2740
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

1 298 Inlägg
13 december 2010
#1001
Blyfot_Racing skrev:
chrillzter skrev:
Funkiee skrev:

hahah fan det måste jag testa!

Om saab 9-5, vrid nyckeln till läge on (dvs innan startmotorn) och tryck på bagagelucksknappen på nyckeln. då ser du på SID hur många nycklar samt larmdosor som är inprogrammerade i bilen!
Fungerar det på OG9-3 med tro? (a)
nä det gör det inte då nycklarna till ss är ju ingen riktig den sitter ju i en plastbit i  den sitter en sändare
Syftade på det med bagageluckeknappen! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

plankan
13 december 2010
#1002
FordRSC skrev:
plankan skrev:
Trepunktsbältet uppfanns och patenterades av amerikanerna Roger W. Griswold och Hugh De Haven 1951. Det vidareutvecklades av Nils Bohlin och introducerades första gången som standard i en Volvo PV 544 som levererades till en handlare i Kristianstad den 13 augusti 1959.
I Top Gear sa de att det var Mercedes som var först....  Men har alltid trott att det var Volvo
Men det kanske dom var med rullbältet hmm
för det första 3 punkts var inte av rullbältes typen.

http://www.dn.se/motor/trepunktsbaltet-50-ar-1.1102191

475 Inlägg
13 december 2010
#1003
Evildan skrev:
Hastighetsmätaren och varvräknaren följs åt simultant i samma "vinkel" på 5e växeln i Mazda 323 1.3 -95 så om den ena ger upp vet man ändå vad den skulle visat big_smile
samma på golf VR6 big_smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 december 2010
#1004
jonnielahti skrev:
matteponken skrev:
Det finns 1 saab 9000 med tvärställd v8 big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=pVidhrnLFf0
ååh big_smile Sisus v8 e grym! big_smile 300hk, 400nm smile
Fast i filmen stod det väl 230hk, 3xxnm?


36 Inlägg
13 december 2010
#1005
plankan skrev:
FordRSC skrev:
plankan skrev:
Trepunktsbältet uppfanns och patenterades av amerikanerna Roger W. Griswold och Hugh De Haven 1951. Det vidareutvecklades av Nils Bohlin och introducerades första gången som standard i en Volvo PV 544 som levererades till en handlare i Kristianstad den 13 augusti 1959.
I Top Gear sa de att det var Mercedes som var först....  Men har alltid trott att det var Volvo
Men det kanske dom var med rullbältet hmm
för det första 3 punkts var inte av rullbältes typen.

http://www.dn.se/motor/trepunktsbaltet-50-ar-1.1102191
Volvo var först med att erbjuda bilarna med standardmonterade fasta trepunktsbälten fram, på ett fåtal marknader. Det var dock möjligt att välja bort dessa.
Mercedes var först ut med rullbälten (W114/W115 1968) De var också tidiga med att erbjuda kunderna bälten enligt samma system som Volvo (Fenmerca W110/W111 1960). Mercedes och Volvo hade visst säkerhetsarbete gemensamt under slutet av femtiotalet fram till början av sjuttiotalet. Främst då genom utveckling av utryckningsfordon, men även av deformationszoner och säkerhetskarosser. En klassiker är blinkersen på polisens amazonkombi. Den har samma  sidmonterade blinkers som Mercedes 190.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!

Med.lem
3 759 Inlägg
14 december 2010
#1006
attackhamster skrev:
Evildan skrev:
Hastighetsmätaren och varvräknaren följs åt simultant i samma "vinkel" på 5e växeln i Mazda 323 1.3 -95 så om den ena ger upp vet man ändå vad den skulle visat big_smile
samma på golf VR6 big_smile
BMW har så också, alla tyska bilar hade så trodde jag.

Lite kul att det är just 5an, för 540in stämmer 5an bra men i 6an släpar varvmätaren efter hastighetsmätaren smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Evildan
6 mars 2011
#1007
Min Mazda 323 1.3 16v gör 0-100 på samma tid som en -88 740GL

Lastbilsbyggare
392 Inlägg
6 mars 2011
#1008
Volvo P1800 som fyller 50 i år ritades av segelbåts konstruktören Pelle Pettersson.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever

1 298 Inlägg
6 mars 2011
#1009
Volvo 740 har samma strålkastartorkarMOTORER som Saab og9-3. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 298 Inlägg
6 mars 2011
#1010
jonnielahti skrev:
Pendulum skrev:
Volvo 740 har samma strålkastartorkarMOTORER som Saab og9-3. wink
sitter samma bosch i många olika bilar:)
Ja det har du nog rätt i. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 637 Inlägg
6 mars 2011
#1011
Volvo´s växellådor hör till världens kortaste. vilket medför att dom kan montera 5or , 6or, och 8or på tvären.

Volvo var först med Canbus system i en serieproducerad bil.

Volvo 245 var den första serieproducerade kombi-bilen i världen med Turbo.

M90-lådan var världens starkaste personbilslåda i en serietillverkad bil när den kom 1994 vilket fick upp ögonen på Getrag som köpte upp ritningar och rättigheter till växellådan.
Senast redigerat av Munkis (6 mars 2011)


42 Inlägg
6 mars 2011
#1012
Fladdermusen skrev:
Volvo P1800 som fyller 50 i år ritades av segelbåts konstruktören Pelle Pettersson.
Som var praktikant på Volvo då. big_smile


Osponsrad
1 631 Inlägg
7 mars 2011
#1013
Upptäckte igår att min baklucka på Fiaten är i glasfiber och från en Lancia. Vet dock ej årsmodell.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 mars 2011
#1014
på min bmw e36 coupe ska framrutorna hissas ner automatiskt 2 cm när man öppnar dörren och sedan gå upp igen när man stängt.

för att förhindra att man tar sönder rutorna med lufttrycket

funkar det? nej.


3 354 Inlägg
7 mars 2011
#1015
SaabIV skrev:
Munkis skrev:
M90-lådan var världens starkaste personbilslåda i en serietillverkad bil när den kom 1994 vilket fick upp ögonen på Getrag som köpte upp ritningar och rättigheter till växellådan.
Känns INTE som att det stämmer, 3an är ju ett känt faktum att den inte hänger med som den ska. Tror faktiskt BMW hade bättre lådor. Dock vet jag inte, men skulle nog satsa en liten peng på att BMW var bättre redan då.
Getrag lådorna är ju populära att vilja ha vid effekt så.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

6 620 Inlägg
7 mars 2011
#1016
jonnielahti skrev:
SaabIV skrev:
Munkis skrev:
M90-lådan var världens starkaste personbilslåda i en serietillverkad bil när den kom 1994 vilket fick upp ögonen på Getrag som köpte upp ritningar och rättigheter till växellådan.
Känns INTE som att det stämmer, 3an är ju ett känt faktum att den inte hänger med som den ska. Tror faktiskt BMW hade bättre lådor. Dock vet jag inte, men skulle nog satsa en liten peng på att BMW var bättre redan då.
dem går också sönder! så starkast tror jag inte, men dem tål mycket!
Menar nog att M90 tål mest misshandel
Bara för B230 är riktigt hållbar emot misshandel så är den inte hållbarast wink

De/Dem

36 Inlägg
7 mars 2011
#1017
Volvo P1800 blev en designmässig succé på bilutställningarna, och väckte enorm uppståndelse i fordonsmedia.
Det tog t.ex. ett halvår att övertyga ett flertal italienskla designers att det var en svensk som ritat den!
En av dem sade något i stil med:
"Antingen är han italienskättling, eller så har han varit i Italien och studerat-för inte kan det väl vara så att någon från ett land där man ritar så fula båtar, och överdrivna möbler- i trä dessutom- kan rita något så vackert!"

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!

457 Inlägg
7 mars 2011
#1018
Men att den ska gå upp och ner är sant då jag prövat på en e36a och en e46a wink

mk2_power skrev:
på min bmw e36 coupe ska framrutorna hissas ner automatiskt 2 cm när man öppnar dörren och sedan gå upp igen när man stängt.

för att förhindra att man tar sönder rutorna med lufttrycket

funkar det? nej.

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 mars 2011
#1019
XL-Dempa skrev:
Men att den ska gå upp och ner är sant då jag prövat på en e36a och en e46a wink

mk2_power skrev:
på min bmw e36 coupe ska framrutorna hissas ner automatiskt 2 cm när man öppnar dörren och sedan gå upp igen när man stängt.

för att förhindra att man tar sönder rutorna med lufttrycket

funkar det? nej.
ja jag vet, det står i manualen smile
men det funkar inte på min lol


1 637 Inlägg
8 mars 2011
#1020
SaabIV skrev:
Munkis skrev:
M90-lådan var världens starkaste personbilslåda i en serietillverkad bil när den kom 1994 vilket fick upp ögonen på Getrag som köpte upp ritningar och rättigheter till växellådan.
Känns INTE som att det stämmer, 3an är ju ett känt faktum att den inte hänger med som den ska. Tror faktiskt BMW hade bättre lådor. Dock vet jag inte, men skulle nog satsa en liten peng på att BMW var bättre redan då.
När man testar en växellådas styrka så görs det på så vis att man belastar varje växel och ser hur mycket den pallar.

INTE hur många varv snusleffe kan börna runt macken eller hur snabbt gaspelle kan växla så synkringarna rasar.



Sök