Någon som e hajj på datorer?

Delerium Carpenter
13 januari 2006 · 310 Inlägg

Hej!! har ett udda problem för mig iaf med min dator.

Har en tempmätare i datan som fö. inte är inkopplad in i proccesorn! men när tempen "inne" i burken kommer över 30+ så stängs datan av, jag har virus scannat flera gånger men det var inget sånt. Inte bara en engångs händelse utan varenda dag !!!!!!

Jag har 4 fläktar och måste ha fönstret öppet när jag lirar nått game tex. så att tempen hamnar under 30, rätt jobbigt nu när det är några minus ute! (:

Mitt nät agg. är på 350w och jag vet inte riktigt om det räcker till men det funkar ju.

Skulle va coolers om nån visste nånting eller har nått förslag på vad som skulle kunna vara felet!

då knogarna är blåa och ideerna är slut big_smile

Så här står det : Amd 3.0 Radeon 9800 pro(?) 1 gig minne 100~gig hdd!

Nånting annat som saknas?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
jocke_
13 januari 2006 · 264 Inlägg

kan du inte bara ha skalet öppet så att det kommer in riktigt mycket frisk luft (och damm tyvärr)?

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637
Mitsubishi Eclipse "GS" (1996)
a_glad
13 januari 2006 · 293 Inlägg

Delerium skrev:
Hej!! har ett udda problem för mig iaf med min dator.

Har en tempmätare i datan som fö. inte är inkopplad in i proccesorn! men när tempen "inne" i burken kommer över 30+ så stängs datan av, jag har virus scannat flera gånger men det var inget sånt. Inte bara en engångs händelse utan varenda dag !!!!!!

Jag har 4 fläktar och måste ha fönstret öppet när jag lirar nått game tex. så att tempen hamnar under 30, rätt jobbigt nu när det är några minus ute! (:

Mitt nät agg. är på 350w och jag vet inte riktigt om det räcker till men det funkar ju.

Skulle va coolers om nån visste nånting eller har nått förslag på vad som skulle kunna vara felet!

då knogarna är blåa och ideerna är slut big_smile

Så här står det : Amd 3.0 Radeon 9800 pro(?) 1 gig minne 100~gig hdd!

Nånting annat som saknas?

sitter fläktarna så att det både blåser in och ut luft ur chassit ? skulle tro att datorn är inställd på att stänga av datorn när det blir över 30 grader inne i datorn automatiskt.. är en säkerhets grej.. men det går att ändra. vet inte om du har ett program på datorn som kollar temteraturen i datorn lr hur det är för det har iaf jag och där kan jag ställa in sånna saker som att den ska stänga av sig automatiskt när den kommer upp i en viss temperatur.. om du inte har ett sånt program så kanske det går att fixa det i BIOS

Mvh Glad smile

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!
chrizz Administratör
13 januari 2006 · 11 790 Inlägg

30 grader i lådan låter inte mycket för en dator hemma. Kolla om du kan öka värdet eller stänga av helt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Delerium Carpenter
13 januari 2006 · 310 Inlägg

@Crizz 30 grader är i själva lådan inte i processorn, där måste det väll vara 50-70 grader väll?
Vart ändrar man värden? har XP om det hjälper nått.

@a_glad 2 fläktar suger in till processorn. en sitter i "taket" på lådan och en i bakkant på lådan 120mm trodde det skulle räcka men tydligen inte, Du menar om dom kanske tar ut varann ? att knappt nån luft kommer igenom??

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Izual
13 januari 2006 · 4 571 Inlägg

chrizz skrev:
30 grader i lådan låter inte mycket för en dator hemma. Kolla om du kan öka värdet eller stänga av helt.

ja 30 låter ju inte så farligt inne i chassit, det kan räcka att vända en fläkt eller skaffa en till den får förmodligen inte ut varmluften ordentligt.

Delerium Carpenter
13 januari 2006 · 310 Inlägg

@jocke. Joo jag har testat det men alldeless för mycket damm! som du sa

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
FugitivE BMW Power
13 januari 2006 · 2 362 Inlägg

precis vänd fläkten i taket så de blåser utåt.. alla fläktar kan inte bara blåsa in.. då blir de ju inte så bra tongue . så den i taket kan du iallafall byta håll på.. med tanke på att värme stiger osv osv den skiten tongue

mvh Kevin smile

BMW, bogsering med wire :/
Delerium Carpenter
13 januari 2006 · 310 Inlägg

FugitivE skrev:
precis vänd fläkten i taket så de blåser utåt.. alla fläktar kan inte bara blåsa in.. då blir de ju inte så bra tongue . så den i taket kan du iallafall byta håll på.. med tanke på att värme stiger osv osv den skiten tongue

mvh Kevin smile

Kollade nyss den blåser ut!! sad

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
a_glad
13 januari 2006 · 293 Inlägg

FugitivE skrev:
precis vänd fläkten i taket så de blåser utåt.. alla fläktar kan inte bara blåsa in.. då blir de ju inte så bra tongue . så den i taket kan du iallafall byta håll på.. med tanke på att värme stiger osv osv den skiten tongue

mvh Kevin smile

precis tongue alla fläktarna kan inte blåsa in.. måste ha nån som blåser ut den varma luften och då är den fläkten som sitter i taket helt klart den bästa för det jobbet smile

Mvh Glad smile

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!
chrizz Administratör
13 januari 2006 · 11 790 Inlägg

Delerium skrev:
@Crizz 30 grader är i själva lådan inte i processorn, där måste det väll vara 50-70 grader väll?
Vart ändrar man värden? har XP om det hjälper nått.

Jag menade just i lådan, inte processorn. Du får nog gå in i BIOS och leta skulle jag gissa, men var försiktig där. Läs i din manual för moderkortet om du har någon sån. Om det är en märkesdator är det nog rimligt att i detta läge ringa supporten smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Delerium Carpenter
13 januari 2006 · 310 Inlägg

chrizz skrev:

Delerium skrev:
@Crizz 30 grader är i själva lådan inte i processorn, där måste det väll vara 50-70 grader väll?
Vart ändrar man värden? har XP om det hjälper nått.

Jag menade just i lådan, inte processorn. Du får nog gå in i BIOS och leta skulle jag gissa, men var försiktig där. Läs i din manual för moderkortet om du har någon sån. Om det är en märkesdator är det nog rimligt att i detta läge ringa supporten smile

Hihi!! nää det är en egenbyggd låda, Har tagit kort på datorn/fläktarna men hittar ingenstans att lägga upp dom bara! så man kanse förstår bättre vad jag menar! (:

Det där med biosen har jag pillat på förut gick ju inte riktigt som jag ville men lite kan jag där!!smile

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Delerium Carpenter
13 januari 2006 · 310 Inlägg

Sådär!! Ja hittade ett ställe! Tror nån att dom kan ta ut varandra? Alltså att den inte får kylningen den behöver?

http://i37.photobucket.com/albums/e100/ … tdata3.jpg - Det blåser ut!

http://i37.photobucket.com/albums/e100/ … tdata2.jpg - Den med!

http://i37.photobucket.com/albums/e100/ … itdata.jpg - Dom 2 blåser in

EDIT* Mitten länken så menar jag den som är under nät agget.!

Senast redigerat av Delerium (13 januari 2006)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Izual
13 januari 2006 · 4 571 Inlägg

Delerium skrev:
Sådär!! Ja hittade ett ställe! Tror nån att dom kan ta ut varandra? Alltså att den inte får kylningen den behöver?

http://i37.photobucket.com/albums/e100/ … tdata3.jpg - Det blåser ut!

http://i37.photobucket.com/albums/e100/ … tdata2.jpg - Den med!

http://i37.photobucket.com/albums/e100/ … itdata.jpg - Dom 2 blåser in

EDIT* Mitten länken så menar jag den som är under nät agget.!

jo det där såg ju vettigt ut faktiskt.  borde kyla bättre, verkar som fläktarna går på lågvarv eller så har du klockat prollen eller nå tongue

Delerium Carpenter
13 januari 2006 · 310 Inlägg

Haha!! nää den är inte klockad Sånt är överkurs för mig!

Börjar ju bli rätt kallt här inne om man säger så! Heheh!!big_smile
Stänger jag fönstret nu så tar det 10 minuter sen stängs den av alltså precis som nån drar ut strömkabeln..

Har ni lika stor ide torka som jag?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Fredrik__A Besserwisser
14 januari 2006 · 312 Inlägg

Är datorn nybyggd?

Fredrik, Laxå
Delerium Carpenter
14 januari 2006 · 310 Inlägg

Nää men bytte chassie för inte så länge sen!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Fredrik__A Besserwisser
14 januari 2006 · 312 Inlägg

Hur längesen är det du bytte chassi? Och hur länge sen är det problemen började?
EDIT
Och hur gamla är de andra grejerna?

Senast redigerat av Fredrik__A (14 januari 2006)

Fredrik, Laxå
Drönirettab
14 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Och CPU fläkten fungerar också antar jag?

Martin 9-3 Fisketokig
14 januari 2006 · 2 997 Inlägg

Lite halvskummt problem att den stänger av sig, då borde det vara tempskyddet för CPU;n som gör att datorn stängs ner.

Vad har du för Kylare till Processorn?

Montera bort och rengör Kylfläns+fläkt, lägg på fräch kylpasta och se över inställningarna i bios så tror jag det löser sig om det är temperaturfel.

Nätagget känns också som en möjlig orsak när den bara stängs ner. Watten borde räcka men nätagg är ju inte ovanligt att de ger upp.

Lycka Till!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang