Tackar för det Daniel.
Har pysslat lite mer med slutstegsracket men är inte riktigt klar än, ska fila lite mer på vinklarna och sen ska det dit täckbitar samt såklart tyg. Men nu sitter dom nästan exakt så som dom ska sitta. Väldigt mycke att hålla koll på för att allt ska funka, kablarna ska gå att få i och dom får inte stick ut för mycket framåt för då tar locket i, sen så har vi den estetiska biten också. Men jag börjat bli nöjd.
Men nu över till det som tagit det mesta av min tid, nämligen baslådebygget till en kompis (
Rotick här på Garaget). Det ska bli en 120L låda för två Kicker L7 12" som ska in i en VW Passat, sedan! Tomvolymen är på 200L, sen ska det i en rätt rejäl port, ett antal stag och basarna såklart. Började med att kapa upp grundbitarna, botten, lock och sidostycken.
Fräste och satte i "kex" i sidostyckena för att hålla ihop dom med lock och botten. Att skruva kommer bli omöjligt då lådan byggs på plats i bilen. Kexen kommer alltså att hålla ihop bitarna medans limmet härdar.
Satte ihop bitarna och skruvade även dit ett bakstycke för att få räta vinklar och kolla så att allt passar ihop. Har även provat lock/botten/sidostycken i bilen (som står en bit bort, vilket också medför att projektet tar tid) och upptäckte då att det tog i lite i bakre hörnen samt på sidorna fram, så det fick täljas lite.
Sågade ut ett par delar av porten och stoppade i, det ska dit ett par bitar till för att få till längden på 75cm. Arean blir ungefär 650cm2 och avstämningen 40Hz, men med hjälp av några skivbitar ska det gå att sänka avstämningen till ungefär 35Hz, detta för att både kunna spela högt och djupbas med samma låda. Självklart blir kanterna på porten rundade.
Nu ska jag bara få till ett par portbitar samt bafflarna (det blir dubbla lager 19mm i varje baffel där basen försänks ner i den yttre skivan) och sen få ihop alla bitar så att dom "enkelt" går att montera ihop i bilen. Det blir ett projekt i sig, gäller att få dit bitarna i rätt ordning och även få i lite lim mellan dom.