3538
Sök

Varför inte Jet motor i bilar?

1 414 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#1
[RADERAT]

Slut på diskussionen...
Senast redigerat av Founder (6 mars 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

5 710 Inlägg
23 januari 2006
#2
Founder skrev:
...? En sådan maskin skulle jag köpa direkt!

....och bli jätte-poppis i rusningtrafiken med alla gång/medtrafikanter som du blåser topén av wink

MVH Jonas
..............

1 414 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Founder skrev:
...? En sådan maskin skulle jag köpa direkt!

....och bli jätte-poppis i rusningtrafiken med alla gång/medtrafikanter som du blåser topén av wink

Helt klart smile

men det hela handlar mer om hur man tar hand utblåset, jag menar inte att man ska ha en "efterbrännar" motor utan snarare tex en jet driven motor som driver drivaxeln på bilen genom en växellåda.

Jet motorn skulle kunna driva en alternator som sedan driver en elmotor som i sin tur driver drivaxeln. Själva utblåset ifrån jetmotorn skulle man kunna rikta rakt ner på asfalten, detta skulle om något ta död på all is o snö på vägarna =P

själva jetmotorn i sig skulle alltså inte driva bilen genom att man har ett luftutblås som förser bilen med farten utan endast driva en elmotor tex.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#4
Fler fördelar är ju att en jetmotor inte producerar någon form av CO (koloxid) så man kan kasta bort katalycatorn tex... En vanlig jet motor skulle dessutom kunna drivas på vanlig diesel om man tillför några tillsatser till dieseln...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#5
Escort_Spoon skrev:
hehe jag hålle rpå att bygga en pul jetmotor wink kanske kan pöva att sättaden i bilen wink

Prova att tex driva någon form av fordon med den, vore kul att se resultatet... det är ju inte direkt svårt att koppla en tex rem till axeln och driva en generator med det, den strömmen kan du sen ta till att driva en elmotor dom sitter på drivaxeln på något fordon...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

10 287 Inlägg
23 januari 2006
#6
Jänkarna försökte med gasturbin i början på 50-talet. Dessutom finns tydligen någon vildhjärna i USA som har helikoptergasturbin i sin pickis.

Grundforskning pojkar, skitkul men förvänta er inte vettiga resultat inom dom närmaste 20 åren.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
23 januari 2006
#7
värmen är ju enorm i en jetmotor. sen är de ju inte speciellt mycke billigare heller om man tänker efter hur mycke ett plan gör av med...  eller?  kanske skulle räkna på de.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 414 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#8
Lucifer84 skrev:
värmen är ju enorm i en jetmotor. sen är de ju inte speciellt mycke billigare heller om man tänker efter hur mycke ett plan gör av med...  eller?  kanske skulle räkna på de.

jo men räkna på hur mycket vikt ett jetplans motor måste driva. En bil väger ju inget jämfört med ett jetplan... sen finns det 2 principer i jet världen, antingen sätta hög fart på en liten summa luft, eller sätta lågfart på väldigt mycket luft. Det första kallas turbojet konceptet och det är ju i så fall det som skulle fungera. En bil utan tex startmotor och allt skräp som behövs för att driva en kolvmotor skulle ju även bli avsevärt mycket lättare jämfört med en vanlig bil med vanlig motor...

Tittar man på tex hur mycket varje passagerare "drar" i bränsle så gjordes faktiskt en studie med SAS och en minibuss på en sträcka mellan sthlm - östersund. I frågan om utsläpp så släptes 84 g kol ut per passagerare ur bilen medans endast 15 släptes ut per passagerare i flygplanet. Bränslemässigt vann även flygplanet med hästlängder, minns dock inte siffrorna sad dom finns på DN's hemsida, någonstans... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
Jänkarna försökte med gasturbin i början på 50-talet. Dessutom finns tydligen någon vildhjärna i USA som har helikoptergasturbin i sin pickis.

Grundforskning pojkar, skitkul men förvänta er inte vettiga resultat inom dom närmaste 20 åren.

/Göran

http://www.allpar.com/mopar/turbine.html

Tror att det var det du tänkte på... grejen är ju den att sedan 80 talet har motorutvecklingen på jet sidan gjort gigantiska framsteg. Tex har man gått ifrån flera bränslekammare till en enda med en vikt och utrymmesminskning på 25%. Detta gjorde även enorma besparningar i bränsleekonomi...

Vore kul om något företag skulle ta upp tekniken igen... gjorde inte volvo någon form av turbin maskin för några år sedan?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

5 710 Inlägg
23 januari 2006
#10
Founder skrev:
... gjorde inte volvo någon form av turbin maskin för några år sedan?

Det gör de varje dag wink
http://www.volvo.com/volvoaero/se/sv-se/aboutus/

MVH Jonas
..............

1 414 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
Founder skrev:
... gjorde inte volvo någon form av turbin maskin för några år sedan?

Det gör de varje dag wink
http://www.volvo.com/volvoaero/se/sv-se/aboutus/

Jo men inte den typen av jet motorer jag menar tongue

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

321 Inlägg
24 januari 2006
#12
Escort_Spoon skrev:
hehe jag hålle rpå att bygga en pul jetmotor wink kanske kan pöva att sättaden i bilen wink

Har för mej det var nåt avsnitt av typ "scraphead challenge" där dom skulle bygga en båt som skulle ta sej över vattnet då ena laget lyckades bygga en slags jetmotor, gick ju inte allt för fort men häftigt när rören blir röda, wohoo wink

Tough ain´t...ENOUGH!

1 414 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#13
-Ncs- skrev:
Escort_Spoon skrev:
hehe jag hålle rpå att bygga en pul jetmotor wink kanske kan pöva att sättaden i bilen wink

Har för mej det var nåt avsnitt av typ "scraphead challenge" där dom skulle bygga en båt som skulle ta sej över vattnet då ena laget lyckades bygga en slags jetmotor, gick ju inte allt för fort men häftigt när rören blir röda, wohoo wink

jo dom borde utnyttjat jet kraften på lite annat sätt... jag tror att jag såg det programmet smile Dom borde ha haft motorn nere i vattnet istället, vatten ökar sin densitet mycket snabbare än luft, det hade räckt med att göra ett venturi rör och sedan värma vattnet extra vid utloppet så hade dom fått fart på maskinen smile Dagens turbindrivna fartyg använder en liknande princip... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

736 Inlägg
24 januari 2006
#14
Founder skrev:
Varför bygger man inte in jetmotorer i bilar, dom ligger på en verkningsgrad på runt 95-99%

Är inte det mätt på ett flygplan med efterbrännare? Är nog inte 95-99 % på axeln, med tanke på hur mycket extremt varm luft som kommer spruta ut ur avgasröret... gissar på att massor försvinner där...

I ett flygplan driver ju avgaserna planer frammåt så att säga...


1 414 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#15
frasse4 skrev:
Founder skrev:
Varför bygger man inte in jetmotorer i bilar, dom ligger på en verkningsgrad på runt 95-99%

Är inte det mätt på ett flygplan med efterbrännare? Är nog inte 95-99 % på axeln, med tanke på hur mycket extremt varm luft som kommer spruta ut ur avgasröret... gissar på att massor försvinner där...

I ett flygplan driver ju avgaserna planer frammåt så att säga...

Nej dom måtten är utan efterbrännare, siffrorna kommer ifrån Trent motorerna som RR bygger och sitter på vanliga civila flygplan...

Med efterbrännare får du ett helt annat luft/bränsle förhållande i och med att extrema mängder bränsle åtgår i den extra uppvärming som sker efter turbin steget i motorn. Med efterbränning får man visserligen en extra boost men kraft (thrust) som är ett förhållande mellan antalet hästkrafter som motorn utvecklar i förhållande till den bränsle mängd den förbrukar minskar enormt i och med att bränsleförbrukningen stiger enormt.

Måtten på effekt är ju ett förhållande på hur mycket utav bränslet som de-fakto ger en framdrivande kraft. I en jet motor går som sagt 95-99% av energin till att värma luft som ger framdrivning... nästan all kraft går till att driva turbinen som i sin tur driver kompressor och fläkt stegen i motorn...
Senast redigerat av Founder (24 januari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
24 januari 2006
#16
Mera macho (bortsett från miljöpåverkan o smidighet kanske) med en 18 cylindrig stjärnmotor, när vi nu har flygmotorer på G...   =I:>)


321 Inlägg
25 januari 2006
#17
Founder skrev:
-Ncs- skrev:
Escort_Spoon skrev:
hehe jag hålle rpå att bygga en pul jetmotor wink kanske kan pöva att sättaden i bilen wink

Har för mej det var nåt avsnitt av typ "scraphead challenge" där dom skulle bygga en båt som skulle ta sej över vattnet då ena laget lyckades bygga en slags jetmotor, gick ju inte allt för fort men häftigt när rören blir röda, wohoo wink

jo dom borde utnyttjat jet kraften på lite annat sätt... jag tror att jag såg det programmet smile Dom borde ha haft motorn nere i vattnet istället, vatten ökar sin densitet mycket snabbare än luft, det hade räckt med att göra ett venturi rör och sedan värma vattnet extra vid utloppet så hade dom fått fart på maskinen smile Dagens turbindrivna fartyg använder en liknande princip... smile

Så sant som du säger, det enda problemet som hade kvarstått då var nog deras chasi som dom hade snickrat ihop, om det skulle ha gått "stadigt" smile...

Tough ain´t...ENOUGH!

645 Inlägg
25 januari 2006
#18
Asså det finns ju truckar med typ 2-3 jetmotorer(helikoptermotorer), men inte på vanliga bilar...


8 156 Inlägg
26 januari 2006
#19
Jag undrar vad det skulle innebära för den globala värmeökningen om alla åkte omkring i bilar med jetmotorer...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
26 januari 2006
#20
Founder skrev:
Lucifer84 skrev:
värmen är ju enorm i en jetmotor. sen är de ju inte speciellt mycke billigare heller om man tänker efter hur mycke ett plan gör av med...  eller?  kanske skulle räkna på de.

jo men räkna på hur mycket vikt ett jetplans motor måste driva. En bil väger ju inget jämfört med ett jetplan... sen finns det 2 principer i jet världen, antingen sätta hög fart på en liten summa luft, eller sätta lågfart på väldigt mycket luft. Det första kallas turbojet konceptet och det är ju i så fall det som skulle fungera. En bil utan tex startmotor och allt skräp som behövs för att driva en kolvmotor skulle ju även bli avsevärt mycket lättare jämfört med en vanlig bil med vanlig motor...

Tittar man på tex hur mycket varje passagerare "drar" i bränsle så gjordes faktiskt en studie med SAS och en minibuss på en sträcka mellan sthlm - östersund. I frågan om utsläpp så släptes 84 g kol ut per passagerare ur bilen medans endast 15 släptes ut per passagerare i flygplanet. Bränslemässigt vann även flygplanet med hästlängder, minns dock inte siffrorna sad dom finns på DN's hemsida, någonstans... smile

okej. inget jag vet något om så jag ska inte argumentera med dig  wink
finnsbara en liten kännsla i magen att jetmotorn skulle kosta mer å driva.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot


Sök