auto

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 maj 2008
Alltså är det inga normala siffror utan under hård belastning under lång tid...väldigt givande tongue

Sök