toppkillen skrev:
Gammal tråd, jag vet. Men jag tänkte bara kolla varför det är så viktigt att helsvetsa när företag som Hansen Racing säljer avgassystem som förses med avgaspasta & skruvas ihop?
CITERAT FRÅN DERAS HEMSIDA:
1. Kontrollera först att allting vi har skickat finns med i ditt Hansen Power Pipes system. Du kan lätt kontrollera innehållet genom att titta på ritningen (ritningen får man bara i våra färdigpackade system), annars kan man se innehållet på kvittot eller följesedeln.
2. Montera sedan avgassystemet med alla delar löst åtdragna = inte hårt åtdragna bultar.
3. När ditt system är löst monterat är det dags att finjustera avgassystemets läge.
a. Vrid ditt system tills det ligger fritt från karossen och andra delar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
b. Använd avgaspasta för att täta alla skarvar, dra sedan fast klammer och bultar efter hand.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
c. Glöm inte att hjulupphängning och axlar rör sig när man kör.
4. Vid montering, använd alla anvisade upphängningar och gummifästen. Om du inte använder alla medskickade upphängningar kan avgassystemet slitas ned i förtid. Då gäller självklart inte garantin.
5. När du är nöjd med passformen på ditt avgassystem kan du starta motorn.
------------------------------------------------------------------------------------
a. Motorn ska gå på tomgång ett par minuter tills avgaspastan har torkat.
------------------------------------------------------------------------------------
b. Kontrollera alla skarvar för läckage.
c. Undvik att andas in koloxiden.
d. I början kan det lukta om avgassystemet om du har färg på ditt system eftersom färgen bryts ner på heta avgasrör - detta är normalt och upphör efter en kort stund.
6. Kontrollera efter en veckas körning att alla klammer och bultar inte har lossnat och att skarvarna inte läcker. Detta beror på vibrationer som man får vid daglig körning.