3396
Sök

Ombyggnad av hatthylla mercedes 190D 2,5

5 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenare , jag har just byggt en hatthylla med 2 par DLS UX26 Koaxialhögtalare 6,5" dvs 4 högtalare i hatthyllan.
men nu har jag upptäckt att dom inte vill lira med då jag har hatthyllan och basen i bagage.
dvs då jag spelar hög volym så är det som  basen ljudvågor trycker upp koaxialerna i otid och det börja skrammla och jag har testat att he av basen helt och hållet och då uppstår inte detta problem, hur ska ja lösa det här på bästa sett några som har nån ide?..
Är rätt ny på billjud , ah ni kan säga amatör det går också bra:), man måste ju börja nånstans..tongue




https://www1.garaget.org/gallery/archive/88630/344310_rabari.jpg
Så här ser det ut för tillfället.. och basen kommer ju rakt upp bakan förhögtalarn sad,kan ju meddela att jag har kopplat insladdarna som hänger på bilden sen den här bilden togs lol


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88630/344321_wbonyd.jpg
så här ser det ut just nu, har tyvärr inte hittat nån fin list man kan få till "hålet" lite snyggare men det kommer det också..
Senast redigerat av nvix (13 maj 2008)


Sothora <3
1 201 Inlägg
13 maj 2008
#2
bygg små lådor under hatthyllan som skyddar koaxialerna, nu säger ja inte att de e bäst men:P

Bildemonterare samt egen verkstad. !

5 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#3
har faktiskt haft dom där planerna men jag har också haft funderingar på plasta men det är ju bara att man inte har några tidigare erfarenheter om detta som gör det lite knepigt hmm ..
Senast redigerat av nvix (13 maj 2008)


263 Inlägg
13 maj 2008
#4
det är då satans trångt i hatthyllan på en 190 så du tar en smal skiva av mdf eller sån och lägger denna över eller under hålen för högtalarna så det inte kan trycka luft där nå mera. Du skruvar alltså fast dessa plattor i hatthyllan samt lägger en gummilist längs kanten smile

Bjuuuu han!!

5 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#5
joo det är faan jävligt trång och ens få dit högtalarna när dom väl sitter där så sitter dom som gjutet ;D.
aah får ta och testa ditt tips men jag orkar inte fixa det just nu för har så jävla kass ekonomi nu så jag har inte råd med nya högtalar kablar för dom kommer bli för kort om ja nu ska göra på ditt sätt smile men får nog spara ihop den här månadens studie bidrag och börja bygga så långt pengarna räcker!


2 911 Inlägg
20 maj 2008
#6
Ett tips är att köpa plaströr, typ 5cm i diameter, kapa upp ett spår i dom för hatthyllan och sätt dit, blir rätt schysst avrundning.
Alternativt nån golvlist, finns alla möjliga former på bygghandeln.

5 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#7
ah får ta och se hur det blir men tackar för tipset , skall prövas och se hur resultatet blir smile
men nu är frågan hur ska ja dra kablarna ? , vet redan nu att ja måste ha mer kabel om jag väl ska fixxa "lock" underhatthyllan så den bli sluten så frågan är ju hur ja ska lyckas dra kablarna på ett snyggt sätt!
Senast redigerat av nvix (20 maj 2008)


Maskinförare
1 163 Inlägg
20 maj 2008
#8
Mitt tips är att du går in på ett byggvaruhus. och köper typ trösklar till golv, och kapar till.. finns rätt snygga, och jag tror det skulle kunna bli rätt snyggt smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

5 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#9
joo men det blir som sagt att prova sig fram har fått diverse alternativ nu som kan se någorlunda hyggligt ut smile. en kompis före slog en aliminiumlist som var borstad som han hade hittat på classes , men frågan är ju som sagt hur ja ska bygga om hatthyllan mest det ja behöver hjälp med för tillfället då det här inte är en optimal bil och snöra ner bil ljud i ! samt så efterlyser ja 4stycken dörrar till just w124 wink ska nämnligen gjuta dit 1 st 10" open air basar i alla dörrar brodern skulle eventuellt sponsa med en krona eller 2 smile
men som sagt framtida planer just nu är det till och fixa hatthyllan komplett!
Senast redigerat av nvix (20 maj 2008)


224 Inlägg
9 mars 2009
#10
Lita utanför ämnet, sorry. Låter dem bra dls ux26? Är det något tryck i dem? Är själv sugen på att köpa sådana till hatthyllan i min a4.
Jag tror inte man ska ha högtalare i hatthyllan samtidigt som man har en baslåda, blir inge bra ljud då från hatthylle högtalarna. Ett bra framsystem och en eller två bra basar i skuffen blir prima ljud.

2 914 Inlägg
9 mars 2009
#11
nvix skrev:
Tjenare , jag har just byggt en hatthylla med 2 par DLS UX26 Koaxialhögtalare 6,5" dvs 4 högtalare i hatthyllan.
men nu har jag upptäckt att dom inte vill lira med då jag har hatthyllan och basen i bagage.
dvs då jag spelar hög volym så är det som  basen ljudvågor trycker upp koaxialerna i otid och det börja skrammla och jag har testat att he av basen helt och hållet och då uppstår inte detta problem, hur ska ja lösa det här på bästa sett några som har nån ide?..
Är rätt ny på billjud , ah ni kan säga amatör det går också bra:), man måste ju börja nånstans..tongue




http://www1.garaget.org/gallery/archive/88630/344310_rabari.jpg
Så här ser det ut för tillfället.. och basen kommer ju rakt upp bakan förhögtalarn sad,kan ju meddela att jag har kopplat insladdarna som hänger på bilden sen den här bilden togs lol


http://www1.garaget.org/gallery/archive/88630/344321_wbonyd.jpg
så här ser det ut just nu, har tyvärr inte hittat nån fin list man kan få till "hålet" lite snyggare men det kommer det också..
ville bara säga att detdär blev ganska snyggt smile
blir nog en sån till min bil åxå sen om jag inte köper en "ny" orginal smile


Sök