2666
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

325 Inlägg
3 december 2009
#701
JonR skrev:
triplesixer skrev:
JonR skrev:
Nånstans i mitt bakhuvud sitter det iaf att Volvo 240is dörrhandtag vart utnämnda till dom snyggaste i världen!(!!!!!), hur som helst så var jag på ett bilmuseum i USA för 10år sedan och där inne hade dom en bil(som jag fasiken inte kommer ihåg namnet på) som var en av dom snabbaste serietillverkade i världen och den bilen hade (håll i er!!!) Volvo 240 dörrhandtag!!! big_smile

MVH/Jon
kan det ha varit en vector?
Det stämmer jäkligt bra det! Hade totalt glömt bort vad bilen hette! Kommer inte heller ihåg vilken modell av vector som hade 240 handtagen... nån annan som vet? Vore ju trevligt om nån hittade en bild också!smile

MVH/Jon
http://imcdb.org/images/003/302.jpg

ser ut att va 240 ha ha vector w2


Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 december 2009
#702
msjuan skrev:
V12-Motorn på 5,5liter som sitter i BMW 750 E38 och i BMW 850 Csi är densamma som i McLaren F1bilen
Det enda som skiljer är motorstyrningen.
I BMWerna plockar dom ut 330-360hk. I McLaren F1an plockar dom ut 675 hk.

Observera att det är en sugmotor!!!!
supergammalt inlägg men urgh fel fel fel...

Det enda dom har gemensamt är blocket (som mclaren modifierar kraftigt!) allt annat är 100% custom för mclaren man tog bara blocket för att det skulle bli billigare att köpa dom från bmw och sedan borra upp dom än att utveckla ett helt nytt..


Motborgare
1 099 Inlägg
3 december 2009
#703
MeloveGolf skrev:
msjuan skrev:
V12-Motorn på 5,5liter som sitter i BMW 750 E38 och i BMW 850 Csi är densamma som i McLaren F1bilen
Det enda som skiljer är motorstyrningen.
I BMWerna plockar dom ut 330-360hk. I McLaren F1an plockar dom ut 675 hk.

Observera att det är en sugmotor!!!!
supergammalt inlägg men urgh fel fel fel...

Det enda dom har gemensamt är blocket (som mclaren modifierar kraftigt!) allt annat är 100% custom för mclaren man tog bara blocket för att det skulle bli billigare att köpa dom från bmw och sedan borra upp dom än att utveckla ett helt nytt..
Men på tal om BMW-dåbbelju motorer, så var de fyrcylindriga M12/13 möllorna som satt i Brabham BT55 trimmad till 1300 HP i kvalkonfiguration. Blocket kom ursprungligen från M10 motorn som kom i 1961 och som satt i bl. a 1502:an.

Dock var M12/13 ingen sugmotor, precis! smile

-- K

3 259 Inlägg
3 december 2009
#704
triplesixer skrev:
http://imcdb.org/images/003/302.jpg

ser ut att va 240 ha ha vector w2
Hehe ja sedär! Jag hittade en jag med.. men hittade ingen med bra upplösning, skitkassa bilder från 70-80 talet!sad

http://static.howstuffworks.com/gif/197 … ctor-2.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 december 2009
#705
Volvo_Thomas skrev:
Har kollat hela tråden och detta fanns inte med. Bromsbeläggen i fram på en Opel Kadett C är likadana som beläggen i bak på en Volvo 740.

Mvh Thomas
Det är nog många bromsbelägg som passar lite överallt. smile
Satte bromsbelägg bak i min Vectra B från en Rekord C från 1967. Filade bara ytterst lite i fästhålen.
Billigaste beläggen jag har skaffat nån gång.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 december 2009
#706
weian skrev:
nyckeln sitter till vänster om ratten i porsche.
Det är nog bara i 911 som jag sett det.
I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. smile
Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. smile
I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Olika
907 Inlägg
4 december 2009
#707
Opelmadness skrev:
weian skrev:
nyckeln sitter till vänster om ratten i porsche.
Det är nog bara i 911 som jag sett det.
I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. smile
Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. smile
I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.

Mvh
Fredrik

54 Inlägg
4 december 2009
#708
En gasklocka (grön boll) fram på en citroen xantia har ca 55 bars tryck...
Finns även upp till 110 bars tryck på vissa ställen i ledningarna :-)


54 Inlägg
4 december 2009
#709
Att byta stolsvärme komplett i skin på en Citroen C5 på förarsidan kostar ca 27000:-
(ORGINAL CITROEN)


2 982 Inlägg
4 december 2009
#710
Brandis skrev:
Residence skrev:
ett sportavgas ger 80hk, eftermarknads ledstrippar i fronten ger 700hk mer samt vingen som ser till att stabilisera = mer NM i backen
ser att du kommit fram med det själv på din steg 4 bmw?

jäättte intressant information med ingen sanning som helst i, så ja, onödigt bilvetande hamnar ju den under
nej det är sant jag svär på mammas grav

haha ja infon stämmer inte alls, dock resonerar många utan turbo/kompressor på detta vis.
dvs.
det börjar oftast med: "hur ska jag trimma min accord 2.0?"
därefter kommer frågan: "hur MÅNGA hästar får jag extra om jag har sportavgas, sportfiler och fullflödes och vinge"..... 
HAHAHAH


5 198 Inlägg
4 december 2009
#711
Alla vet väl att desto lägre bilen när desto fortare går den,helst när fjädrarna är kapade. och dessutom jättevingen hugo på bakluckan.

573 Inlägg
4 december 2009
#712
en vanlig polis kan inte svara på vart gränsen till blått går på ljus, men dom är pigga på och tala om när det är blå...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

297 Inlägg
4 december 2009
#713
För att lägga i backen i 110 på en 740 så är det lättast att använda foten å trycka med smile

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 december 2009
#714
fredriq skrev:
Opelmadness skrev:
weian skrev:
nyckeln sitter till vänster om ratten i porsche.
Det är nog bara i 911 som jag sett det.
I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. smile
Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. smile
I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.
Jo det visste jag, men det är inte i alla Porsche som nyckeln sitter till vänster. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
4 december 2009
#715
fredriq skrev:
Opelmadness skrev:
weian skrev:
nyckeln sitter till vänster om ratten i porsche.
Det är nog bara i 911 som jag sett det.
I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. smile
Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. smile
I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.
läs resten av mitt inlägg big_smile

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Chef
167 Inlägg
4 december 2009
#716
H40GST skrev:
För att lägga i backen i 110 på en 740 så är det lättast att använda foten å trycka med smile

/Gurra
haha det här anser jag vara viktiga fakta! big_smile

Over and out

4 682 Inlägg
4 december 2009
#717
- W:et i Wartburg 353W står för Weiterentwicklung , vilket löst översatt betyder "högre utvecklad".
- Wartburg 353W:s baklyktor är symmetriska och utbytbara sinsemellan.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 december 2009
#718
Blackdeath skrev:
H40GST skrev:
För att lägga i backen i 110 på en 740 så är det lättast att använda foten å trycka med smile

/Gurra
haha det här anser jag vara viktiga fakta! big_smile
haha ja det där var viktigt de, säkert att han provat också:lol:

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
4 december 2009
#719
gamlingen skrev:
Alla vet väl att desto lägre bilen när desto fortare går den,helst när fjädrarna är kapade. och dessutom jättevingen hugo på bakluckan.
Det där stämmer faktistkt, hade en mk1 golf förgasare, toppade 170 på mätaren, men efter att jag sänkte den 80 mm så toppade den helt plötsligt 180, det testades flera gånger i olika väderlekar före o efter.
Senast redigerat av Manny (4 december 2009)


323 Inlägg
4 december 2009
#720
Dörrhandtagen på min Thunderbird är samma som på 80-tals escort fast mina är kromade tongue



Sök