Nånstans i mitt bakhuvud sitter det iaf att Volvo 240is dörrhandtag vart utnämnda till dom snyggaste i världen!(!!!!!), hur som helst så var jag på ett bilmuseum i USA för 10år sedan och där inne hade dom en bil(som jag fasiken inte kommer ihåg namnet på) som var en av dom snabbaste serietillverkade i världen och den bilen hade (håll i er!!!) Volvo 240 dörrhandtag!!!
MVH/Jon
kan det ha varit en vector?
Det stämmer jäkligt bra det! Hade totalt glömt bort vad bilen hette! Kommer inte heller ihåg vilken modell av vector som hade 240 handtagen... nån annan som vet? Vore ju trevligt om nån hittade en bild också!
V12-Motorn på 5,5liter som sitter i BMW 750 E38 och i BMW 850 Csi är densamma som i McLaren F1bilen Det enda som skiljer är motorstyrningen. I BMWerna plockar dom ut 330-360hk. I McLaren F1an plockar dom ut 675 hk.
Observera att det är en sugmotor!!!!
supergammalt inlägg men urgh fel fel fel...
Det enda dom har gemensamt är blocket (som mclaren modifierar kraftigt!) allt annat är 100% custom för mclaren man tog bara blocket för att det skulle bli billigare att köpa dom från bmw och sedan borra upp dom än att utveckla ett helt nytt..
V12-Motorn på 5,5liter som sitter i BMW 750 E38 och i BMW 850 Csi är densamma som i McLaren F1bilen Det enda som skiljer är motorstyrningen. I BMWerna plockar dom ut 330-360hk. I McLaren F1an plockar dom ut 675 hk.
Observera att det är en sugmotor!!!!
supergammalt inlägg men urgh fel fel fel...
Det enda dom har gemensamt är blocket (som mclaren modifierar kraftigt!) allt annat är 100% custom för mclaren man tog bara blocket för att det skulle bli billigare att köpa dom från bmw och sedan borra upp dom än att utveckla ett helt nytt..
Men på tal om BMW-dåbbelju motorer, så var de fyrcylindriga M12/13 möllorna som satt i Brabham BT55 trimmad till 1300 HP i kvalkonfiguration. Blocket kom ursprungligen från M10 motorn som kom i 1961 och som satt i bl. a 1502:an.
Har kollat hela tråden och detta fanns inte med. Bromsbeläggen i fram på en Opel Kadett C är likadana som beläggen i bak på en Volvo 740.
Mvh Thomas
Det är nog många bromsbelägg som passar lite överallt. Satte bromsbelägg bak i min Vectra B från en Rekord C från 1967. Filade bara ytterst lite i fästhålen. Billigaste beläggen jag har skaffat nån gång.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Det är nog bara i 911 som jag sett det. I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Det är nog bara i 911 som jag sett det. I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.
ett sportavgas ger 80hk, eftermarknads ledstrippar i fronten ger 700hk mer samt vingen som ser till att stabilisera = mer NM i backen
ser att du kommit fram med det själv på din steg 4 bmw?
jäättte intressant information med ingen sanning som helst i, så ja, onödigt bilvetande hamnar ju den under
nej det är sant jag svär på mammas grav
haha ja infon stämmer inte alls, dock resonerar många utan turbo/kompressor på detta vis. dvs. det börjar oftast med: "hur ska jag trimma min accord 2.0?" därefter kommer frågan: "hur MÅNGA hästar får jag extra om jag har sportavgas, sportfiler och fullflödes och vinge"..... HAHAHAH
Det är nog bara i 911 som jag sett det. I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.
Jo det visste jag, men det är inte i alla Porsche som nyckeln sitter till vänster.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Det är nog bara i 911 som jag sett det. I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.
- W:et i Wartburg 353W står för Weiterentwicklung , vilket löst översatt betyder "högre utvecklad". - Wartburg 353W:s baklyktor är symmetriska och utbytbara sinsemellan.
Alla vet väl att desto lägre bilen när desto fortare går den,helst när fjädrarna är kapade. och dessutom jättevingen hugo på bakluckan.
Det där stämmer faktistkt, hade en mk1 golf förgasare, toppade 170 på mätaren, men efter att jag sänkte den 80 mm så toppade den helt plötsligt 180, det testades flera gånger i olika väderlekar före o efter.