3739
Sök

Orkar stereon driva högtalarna?

73 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Har 2st Mds 5,25:or som jag tänkte byta med original högtalarna och jag undrar om stereon orkar driva de. Det är 70Wrms och 140W Max.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 juni 2008
Det beror ju helt och hållet på hur kraftig förstärkaren i stereon är men ljud borde du ju iaf få ur högtalarna eftersom dom är på ynka 70W.

Min stereo är ju tex på 4*50W och dom flesta stereos ligger väl runt 40-50W så det bör väl driva högtalarna men det kommer ju inte bli lika kraftigt ljud som med ett riktigt steg.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 600 Inlägg
14 juni 2008
berätta vad du ha för stereo så blir det lättare att veta om det fungera bra att driva dom.  ha du en nyare stereo på tex 4x50 max watt kankse en 19 watt rms då kommer den säkrligen orka driva dom kankse inte fullu ut men du kommer nog få bra ljud ändå. jag driver mina 6/9 or och mitt 6/5 tums kitt system på stereon och sen ha jag bara en baslåda givetvis me slusteg då tongue och det funkar kanon bra. men som sagt berätta vad du ha för stereo=)

gör som jag kör gubba racer=)

73 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Stereon är en Pioneer DEH-P6000

6 851 Inlägg
14 juni 2008
Vad dina högtalare som du ska köpa har för watt spelar inte så stor roll..det är vad de tål max.
Men ja din CD kommer kunna spela de högtalarna.
Dock ska man tänka på att du KANSKE inte kommer kunna spela högre med dem, de kan ha för låg kännslighet mot dina org. högtalare...det vet jag inte.
Vill du kunna spela högre så är det ett slutsteg som gäller.

21 761 Inlägg
14 juni 2008
Jag håller med TT-Avant angående den eventuella känsligheten hos andra märken än originalhögtalarna. Ofta har originalhögtalarna ganska hög känslighet och är gjorda för att bilstereon ska orka driva dem, när man sedan köper nya högtalare som kanske tål dubbla eller trippla effekten så kanske man inte får ut högre ljud pga att de är mer tungdrivna.

Det är ju inte alltid på det viset, men jag tror att det ganska ofta är så iaf. Ett separat slutsteg ger alltid bättre resultat eftersom det kan ge ut högre effekt med liten distorsion.

Men det är ju bara att testa hur det låter, fast ändå vara beredd på att sätta dit ett slutsteg smile.

Sök