3778
Sök

855 t5 225hk. Tips om bästa effekt m.m

46 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#1
Har köpt mig en 855 t5a automat, sitter en forge öppen dump på silikonslangen närmast grillen. Från katten och bakåt är det rakt 2.5" simons = inga dämpare.
Sitter ett öppet filter med liten avkärmning ovanpå filtret samt att orginal "avlastningsventilen" sitter kvar på turbon.
Har köpt en chippbox nu som gör så att jag kan ladda 1.1-1.2 bar.

Vad är det som är helt fel som jag ska ändra på för att få bästa prestanda ur min nya bil?
Öppen dump säger vissa att man inte ska ha med en bil som har LMM, ska den bort?
Öppet filter säger vissa oxå att man inte ska ha om man inte har riktigt med avskärmning, Ska jag montera tillbaka orginal?

Ska jag ta bort orginal "dumpen" och behålla öppna dumpen?
Någon som har en t5a som kanske kan rekomendera sina inställningar samt omgjorda detaljer?


Är mycket tacksam för svar, är helt vilsen vart jag ska börja så jag slipper testa så många alternativ.

Mvh// Diskodudeboy

465 Inlägg
30 maj 2008
#2
orginal "avlastningsventilen" sitter kvar på turbon.+, sitter en forge öppen dump
rätta mej om jag har fel... men sitter det 2 st dumpar???

46 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#3
Ja det sitter dubbla dumpar på den, killen före mig hade tydligen inte kundskap om att ta bort orginalet eller så visste han inte vart den va tongue

465 Inlägg
30 maj 2008
#4
hm okey:P ett tips.. använd endast en...jag har då aldrig hört talas om ngn som  kör på orginal+ en annan... i ditt fall en forge om orginalet sitter på turbon på t5an måste du köpa ett dumplock,om du vill använda endast forge dvs.. annars plocker du av forge å pluggar å kör med orginalet...

46 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#5
har dump lock men vet inte vad som är bäst för prestanda/motorn om man kör med orginal eller öppen dump. hmm

465 Inlägg
30 maj 2008
#6
sitter det lmm?isonafall ska man ju helst köra med återcirkulerande..eller orginalet.. men det finns ju att köpa öppen fast återcirkulerande.. om du förstår vad jag menar:)

46 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#7
jodå jag förstår, har läst mkt och enligt "dom som kan" så får man en fetare blandning om man ar öppen dump. vilket jag hellst inte vill ha. men sen skulle ja gärna vilja ha tips om vart och hur ja kan bäst montera enåtercirkulerande dump på min bil. cooltongue

501 Inlägg
30 maj 2008
#8
Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilket företag det var, Men dom hade tagit fram ett dump-kitt. Med öppen dump.. Specifikt till volvo 850. Enligt dom så ska man köra med öppen.

OBS: Ironi

4 824 Inlägg
30 maj 2008
#10
och finns att köpa på www.xtremt.se , det är Johan som har xtremt.se som köpte JBR av Jonas.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 911 Inlägg
30 maj 2008
#11
laaantz skrev:
hm okey:P ett tips.. använd endast en...jag har då aldrig hört talas om ngn som  kör på orginal+ en annan... i ditt fall en forge om orginalet sitter på turbon på t5an måste du köpa ett dumplock,om du vill använda endast forge dvs.. annars plocker du av forge å pluggar å kör med orginalet...

Jag körde med båda i ett halvår, enda skillnaden är att man får slappa upp den öppna mycket mer än normalt.

8 253 Inlägg
30 maj 2008
#12
3" downpipe + riktig kat gör skillnad på dem, sen skadar det inte med ett japangrenrör heller. I övrigt så ska du nog inte göra så mycket mer. Byta bränslepump kan iofs va en ide. Nackdelen med automat är att de inte är så tåliga vid trim. Vill du va rädd om lådan så byt olja i den och köp volvos extrakylare till den.


534 Inlägg
23 maj 2010
#13
Fick ju hem dumplocket dagen innan du köpte den av mej ; där av bytte jag aldrig.


Sök