3562
Sök

Hur mkt kan jag ladda i min Bmw?

12 086 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#1
Om vi försöker göra en generell uppfattning utan massa detaljerade fakturer mm..

Hur mkt kan man överladda en motor med 10:1 i komp med vanlig 98 oktan?
0.5, är de i värsta laget? Runda slängar.. Jag tycker de borde gå.

Det handlar om min Bmw V8a.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2008
#2
Generellt svar blir att det beror mycket på hur din setup ser ut.  Tänkte du mappa bilen? hur stor turbo/s har du?  hur ser laddluftskylaren ut? stor sak= kallare luft = mer ladd utan att det blir farligt...

Det gäller att mäta sig fram. mäta MAT, EGT, Mottryck och lambda samt lyssna efter spikningar.

Sen är det bra att veta vid vilket vridmoment motorn brakar samman så man utifrån det kan uppskatta lämpligt laddtryck så man inte kör sönder något.(om man inte kör i bänk dvs)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#3
Ok.. det gick alltså inte att få ett lätt svar.

Kompressor, ingen IC, motorn tål.

Jag är ingen idiot, jag är bara ingen expert på kompression och oktan mm, utan ville ha något medgivande svar från de som fkt kan mer än jag wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2008
#4
JapMax skrev:
Ok.. det gick alltså inte att få ett lätt svar.

Kompressor, ingen IC, motorn tål.

Jag är ingen idiot, jag är bara ingen expert på kompression och oktan mm, utan ville ha något medgivande svar från de som fkt kan mer än jag wink

utan IC får du väldigt hög temperatur i insuget, vilket gör att du inte kan plocka lika mycket effekt på långa vägar.

Jag vet ine vad BMW V8 tål rakt av i överladd, men jag vet att om du monterar en IC så kan du säkerligen ladda 0.5kg mer än utan...
Senast redigerat av torpis (8 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2008
#5
Det viktiga är att mäta, som jag skrev.  framför allt lambda och lyssna efter spikningar...  då har du kvitto direkt på hur mycket överladdning motorn pallar innan den spikar, sen får du som sagt försöka uppskatta så du inte trillar över vad vevstakar eller kolvar tål.

lycka till, smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#6
torpis skrev:
Det viktiga är att mäta, som jag skrev.  framför allt lambda och lyssna efter spikningar...  då har du kvitto direkt på hur mycket överladdning motorn pallar innan den spikar, sen får du som sagt försöka uppskatta så du inte trillar över vad vevstakar eller kolvar tål.

lycka till, smile

Jag är bara i teoristadiet, lite svårt o lyssna efter spikningar då tongue
Motorn ska klara effekten, hela drivningen med.

Det ända jag är lite skeptisk över just nu är just hur mkt jag vågar ladda, jag vill inte köra på etanol.
Kylningen kan jag lösa med vatten/metanol-insprutning.

Eftersom man på en kompressor inte kan ställa laddet så är de ju bra att ha en aning innan hur stor remskiva man ska ha. Och jag lär gå djupare i de här innan jag slänger på överladdning tongue Men jag ville ha någon att bolla ideer med.
Senast redigerat av JapMax (8 juni 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2008
#7
"motorn skall klara effekten"   alltså nån stans går gränsen...

tänk även på att kompressorn går på effekt skapad av motorn, med andra ord för att 400hk skall knuffa bile nframmåt så måste stackars motorn leverera 450hk varav 50 snurrar kompressorn.

Om man behöver vattensinsprut så är men fel ute i min mening...  bättre hålal sig inom ramen för vad motorn klarar utan extra junk som kan stula.

Ger inte motorn den effekt du vill utan vatteninsprut så är det dax att ändra något i konceptet.  exempelvis addera en IC.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#8
torpis skrev:
"motorn skall klara effekten"   alltså nån stans går gränsen...

tänk även på att kompressorn går på effekt skapad av motorn, med andra ord för att 400hk skall knuffa bile nframmåt så måste stackars motorn leverera 450hk varav 50 snurrar kompressorn.

Om man behöver vattensinsprut så är men fel ute i min mening...  bättre hålla sig inom ramen för vad motorn klarar utan extra junk som kan stula.

Ger inte motorn den effekt du vill utan vatteninsprut så är det dax att ändra något i konceptet.  exempelvis addera en IC.

Motorn klarar effekten, tro mig. Motorn klarar ca 500hk sen klarar inte fodren mer. Där lär jag inte hamna med några 0.5 i ladd.

Jag upprepar, jag är INGEN idiot.. jag har hållt på med bilar sen jag va liten skit. Jag har turbokonverterat och renoverat motorer. Så du behöver inte lära mig att en kompressor drar effekt lr att en stor IC kyler bättre, det lixom vet jag!

Vad är de för fel på vatteninsprut? Jag behöver knappast laddtryckkylare med 0.5 i ladd men för säkerhets skull kan jag använda mig av vatteninsprut. Jag hade gärna använt IC om de inte vore för att de är lite opraktiskt för att inte säga omöjligt att klämma in en mellan kompressorn och topplocken.
Jag skulle kunna bygga en vattenkyld laddtryckskylare men då får jag inte plats på höjden och slantarna drar iväg åt helvete.

Säg ist "Ja, Markus. 0.5 är på gränsen men borde gå med 1:10 i kompförhållande" tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2008
#9
JapMax skrev:
Motorn klarar effekten, tro mig. Motorn klarar ca 500hk sen klarar inte fodren mer.

Ja då är det väl klokt att hålla sig under 500hk eller???

JapMax skrev:
Jag behöver knappast laddtryckkylare med 0.5 i ladd men för säkerhets skull kan jag använda mig av vatteninsprut.

fel väg att gå i mina ögon...

JapMax skrev:
Jag hade gärna använt IC om de inte vore för att de är lite opraktiskt för att inte säga omöjligt att klämma in en mellan kompressorn och topplocken.

Vad i hela friden skall en IC göra mellan topplocken?


JapMax skrev:
Jag upprepar, jag är INGEN idiot..

I ärlighetens namn så börjar jag undra, att förkasta svar på en fråga med att "lär inte mig om bilar" är idiotiskt.  Varför fråga alls då?  Jag tar mig inte tid att svara för att vara dum utan för att jag tycker det är urballt med en överladdad BMW.  Men det kanske inte gick hem?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

224 Inlägg
9 juni 2008
#10
Att fråga om det går att överladda 0.5 bar får du ju mäta dig fram med mottryck, EGT, Lamda.
att inte köra med IC låter inte bra tänk när den volymetriska effektiviseringen ökar enormt.

//Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

1 688 Inlägg
9 juni 2008
#11
En ic är ju bra mycket billigare än ett vattensprut, sån dynga.
800-1500 kr så får du en helt acceptabel universal-ic hos t.ex Kl-racing, bara att montera i fronten och dra tryckrör. Du har ju hållt på med turbo sen du var en liten knodd sa du, fråga inte. Bara gör!
Senast redigerat av Losgard (9 juni 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

904 Inlägg
9 juni 2008
#12
torpis skrev:
JapMax skrev:
Motorn klarar effekten, tro mig. Motorn klarar ca 500hk sen klarar inte fodren mer.

Ja då är det väl klokt att hålla sig under 500hk eller???

JapMax skrev:
Jag behöver knappast laddtryckkylare med 0.5 i ladd men för säkerhets skull kan jag använda mig av vatteninsprut.

fel väg att gå i mina ögon...

JapMax skrev:
Jag hade gärna använt IC om de inte vore för att de är lite opraktiskt för att inte säga omöjligt att klämma in en mellan kompressorn och topplocken.

Vad i hela friden skall en IC göra mellan topplocken?


JapMax skrev:
Jag upprepar, jag är INGEN idiot..

I ärlighetens namn så börjar jag undra, att förkasta svar på en fråga med att "lär inte mig om bilar" är idiotiskt.  Varför fråga alls då?  Jag tar mig inte tid att svara för att vara dum utan för att jag tycker det är urballt med en överladdad BMW.  Men det kanske inte gick hem?

Antagligen så tänker han köra Skruvkopressor eftersom han snackar IC mellan topparna...
Runt 0,5 plockar väll ESS utan IC på dessa motorer. Ta och kolla på ESS hemsida så ser du vad de byter för vilken effekt.

http://www.esstuning.com/default.asp?c= … 83&id=

1993-1995 540i VT1 7PSI Supercharger System (108-47)
The '93-'95 540i 4.0 system is based upon a Vortech V2SQ main supercharger unit which gives exceptional power gains, with civilized everyday driveability.The system maintains all diagnostic functions and is 49 State Emissions Legal. It is backed by a comprehensive 2 year, unlimited mileage warranty. The system installs in 12-14 hours using normal hand tools. This system requires slight modification to the sheetmetal of the right inner fender.

-411HP (7PSI).
-CNC aluminum crank pulley.
-8 Larger Bosch fuel injectors.
-New ECU chip for fully optimized fuel/ignition control.
-Vortech V2SQ Supercharger unit.
-CNC hard anodized 20mm certal brackets and hardware.
-Fully automatic belt tensioning system.
-K&N air filter.
-Discharge and intake assemblies.
-Installation instructions.
-Long-life serpentine drive belt.
-Oil breather assembly designed for boost.
-CNC machined, anodized fan spacer.
-100% maintenance free operation.
-2yr./unlimited mileage warranty.

--------------------------------------------------------------------------------

Part number: 108-47
Boost pressure: 7 PSI
Horsepower: 411 DIN (Stock 286)
Torque: 545 NM (Stock 400)
0 - 60: Man : 4,8 sec, Aut : 5,1 sec
Installation time : 14-16 hours

De ska va gött å leva

12 086 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#13
Jag har kollat på ESS grejor, och baserar mina ideer lite utifrån det helt korrekt smile

Ja, jag kan inte ha en IC mellan topparna.. eftersom jag ska ha en skruvkompressor där, precis som MrVain skriver (Culture Beast är så rätt smile )

Jag har inte sagt "lär mig inget om bilar", jag har sagt att du ska sluta idiotförklara mig med dina barnberättelser om att en Stor ic = kyler bättre och att en kompressor drar effekt från den stackars motorn? Vad fan tror du?

Ok att jag inte la upp hela planen först, men du generalliserar och fördömmer så de står härliga till! Fråga om något är oklart innan du svarar, jag vill ha en smidig diskution.. lr mer bekräftelse. Inte bli totalt nerkritiserad av en översittare.

Det är väl trevligt att du lägger ner tid på att svara i trådar, men byt spår som du sa.
Det står inte i rubriken "Hur får jag ut 10000hk ur min Bmw för 1050kr", jag vet vad jag pratar om.

För att förtydliga, jag KAN alltså inte ha en frontmonterad IC.. jag ska ha skruvkompressor, som går rakt ner i topparna. Jag har iaf aldrig sätt en skruvkompressor-setup med frontmonterad IC.
Senast redigerat av JapMax (9 juni 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2008
#14
JapMax skrev:
jag vet vad jag pratar om.

varför fråga alls då liksom...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#15
torpis skrev:
JapMax skrev:
jag vet vad jag pratar om.

varför fråga alls då liksom...

Jag, det skrev jag med i inlägget!

Det ända du presterat hittills är att idiotförklara mig med fakta vem som hällst kan, och kritisera vatteninsprut... typ gång på gång. Det är de jag trötttnat på!

1 072 Inlägg
9 juni 2008
#16
Generellt sett kan man väll säga att 0.1bar ger 10%. Så 0.5 är ju inga problem alls om maskinen pallar 500. Skit i vattnet och ladda på bara och sen komplettera med vatten. Tok idé men jag gillar den smile
Lycka till


12 086 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#17
sik skrev:
Generellt sett kan man väll säga att 0.1bar ger 10%. Så 0.5 är ju inga problem alls om maskinen pallar 500. Skit i vattnet och ladda på bara och sen komplettera med vatten. Tok idé men jag gillar den smile
Lycka till

Nej, hållbarheten är inte problemet.. Grundfrågan med den här tråden gäller om jag kan ladda 0.5 på 98oktan då kompförhållandet i motorn är 10:1.. det är väl det som är lite kritiskt.

224 Inlägg
9 juni 2008
#18
JapMax skrev:
Jag har inte sagt "lär mig inget om bilar", jag har sagt att du ska sluta idiotförklara mig med dina barnberättelser om att en Stor ic = kyler bättre och att en kompressor drar effekt från den stackars motorn? Vad fan tror du?

Någon som vaknat på fel sida idag wink
Ok då har vi kommit fram till att du ska ha skruvkompressor efter några innlägg smile

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2008
#19
JapMax skrev:
och kritisera vatteninsprut... typ gång på gång. Det är de jag trötttnat på!

Ja för det suger helt enkelt.  Iom du kan allt om motorer så behöver jag ju inte förklara för dig vad som händer med din motor den dagen vattnet är slut i byttan och du gasar fullt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#20
torpis skrev:
JapMax skrev:
och kritisera vatteninsprut... typ gång på gång. Det är de jag trötttnat på!

Ja för det suger helt enkelt.  Iom du kan allt om motorer så behöver jag ju inte förklara för dig vad som händer med din motor den dagen vattnet är slut i byttan och du gasar fullt...

Ok.. jag köper att du tycker vatteninsprut är skit. Alla har vi en åsikt och dina är lika godtycklig som min.
Självklart argumenterar jag ju för då jag tror på det! smile

Men du verkar ha svårt för att hålla dig till ämnet, jag tänker inte skriva det en gång till. Jag har skrivit flera ggr vad jag vill diskutera och vad jag klarar mig utan. Så du kan sluta va sarkastisk, gefan i o skriv isf. Du verkar inte tillföra något vettigt iaf.

Förövrigt vet jag vad som händer när vattnet tar slut, INGENTING!
Då jag endast använder vattnet som en försäkring och för bättre motorkarraktär. Alla som läst på om vatteinsprut vet dess fördelar.

Jag laddar ju inte på 3 bar och lämnar allt åt vattnet, vattnet är en säkerhetsgrej.
Så om 0.5 är på gränsen utan vatten så har jag större marginal med vatten.
Så du har helt rätt, du behöver inte förklara ett skit mer, du verkar inte kunna nått om bilar ändå, bara att dumförklara och va sarkastisk.


Sök