3220
Sök

S13!-Okänt mystiskt kontaktuttag

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Hej!
Har hittat ett kontaktuttag på min 200sx s13 som sitter om ni tänker er passagerarens högerfot, sen på panelen till höger där nere vid golvet. Fattar inte vad den gör där, har aldrig hört talas om någon annan som har en sån.
Och det som förvärrar är att uttaget inte ens funkar. så förmodligen sitter det inte ens en converter till den. skall leta lite djupare å kolla om jag hittar någon, men om inte så är det ju helt klart värt att sätta in en converter och ge en kanonbra resa för den som sitter bredvid med dator och mobilt bredband big_smile

EDIT: Fick nu höra av OlydiG här på garaget att det kan vara ett uttag för kupé värmare, som då förmodligen går på 12V, kan detta stämma bättre än att det är en föredetting ägare som satt dit den för nöjets skull?

Tacksam för de flesta svaren:P

MVH Pontus
Senast redigerat av Qwaffe (11 juni 2008)

Ableton Live

red daddy
10 juni 2008
bild?

Cruel
10 juni 2008
Vaddå en vanlig kontakt som i huset?
då e det till 100% suttit kupevärmare i den. den e ju svensksåld å jag har samma sak.
har inte du plugin kontakt i fronten med? eller den kanske e borta men under insuget sitter nog en söt motorvärmare iaf smile
Senast redigerat av Cruel (10 juni 2008)

586 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Cruel skrev:
Vaddå en vanlig kontakt som i huset?
då e det till 100% suttit kupevärmare i den. den e ju svensksåld å jag har samma sak.
har inte du plugin kontakt i fronten med? eller den kanske e borta men under insuget sitter nog en söt motorvärmare iaf smile

japp det är en hel vanlig kontakt smile men jag vill ju inte ha kupé värmare, jag vill ha höga volt så jag kan använda datorn i bilen. bara att köpa en converter och ersätta med då eller ska man ha både och kanske big_smile

Nej inga bilder tyvärr, men nere vid passagerarens högerfot på panelen där, helt vanligt vägguttag.

Ableton Live

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 juni 2008
En converter sen en kristallkrona i taket. wink
Närå.. Men en converter, sen nåt kul tillbehör. Men det mesta finns ju i 12v. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

586 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
En converter sen en kristallkrona i taket. wink
Närå.. Men en converter, sen nåt kul tillbehör. Men det mesta finns ju i 12v. smile

haha, fan va fult:D Typ dra in en micro XD.
Nemen jag skall ha ett kontaktuttag med vanlig 230v eller va d nu är. vill kunna ladda datorn när jag sittr i bilen nämligen.

Ableton Live

Refined
1 770 Inlägg
11 juni 2008
om du inte har ett uttag på utsidan av bilen oxå! De hade jag på en av mina bilar. Så jag fick trycka i en sladd från garaget hemma in i fronten, sen är det bara en förlängningskabel in i cupen. men det är ju bara pröva och se om det funkar när du kör med bilen. Gör det inte det så kan du ju börja leta efter uttag på utsidan oxå wink

f.d. Robospine
208 Inlägg
11 juni 2008
Qwaffe skrev:
haha, fan va fult:D Typ dra in en micro XD.
Nemen jag skall ha ett kontaktuttag med vanlig 230v eller va d nu är. vill kunna ladda datorn när jag sittr i bilen nämligen.

Det du talar om är ju att göra om bilens 12V DC till 230V AC och koppla det till ett uttag. Stoppa i datorns trafo som gör om det till DC igen och transformerar ner det till 19V (eller va det nu är din dator vill ha), alltså lite onödigt.
Om du vill ha spänning till en dator är det nog smidigare att hitta en transformator som får upp eller ner spänningen till lagom nivå. 12V -> 19V eller vad det nu är din dator vill ha.

Det har frågats om detta tidigare, sök på "dator" eller nåt.
Senast redigerat av Robospine (11 juni 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

8 156 Inlägg
11 juni 2008
Det finns biladaptorer som man kopplar till ciggtändaruttaget. Dessa borde ju vara rätt så enkla att modifiera så att man kan ta strömmen från en vanlig bilelkabel istället.

Uttaget du har i kupén finns i min farsas Volvo 245:a. Lyxmodellerna hade ju ofta sådana för att man skulle kunna koppla in kupévärmare. Det är inte säkert att det är 12V, för en del av dessa kontakter är egentligen bara förlängningskablar till en hankontakt som finns framme i grillen (dvs till för att man ska koppla in extern ström till bilen). Så var det på morsans gamla bil. Det var en ganska så praktisk lösning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 juni 2008
Det uttaget sitter där för att man ska slippa dra in en skarvsladd i bilen.
Så när du kopplar motorvärmarkablen i fronten så får du även 220v i den kontakten för att ha till kupe´värmaren.
Så glöm allt annat användande av den. så länge inte motorvärmarkabeln är i wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

586 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
aha okej. men vill använda mer saker än bara laddare så känns mer värt att få upp de till 230 om den nu ligger på 12. men om det som många av er säger bara är en förlängningssladd från fronten och in så man slipper dra kabel genom dörren typ för att få ström till kupévärmare så känns det onödigt.
Har en sådan converter som man kopplar in i cigguttaget hemma, men ville bara vara helt säker innan tongue

Tack för alla svar!

MVH Pontus

Ableton Live

Cruel
15 juni 2008
Det e ingen ström i ditt utag där. så vida du inte har din motorvärmar kabel i i fronten av bilen som sedan är kopplad till vanligt 1 fas utag.
inte ens 12v går genom ditt utag där......

Sök