2765
Sök

svetsa avgasrör!

638 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#1
håller på att byte avgasrör. kommer använda mig av skarvar för att få ihop bitarna. men räcker det att punktsvetsa på några ställen eller måste jag svetsa runt hela röret? det blir ju en del isåfall! va säger dom på besiktningen om det läcker?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

850turbo
18 maj 2008
#3
Ta hela

Jajjemen!
1 512 Inlägg
18 maj 2008
#4
När du ändå har svetsen framme är de lika bra å helsvetsa skarvarna, då vet du att du inte behöver va orolig för läkage, om du svetsat ordentligt vill säga wink

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 maj 2008
#5
du får läckage om du inte helsvetsar. o bilprovningen tycker inte om sånt, om du har otur så mäter dom inte avgasvärdena med hänvisning till att det läcker. Du får då en 2:a o måste ombesiktiga. Plus att du kommer få "fisande" ljud vid dom skarvarna där det läcker.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
18 maj 2008
#6
Bäst att svetsa runt om för att det skall bli tätt, det håller jag med om.
Sen kanske du skall dela upp systemet i 2-3 delar, om de sticks in i varadra kan du använda klämmor. Kan vara bra om du skall få ner systemet nån gång också, eller få upp det om du svetsar allt på backen.. hehe tongue
Små pyshål kan tätas med avgaspasta som du hittar på micro eller biltema annars. wink

//Edge

65 Inlägg
18 maj 2008
#7
Svetsa hela annars finns det risk.


Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 maj 2008
#8
Orkar du inte göra det ordentligt så köpt ett fädigt avgas...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

41 Inlägg
18 maj 2008
#9
MrTurbo skrev:
Orkar du inte göra det ordentligt så köpt ett fädigt avgas...
Exakt, punkta är nog inget att rekommendera, av flera skäl cool


Rapidoz
688 Inlägg
18 maj 2008
#10
men det är väl en självklarhet att man gör röret tätt?!
bara fram med svetsen och leka.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

4 Inlägg
6 januari 2010
#11
Gammal tråd, jag vet. Men jag tänkte bara kolla varför det är så viktigt att helsvetsa när företag som Hansen Racing säljer avgassystem som förses med avgaspasta & skruvas ihop?

CITERAT FRÅN DERAS HEMSIDA:

1. Kontrollera först att allting vi har skickat finns med i ditt Hansen Power Pipes system. Du kan lätt kontrollera innehållet genom att titta på ritningen (ritningen får man bara i våra färdigpackade system), annars kan man se innehållet på kvittot eller följesedeln.

2. Montera sedan avgassystemet med alla delar löst åtdragna = inte hårt åtdragna bultar.

3. När ditt system är löst monterat är det dags att finjustera avgassystemets läge.

a. Vrid ditt system tills det ligger fritt från karossen och andra delar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
b. Använd avgaspasta för att täta alla skarvar, dra sedan fast klammer och bultar efter hand.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

c. Glöm inte att hjulupphängning och axlar rör sig när man kör.

4. Vid montering, använd alla anvisade upphängningar och gummifästen. Om du inte använder alla medskickade upphängningar kan avgassystemet slitas ned i förtid. Då gäller självklart inte garantin.

5. När du är nöjd med passformen på ditt avgassystem kan du starta motorn.
------------------------------------------------------------------------------------
a. Motorn ska gå på tomgång ett par minuter tills avgaspastan har torkat.
------------------------------------------------------------------------------------
b. Kontrollera alla skarvar för läckage.

c. Undvik att andas in koloxiden.

d. I början kan det lukta om avgassystemet om du har färg på ditt system eftersom färgen bryts ner på heta avgasrör - detta är normalt och upphör efter en kort stund.

6. Kontrollera efter en veckas körning att alla klammer och bultar inte har lossnat och att skarvarna inte läcker. Detta beror på vibrationer som man får vid daglig körning.

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 januari 2010
#12
Ja om de är läckage i systemet så får du ju cpig CO halt.. om bes.. 200 extra för de lilla.. plus att du får ju inte de rätt " motståndet " i systemet för motorn heller..

Ripley333 skrev:
håller på att byte avgasrör. kommer använda mig av skarvar för att få ihop bitarna. men räcker det att punktsvetsa på några ställen eller måste jag svetsa runt hela röret? det blir ju en del isåfall! va säger dom på besiktningen om det läcker?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2010
#13
toppkillen skrev:
Gammal tråd, jag vet. Men jag tänkte bara kolla varför det är så viktigt att helsvetsa när företag som Hansen Racing säljer avgassystem som förses med avgaspasta & skruvas ihop?

CITERAT FRÅN DERAS HEMSIDA:

1. Kontrollera först att allting vi har skickat finns med i ditt Hansen Power Pipes system. Du kan lätt kontrollera innehållet genom att titta på ritningen (ritningen får man bara i våra färdigpackade system), annars kan man se innehållet på kvittot eller följesedeln.

2. Montera sedan avgassystemet med alla delar löst åtdragna = inte hårt åtdragna bultar.

3. När ditt system är löst monterat är det dags att finjustera avgassystemets läge.

a. Vrid ditt system tills det ligger fritt från karossen och andra delar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
b. Använd avgaspasta för att täta alla skarvar, dra sedan fast klammer och bultar efter hand.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

c. Glöm inte att hjulupphängning och axlar rör sig när man kör.

4. Vid montering, använd alla anvisade upphängningar och gummifästen. Om du inte använder alla medskickade upphängningar kan avgassystemet slitas ned i förtid. Då gäller självklart inte garantin.

5. När du är nöjd med passformen på ditt avgassystem kan du starta motorn.
------------------------------------------------------------------------------------
a. Motorn ska gå på tomgång ett par minuter tills avgaspastan har torkat.
------------------------------------------------------------------------------------
b. Kontrollera alla skarvar för läckage.

c. Undvik att andas in koloxiden.

d. I början kan det lukta om avgassystemet om du har färg på ditt system eftersom färgen bryts ner på heta avgasrör - detta är normalt och upphör efter en kort stund.

6. Kontrollera efter en veckas körning att alla klammer och bultar inte har lossnat och att skarvarna inte läcker. Detta beror på vibrationer som man får vid daglig körning.
man kan göra på flera olika sätt
antingen så sätter man dit klammer +pasta eller så helsvetsar man
spelar ingen roll vilket sätt du gör så länge det blir tätt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 januari 2010
#14
turboforssen skrev:
toppkillen skrev:
Gammal tråd, jag vet. Men jag tänkte bara kolla varför det är så viktigt att helsvetsa när företag som Hansen Racing säljer avgassystem som förses med avgaspasta & skruvas ihop?

CITERAT FRÅN DERAS HEMSIDA:

1. Kontrollera först att allting vi har skickat finns med i ditt Hansen Power Pipes system. Du kan lätt kontrollera innehållet genom att titta på ritningen (ritningen får man bara i våra färdigpackade system), annars kan man se innehållet på kvittot eller följesedeln.

2. Montera sedan avgassystemet med alla delar löst åtdragna = inte hårt åtdragna bultar.

3. När ditt system är löst monterat är det dags att finjustera avgassystemets läge.

a. Vrid ditt system tills det ligger fritt från karossen och andra delar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
b. Använd avgaspasta för att täta alla skarvar, dra sedan fast klammer och bultar efter hand.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

c. Glöm inte att hjulupphängning och axlar rör sig när man kör.

4. Vid montering, använd alla anvisade upphängningar och gummifästen. Om du inte använder alla medskickade upphängningar kan avgassystemet slitas ned i förtid. Då gäller självklart inte garantin.

5. När du är nöjd med passformen på ditt avgassystem kan du starta motorn.
------------------------------------------------------------------------------------
a. Motorn ska gå på tomgång ett par minuter tills avgaspastan har torkat.
------------------------------------------------------------------------------------
b. Kontrollera alla skarvar för läckage.

c. Undvik att andas in koloxiden.

d. I början kan det lukta om avgassystemet om du har färg på ditt system eftersom färgen bryts ner på heta avgasrör - detta är normalt och upphör efter en kort stund.

6. Kontrollera efter en veckas körning att alla klammer och bultar inte har lossnat och att skarvarna inte läcker. Detta beror på vibrationer som man får vid daglig körning.
man kan göra på flera olika sätt
antingen så sätter man dit klammer +pasta eller så helsvetsar man
spelar ingen roll vilket sätt du gör så länge det blir tätt smile
Exakt, skillnaden är att det är lättare att få tätt om man svetsar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök