Är lite grötigt med alla beteckningar i den här tråden så jag som har lite koll på Fordbilar tänkte klara upp det här lite.
Det har suttit två olika sorters radfyror i Sierra, förutom Cossiemodellerna.
Pinto eller även kallad SOHC-motorn eller bara OHC.
Denna motorn sitter i de flesta 2.0 sierror och är baserade på 205-blocket som även sitter i många Coswort-Sierror.
Det mesta passar från Cossiemotorerna såsom vevstakar, kolvar mm.
Även toppen passar på blocket.
Okattade motorn har 115hk och kattade har 100hk.
Dessa är mycket trimvänliga och populära att turbokonvertera, tål massor med stryk och kostar kaffepengar.
DOHC-motorn.
Denna motorn finns i 3 olika modeller varav en finns i senare modeller av Sierran.
Modellen som sitter i Sierran är på 2 liter, 8v och har 120hk, denna motor finns även i vissa Scorpio och Transiter också.
Det finns en 2,3 liters modell med 16v och 147hk, denna finns i vissa Ford Scorpio och Galaxy.
Sen finns en mer ovanlig på 2 liter, 16v och 150hk som sitter i Escort RS2000.
Så gott som allt passar mellan dessa 3 motorer om man bortser från innanmätet i 2,3 litersmotorn då denna har större borr än dom andra 2.
Dessa motorer är inte speciellt trimvänliga och det kostar mer än det smakar, men det
vettigaste vore nog att försöka hitta en RS2000-topp med allt som hör till och hinka på.
Då kan du få dryga 150hk och det håller ihop utan problem.
Nu har jag redan trimmat en DOHC-motor en gång och det kommer jag aldig göra igen.
Om jag vore dig skulle jag sälja bilen och köpa en Sierra med Pinto eller 2,9l V6 och bygga turbo istället.
Sen kan jag tillägga att det finns nyare Ford DOHC-motorer, bla Zetec och Duratech som sitter i bla Mondeo, nyare Escorter, Focus mm.
Men dessa har inget gemensamt med DOHC-motorn som sitter i Sierrorna.
När man talar om Ford-DOHC motorn menar man just bara den som sitter i Sierran, Scorpion eller Escort RS2000.
Dom nyare kallar man Zetec eller Duratech och det står på ventilkåpan förutom på dom tidigaste modellerna av Zetec där det bara står DOHC.
Senast redigerat av Pezon (7 juni 2009)