2552
Sök

Bromsok sitter fast..kolven

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
har problem med ena oket..bak som vanligt..är det någon som har något knep för att mjuka upp det?
Är kolven som sitter...
är ju inte dyrt att köpa nytt men är ju alltid trevligare när det är gratis=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
Någon?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 maj 2008
sätt det i ett skruvstäd och tryck in försiktigt... eller skruva fast oket på plats och bänd in den med passande verktyg

2slow

1 050 Inlägg
8 maj 2008
removal skrev:
har problem med ena oket..bak som vanligt..är det någon som har något knep för att mjuka upp det?
Är kolven som sitter...
är ju inte dyrt att köpa nytt men är ju alltid trevligare när det är gratis=)

Tyvärr, så finns det inga enkla genvägar, oket måste plockas bort för att demonteras. Du renoverar oket själv, köp nya gummipackningar hos Biltema eller original. Ett måste är att använda bromsfett till samtliga o-ringar och gummipackningar.

När du väl fått bort oket så är renoveringen simpelt enkel. Okets kolvar trycker du ut med tryckluft eller en vanlig cykelpump. Se till att EJ repa kolven eller loppet. big_smile

Alternativet är att köpa helt nya bromsok hos Biltema för 500:-st. (mkt billigt) big_smile
Senast redigerat av E-30 (8 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

137 Inlägg
8 maj 2008
smidigast hade ju vart att använda bromsarna som en tok då fastnar inte skiten, men som föregående skriver "bara" att ta dän skiten o ha lite tålamod...

Brake em' down like a shotgun !!!

93 Inlägg
9 maj 2008
Min morbrors bromsok fastnade också. Han använde silikonspray som han köpte på biltema. det funkade perfekt sen.

Sound like a V8 and your my mate

1 214 Inlägg
9 maj 2008
FirebirdFidde skrev:
Min morbrors bromsok fastnade också. Han använde silikonspray som han köpte på biltema. det funkade perfekt sen.

Silikonspray och bromsolja, ingen bra kombiantion. Iaf om man inte rivit ner hela bromssystemet och bytt till DOT 5 eller senare.. Men troligen så har du DOT4 som bromsolja i din bil... Och det blandar sig inte speciellt bra med silicon, resultatet blir en tjock diareliknande sörja i hela systemet om man har riktigt otur..

2 072 Inlägg
9 maj 2008
japp.. brorsan hade samma problem på sin bmw e46a.. jag tog loss bromsoket och sprejade 55-6..så fick han pumpa ut kolven på bromspedalen.. tog försiktigt bort gummit och sprejade i cylindert.. fick trycka cylindert tebax med stora tång.. upprepade detta 3-5 ggr.. nu e den som ny.. big_smile
hur länge de funkar vet man ju ej.. men de sitter ej i nu de e de som räknas wink

lycka till..

(eller biltemas ok.. om du vågar:P )

Sandzoo i da house

4 586 Inlägg
6 augusti 2008
andvänd inte 55-6 eller något annan spray då det bara torkar ur gummit mitt tips är att lägga lite bromsolja innanför tätning sedan montionera oket

Sök