"Verkningsgraden är ju ett direkt mått på hur mycket bränsle som faktiskt används till den verkan man vill ha, dvs. framdrivningen..."
Detta är helt rätt men,"En kolvmotor skapar bara energi var fjärde slag som kolven gör jämfört med jetmotorn som har en konstant förbränning och bränner all luft som går igenom kompressorn. Redan med det kan du räkna ut att jetmotorn är minst 75% effektivare än kolvmotorn."
Saknar giltighet. Verkningsgraden för en kolvmotor är ca 40 % har jag för mig och den definieras som mängden energi man kan ta ut på vevaxeln delat med bränslets förbränningsenergi. Verkningsgraden för en gasturbin är ca 30-35 % och definieras som mängden energi man kan ta ut på den drivande axeln delat med bränslets förbränningsenergi. Hur motorn fungerar internt spelar ingen som helst roll.
"En gas turbin är bara en komponent i en jet motor INTE en motor i sig. En turbin tar energi och gör om den till tex mekansik eller elektrisk kraft, den har ingen framdrivande funktion mer än att den driver någon annan komponent som sköter den biten,..."
En turbin ger alltid mekanisk energi, det är generatorn som ger elektrisk energi. En GASturbin är däremot något annat, den tar luft, komprimerar den, blandar i bränsle, bränner upp den och låter den gå genom en turbin som antingen endast driver kompressorn eller även ger användbar mekanisk energi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_turbine bekräftar detta ytterligare
"Tillsatserna kan jag inte i huvudet men funktionen av dom är i alla fall att förstöra den mängd olja som finns kvar i bränslet ifrån tillverkningen. Man kan ju faktiskt köra en vanlig diesel motor på flygbränsle (JET A1) om man tillsätter en specifik procentsats olja..."
Ok men det behövs faktiskt inga tillsatser i gasturbinbränsle.
"Det har allt med verkningsgraden att göra eftersom en jet motor är en värme motor, det enda man vill få ut av förbränningen är värmen. Det är ju värmen som skapar drivkraften genom att den ökar trycket."
Det enda stället i en gasturbin där trycket ökar är kompressorn, i brännkammaren ökas bara temperaturen och hastigheten/volymen. Värmen avtar sedan i turbinen men all värme som lämnar motorn är ren förlust.
"Nej men vad har surt regn att göra med naturen, läs naturkunskap först! Det förstör växtlivet, försurar sjöar m.m."
SOx-halten är helt irrelevant eftersom den bara beror på svavelhalten i bränslet. Dessutom vad det du själv som snackade om växthuseffekten.
"Eftersom verkningsgraden är högre får du ett mindre utsläpp..."
Vilket den inte är
"1 horsepower [metric] = 735.498 75 watt."
Ja det stämmer men vad har det med något att göra? Hästkrafter och effekt är ändå samma sak, så något som ger dubbelt så många hästkrafter kan inte samtidigt ge 20 gånger större effekt.
"Den drivs framåt för att det finns en enorm tryckskillnad mellan inloppet och utblåset i motorn... Skulle man gå helt på temperatur skulle man inte behöva kyla ner luftflödet efter det lämnat förbränningskammaren. När jag pratar om tryck pratar jag om det statiska trycket. När luften lämnar en jetmotor finns ett oerhört litet statiskt tryck kvar men med en enorm skillnad på hastigheten på luften jämfört med när den tas in i motorn... för att uppnå detta måste det till en enorm temperatur. Endast en liten del av värmen går till spillo för att om man skulle sätta ytterligare ett turbinsteg skulle man sänka lufthastigheten för mycket med andra ord man minskar motorns verkningsgrad."
Över 60 % av förbränningsenergin i bränslet omvandlas direkt till värme i atmosfären.. Du förstår väl att värmen som motorn efterlämnas inte också har omvandlats till rörelseenergi?
"Jag tror att du förväxlar gasturbin delen med hela jetmotorn... stämmer det? återigen, en gasturbin är inte samma sak som en JET MOTOR... jämfört med dig försöker jag inte vara kaxig..."
En god idé kan vara att kolla på
http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_engine "the term [jet engine] generally refers to a gas turbine used to produce a jet of high speed exhaust gases for propulsive purposes."
"Vad är det för turbin utbildning du läser förresten? *nyfiken*"
Det är en lokal gymnasiekurs på högskolenivå som heter gasturbinteknologi.
Var lite ont om tid igår.
//Christian