4403
Sök

Buick special -58

257 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Tjena!
Tänkte att detta skulle bli min dagbok då jag skulle föra dagbok över allt jag gör på brorsans bil. Jag renoverar den helt och hållet. Vi har fått liv i motorn för några månader sen men mer än så är det inte. Han bad mig skriva dagbok över allt jag gjorde och jag började men när jag insåg att jag inte ens själv kan läsa min egen handstil så tyckte jag att detta var bättre tongue

Om någon har hållt på med en sån här bil förut så var snäll och ta kontakt med mig då jag har några frågor om vissa detaljer.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
Dag ett. 16/6 kl 13.20

Börjar med att rensa ur bilen så jag har någon stans att sitta när allt skiter sig. Tänkte leta fel idag så jag vet vad som måste fixas först.

Funderingar: Vart fan ska nyckeln sitta: löst, visade sig att man kunde vrida på tändningslåset ändå utan nyckel så länge den inte stog i "lock".

Behöver fönster på förarsidan då ena är obefintligt och det andrq är spräckt.

Fick ge upp kl 15.00 pga regn.

257 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
17/6 inget gjort pga av att jag satt och väntade på han som borrade efter vatten i sommarstugan som skulle kommit ut med pumpen vi skulle ha hela förmiddag men han kom aldrig. Sen på eftermiddagen fick jag en massa vaccin så jag knappt kunde röra armarna.

257 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
19/6 kl 10

Jag la på glasfiberspackel på en del småhål som inte var nödvändigt att svetsa. Har slipat hela dagen sen det torkade förutom en liten vända då jag var inne och fixade arbetsvilja på burk (öl). Allt var färdigslipat kl 21.30. tänkte lägga på finspackel men det regnade för mycket så jag ville inte att det skulle binda något fukt.

Fortsatte sen med att hjälpa ena brorsan med att dra el och blev klar ca 23.30.

257 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
22/6 -08
kl 14

Skruvade fast röret från huvudbromscylindern till det första fördelningsblocket. Sen var det dags att kolla bromsarna. Högar bak verkar helt ok men vänster bak behöver en renoveringssats då gummidamaskerna har spruckit.
Sen blev det uppehåll i regnet så vi gjorde iordning taket ordentligt på "carporten". Satte några extra plankor för att hålla upp presseningen.

När detta var klart så var det dags att spackla upp en motorhuv. Tänkte att eftersom den nästan är klar så kunde jag göra färdigt resten. Så jag började spackla högra halvan på den. Och medans det härdade så slipade jag ner gammalt spackel på skärmar och sånt. Sen så har jag slipat spackel hela kvällen och grundmålat, slipat grundfärg och grundmålat igen. Får se hur det blir imorgon för nu när jag var klar så var klockan 23.05.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 juni 2008
Lägg upp lite bilder på det hela, låter lovande redan. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

257 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Jahopp. Tänkte lägga upp lite bilder men kan någon vara snäll och säga hur man gör det?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 juni 2008
"Ladda upp bild till galleriet" står det på en knapp ovanför rutan du skriver i smile

Annars så funkar det även med [img]HYPERLÄNK / LÄNKADRESS[/img]  alltså [img]www.garaget.org/galleri/bild1[/img]  lr nåt smile
Senast redigerat av dj_aggwa (22 juni 2008)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

257 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
dj_aggwa skrev:
"Ladda upp bild till galleriet" står det på en knapp ovanför rutan du skriver i smile

Annars så funkar det även med HYPERLÄNK / LÄNKADRESS  alltså www.garaget.org/galleri/bild1  lr nåt smile

Kommer det hit till forumet då eller?

2 933 Inlägg
22 juni 2008
Se först till att ha en mapp i ditt galleri som du vill ha bilderna i.. Sen trycker du bara på "ladda upp bild" och väljer den mappen så laddas den upp där och kommer automatisk upp i tråden,(den tråden du "laddar upp" bilden i) där kan du även kan "kommentera" bilden smile

257 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Ni får ursäkta färgen på vissa bilder men det enda ljuset som kommer in filtreras genom en blå pressening.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/380822_h85lyr.jpg
sliten men med charm smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/380824_p0tq6d.jpg
har tappat lite färg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/380827_irkkvg.jpg
Nyrenoverad motor. Startade klockrent efter renovering utan att vi ställt in den det minsta än tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/380831_obxcrw.jpg
Bakljus fungerar iaf tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/380833_4v2efq.jpg
Det viktigaste av allt. takbelysningen funkar tongue

257 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
dj_aggwa skrev:
Se först till att ha en mapp i ditt galleri som du vill ha bilderna i.. Sen trycker du bara på "ladda upp bild" och väljer den mappen så laddas den upp där och kommer automatisk upp i tråden,(den tråden du "laddar upp" bilden i) där kan du även kan "kommentera" bilden smile

Tackar. Nu blev det genast lite lättare tongue

2 933 Inlägg
23 juni 2008
Beaverus skrev:
dj_aggwa skrev:

Tackar. Nu blev det genast lite lättare tongue

Så lite så smile

257 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Jahopp! Nu har man semester från bilmekandet och dricker öl på öl-land. Men innan jag åkte så mekade jag med bromsarna i två dagar. Upptäckte att jag får lite problem trots renoveringssats till hjulcylindrarna då kolvarna sitter helt fast. Så jag tänkte att jag skulle fylla systemet och pressa ut dom. Men då fick jag se att vi satte ihop huvudcylindern fel så då var det bara att göra om och göra rätt. Sen när jag monterat det så hade jag ingen tid kvar för då var det dags att packa och åka till öland men då testade min snälla storebror bromsarna och upptäckte att det var så skadat gods i cylindern så det får vi försöka fixa.

Någon som vet ifall det går med kemisk metall och hena upp det?

257 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
Japp! Nu har det hänt en hel del. har inte orkat skriva nåt här men jag har renoverat alla bromsar. Bytte hjulcylindrarna och alla rör. Ska köpa nya slangar till bromsarna i fram. har dock upptäckt att jag får göra nån specialare med huvudbromscylindern då det inte går att få tag på någon ny.

Har fått ordning på motor och allt. köpt en ny bensintank och dragit ny soppaslang hela vägen. Den biten funkar perfekt. Generatorn funkar tydligen perfekt också då det inte gick att stänga av motorn genom att koppla lös batteriet.

Håller på med avgassystemet. nästan helt klar. bara en liten detalj som kommer i morgon som saknas. det blir ett enkelt 2,5" system.

Ska få tag på en liten kul-led till gasreglaget så går den att provköra sen. Vi har iaf en nyservad parkeringsbroms som lär få stopp på bilen då det räcker med bromsen på ena bakhjulet för att den ska stå still i uppförsbacke.
Senast redigerat av Beaverus (29 juli 2008)

257 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Jahopp!

Har varit lite lat när det gäller att skriva här men det har hänt en hel del på bilen nu.
är nästan klar med hela fronten. ska på med lite färg på den sista skärmen och få dit lite krom.

Avgasröret är helt perfekt då det mullrar precis som det ska på tomgång och vrålar till när man trampar ner gasen.

Har förmodligen hittat felet på bromsen då det sitter en slang mellan bromsröret på kardan som går bakåt och det röret som går framåt i ramen. den slangen verkar helt tät så den ska bytas snarast (om man lyckas hitta en ny)

Tänkte att jag slänger upp lite bilder också smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/496877_rwpmqf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/496879_k57zhp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62130/496881_u2keua.jpg

Sök