4299
Sök

5.25" vid fötterna fram.

159 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Ska byta ut mina 5.25" högtalare som sitter vid fötterna mot ett par bättre, vad rekomenderar ni för högtalare, ska man ha slutsteg?, förslag  på det isåfall ? delningsfilter, vet knappt vad det är, någon får gärna förklara, men ska man ha det med eller ?

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

194 Inlägg
2 juni 2008
Delningsfilter kan man kalla för en "sil" antingen silar den ut all bas så du får enbart diskant, eller så silar den bort all diskant så du får enbart bas, sen finns det filter som får fram mid-bas som ger lite mer bas än diskant! beror helt på smaken, dock skulle jag nog ha kört mid-bas där! Slutsteg beror helt på hur många högtalare du tänker koppla in samt vilken stereo högtalarna är kopplade på!

159 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Okeej då förstår jag, alltså ska jag inte ha något delningsfilter iochmed att jag vill att det skall vara samma ljud som i dom gamla högtalarna, det skall bara vara bättre ljud!

Men har ni förslag på vad jag ska köpa, märke m.m. priset har kanske inte så jättestor betydelse, jag vill ha något som är bra.

MVH

1 302 Inlägg
2 juni 2008
bmw32 skrev:
Okeej då förstår jag, alltså ska jag inte ha något delningsfilter iochmed att jag vill att det skall vara samma ljud som i dom gamla högtalarna, det skall bara vara bättre ljud!

Men har ni förslag på vad jag ska köpa, märke m.m. priset har kanske inte så jättestor betydelse, jag vill ha något som är bra.

MVH

Svårt att säga vilka högtalare du ska välja då det fins en hel uppsjö av bra högtalare att välja på.

Du kan köpa ett par 5,25"are för ca 1000kr och sedan ett 4 kanals slutsteg av märket mutant så har du ett ljud som duger sedan.

159 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Okej, jag är inte alls inne på detta med billjud, men man ska ha 4-kanals slutsteg, alltså man har alltid två kanaler till ett högtalarelement eller ? sorry om jag verkar blåst men man måste ju lära sig tongue

MVH

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 juni 2008
bmw32 skrev:
Okej, jag är inte alls inne på detta med billjud, men man ska ha 4-kanals slutsteg, alltså man har alltid två kanaler till ett högtalarelement eller ? sorry om jag verkar blåst men man måste ju lära sig tongue

MVH

Köper du ett kit, med separat diskant och 5.25tums element så medföljder det ett filter mellan dem, som gör att du enbart behöver två kanaler att driva alla 4st högtalarna. Köper du en koaxial (där diskanten sitter i mitten) så räcker det också med två kanaler.

Om det är en E36a du har så kan du tjäna en hel del på om du kan bygga om kickpanelen och vinkla ut och upp elementet lite. Men ge dig bara på det om du känner dig redo så att säga.

Vad har du för budget?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

159 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Okej då förstår jag!, ja jag funderade först på att bygga om och vinkla dom så att ljudet förs upp i kupen och slänga i lite större högtalare, men vet inte riktigt om jag vill ge mig på det än.

Ja vad är budgeten, ska väl mer bygga lite efter hand men jag vill ha bra grejjer om jag uttrycker mig så !

När man sedan skall ha slutsteg till högtalarna fram vart är ett bra ställe att placera slutsteget på ?

MVH

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 juni 2008
Hade ett framsystem från dls i min 325a. Diskanter vid speglarna och 5,25 nere vid fötterna sen delningsfilter på de. Funka riktigt bra.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 juni 2008
bmw32 skrev:
Okej då förstår jag!, ja jag funderade först på att bygga om och vinkla dom så att ljudet förs upp i kupen och slänga i lite större högtalare, men vet inte riktigt om jag vill ge mig på det än.

Ja vad är budgeten, ska väl mer bygga lite efter hand men jag vill ha bra grejjer om jag uttrycker mig så !

När man sedan skall ha slutsteg till högtalarna fram vart är ett bra ställe att placera slutsteget på ?

MVH

Ja, alltså rent ljudmässigt är det en stor förbättring om du kan montera dem så. Jag har sjäkv byggt en hel del kickpanelsmontage i E36 så jag hade min 318iS.

Jag säger såhär: ett kit för runt 1500kr samt ett steg för ungeför lika mycket. Det är där nånstans jag personligen anser att gränsen går för vad man kan rekommendera utan att "luras", eller uttryckt annorlunda: där nånstans går gränsen då man fått bort de flesta stora kompromisserna.

Jag hade kikat på ett PhoenixGold 5.25kit, eller deras 5.25coax som också är bra. Steg finns massor att välja på och är inte lika kritiskt. Men, se till att steget har ett HÖGPASS filter som du kan ställa vid typ 50-80Hz nånstans. Ett sånt filter skär bort de allra lägsta tonerna till 5.25an, som kan vara direkt skadliga för en såpass liten högtalare.

www.blekingebilradio.se skulle jag rekommendera. Eller om du har en lokal butik kanske dem också kan hjälpa dig.

mvh Jonas

801 Inlägg
3 juni 2008
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … r_dsk572_1  inte lyssnat på dem, men dem ser satans stygga ut tongue

214 Inlägg
3 juni 2008
Kan ju bara säga att ett par 5.25 Rockford fosgate punch serien är oslagbara. Vilket ljud, kör även med mid-bas där, klockren både diskant och bas. Steg, lite osäker dock, jag kör Legacy.

/Niklas

Toyota Celica Phoenix Reign of fire

956 Inlägg
3 juni 2008
jonash skrev:
bmw32 skrev:

MVH

Ja, alltså rent ljudmässigt är det en stor förbättring om du kan montera dem så. Jag har sjäkv byggt en hel del kickpanelsmontage i E36 så jag hade min 318iS.

Jag säger såhär: ett kit för runt 1500kr samt ett steg för ungeför lika mycket. Det är där nånstans jag personligen anser att gränsen går för vad man kan rekommendera utan att "luras", eller uttryckt annorlunda: där nånstans går gränsen då man fått bort de flesta stora kompromisserna.

Jag hade kikat på ett PhoenixGold 5.25kit, eller deras 5.25coax som också är bra. Steg finns massor att välja på och är inte lika kritiskt. Men, se till att steget har ett HÖGPASS filter som du kan ställa vid typ 50-80Hz nånstans. Ett sånt filter skär bort de allra lägsta tonerna till 5.25an, som kan vara direkt skadliga för en såpass liten högtalare.

www.blekingebilradio.se skulle jag rekommendera. Eller om du har en lokal butik kanske dem också kan hjälpa dig.

mvh Jonas

Hej jonas. Har du några bilder på ett sådant bygge. Ska andvända 6.5" i brorsans bmw och skulle behöva lite insperation.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

vinnarskalle!
907 Inlägg
3 juni 2008
Samma sak för mig, jag funderar oxå på några 6,5". Frågan är om jag ska sätta dom vid fötterna eller försöka sätta fast dom på dörrsidan? Man vill ju inte ha massa skrammel o gud vet vad..

159 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar nu är jag mer informerad big_smile

MVH

58 Inlägg
4 juni 2008
Lånar tråden lite.

Skall man dämpa något i kickpanelen, med typ dämpull eller skall det vara tomt?

16 197 Inlägg
4 juni 2008
TZ skrev:
Lånar tråden lite.

lagom mycke dämpull e aldrig fel..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

956 Inlägg
4 juni 2008
ska man låta dem spela in i originalhålen för att få ut mer volym?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 302 Inlägg
4 juni 2008
Ska du ha 6X9or bak och sedan 5,25er fram så har du fördel att köpa ett 4 kanals slutsteg ifrån zakry eller mutant då du komer då kuna spela riktigt högt och fint.

1 302 Inlägg
4 juni 2008
evilaudio skrev:
TZ skrev:
Lånar tråden lite.

lagom mycke dämpull e aldrig fel..big_smile

Håller med om att det är bra med lagom mycket dämpull du ska ju inte fylla hela lådan med dämpning och du ska ju inte ha en tom låda heller, lagom är bäst. smile

Den första dagen kan du ju spela lite lugnare än vad du brukar göra men sedan är det bara att spela på. wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 juni 2008
luunggan skrev:
ska man låta dem spela in i originalhålen för att få ut mer volym?

Absolut! Det är bättre med en läckig låda (som det ibland kan bli om du låter dem spela rakt ut), än en som är tät men för liten! En tät och för liten kommer låta BURK! En som är lite otät och läcker kommer att tappa en gnutta eutav effekttåligheten, men eftersom man alltid skall ha högpassfilter på 5.25tummare så är det inget problem i realiteten. Och man slipper BURK-ljudet..

mvh Jonas

Sök