4160
Sök

För och nackdelar med E85 (Etanol)

Mollllgan
22 juni 2008
Trådstartare
Ja vad är fördelarna med etanol förutom att det är billigare än bensin o diesel???
Är det nått man ska tänka på?? Kan man köra bensin i en etanoltank??? Vad vet jag... Inget
Men hoppas på bättre kunskaper..

Mvh Morgan

194 Inlägg
22 juni 2008
En Etanol Motor är Byggd på en Bensin motor så det går att åka på Bensin i en etanol bil och tvärtom .. en nakt del med etanol är att den är inte är lita lätt tänd som Bensin med andra ord så brar den lite mer en en bensin motor iallefall far dom första etanol bilar så...   men ett bra tips till er alla som inte gillar att tanka bensin för 14kr/L du kan tanka i 50% etanol en en bensin bil utan några problem .. om du tanker mer etanol så kan den bli svårstartad när motorn är kall.... Mvh Freddan

733 Inlägg
22 juni 2008
Ficusen är ju en flexifule, så kan köras på etanol och bensin. den drar äckligt mycket, ca 1,2 per mil. visst det är billigare, men ja. det bästa är på att köra blandat E85 och 95. drar lite mindre än i vanliga fall och presterar lite mer. kan vara lite slöare än vanliga bensinare. sen drar com äckligt vidrigt mycket när du kopplar på kärra, 2,5 tror jag våran drack. på 50 mil tankade vi tre fulla tankar... i tanken så e de 60 liter har jag för mig. så de e mindre kul i den synvinkeln. MEN! det kostar ca 350-400 spänn för full tank! då blir man allt bra lycklig ^^

(måste bara, kan inte låta bli.
- Jag tycker lite synd om Morgan.
-Varför då? Och vem är det?
- Jo, men det är ju han med stort M och litet organ. )

Förlåt... tycker bara den e rätt rolig ^^

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

Avstängd
962 Inlägg
22 juni 2008
Etanol har högre oktantal men ca 30% mindre energivärde om jag minns rätt. Det brukar väll dra ca 30% mer bränsle när man kör etanol?

12 086 Inlägg
22 juni 2008
Förutom förbrukningen så kan man få ut mer effekt ur en motor med etanol vid överladdning, högre oktan och lägre bränntemp men samtidigt sliter de mer på motorn. Smörjer inte lika bra och oljan bryts ner fortare.

Det senare, nackdelarna har jag hört nyligen och är igentligen inte så påläst på ..så jag kan ha fel.

5 089 Inlägg
22 juni 2008
Min drar ungefär 1,3-1,5 normalkörning.

nackdelen är att den drar väldigt mycket när den är kall + att det är väldigt svårtstartat när motorn är kall, men det är bara att mata på så kommer det.
Fördelen är väll att om du har mappat riktigt så går bilen fortare också;)
man får ju tillsätta smörj i etanolen så det jämnar ut sig med det också. finns medel för det.

jag är tokkär i etanol nu, och det är jättebilligt att tanka:D

\Lindgren

194 Inlägg
22 juni 2008
Den bästa sidan att läsa in sig på är www.etanol.nu

Det kostar mindre att köra på etanol även om bilen drar lite mer. I alla fall så länge bensinpriserna är så här höga.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

371 Inlägg
22 juni 2008
camaro67 skrev:
En etanolbil drar ungefär 1/3 mer sås än en bensinare så milskostnaden blir ungefär den samma.

Min bil drar runt 1.1 med den körningen jag gör (stadstrafik). 30% mer innebär att den borde dra runt 1.43 på e85.

13,64 * 1,1 95 Okt
= 15,004kr/mil

8,14 * 1,43 e85
= 11,6402kr/mil

En inte helt obetydlig skillnad...

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

3 354 Inlägg
22 juni 2008
man får inte glömma att service intervallerna halveras med etanol och att det e lite problem med framställningen eftersom det kräver sin areal och är  miljöovänligt (enligt några bönder jag känner)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

194 Inlägg
22 juni 2008
Fast motorn blir kalasfin med etanol. Alla gamla avlagringar och sot och sådant försvinner med etanol. Det enda man behöver göra är att byta olja + filter efter ett visst antal mil efter bytet.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Mollllgan
22 juni 2008
Trådstartare
whiper skrev:
Ficusen är ju en flexifule, så kan köras på etanol och bensin. den drar äckligt mycket, ca 1,2 per mil. visst det är billigare, men ja. det bästa är på att köra blandat E85 och 95. drar lite mindre än i vanliga fall och presterar lite mer. kan vara lite slöare än vanliga bensinare. sen drar com äckligt vidrigt mycket när du kopplar på kärra, 2,5 tror jag våran drack. på 50 mil tankade vi tre fulla tankar... i tanken så e de 60 liter har jag för mig. så de e mindre kul i den synvinkeln. MEN! det kostar ca 350-400 spänn för full tank! då blir man allt bra lycklig ^^

(måste bara, kan inte låta bli.
- Jag tycker lite synd om Morgan.
-Varför då? Och vem är det?
- Jo, men det är ju han med stort M och litet organ. )

Förlåt... tycker bara den e rätt rolig ^^

Hehhehe så rolig den är=)hmm

Okej så som jag fattar allt nu så innebär det att köper man en etanolbil så är det tätare service???
Allt som allt så spelar det 0 roll vad man köper... Verkar ju som om det går jämt ut iaf..

Tack alla för svaren..

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juni 2008
Årets bild 2008.

http://www.kamerabild.se/artikel/arets_ … 3-526.html

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200803/06/20080306162923_ADF526/karlmelander_ab.jpg”Sockerrör bränns på etanoljättens Cosans anläggning utanför Sao Paulo i Brasilien. Under 2007 ökade etanolförbrukningen inom den svenska transportsektorn med 38 procent jämfört med året innan. 80 procent av den etanol som används i Sverige importeras, bland annat från Brasilien.”
Foto: Karl Melander

Smoke Tires Not Drugs.

Sleeper
3 084 Inlägg
22 juni 2008
mickecorrado skrev:
Årets bild 2008.

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/2 … der_ab.jpg”Sockerrör bränns på etanoljättens Cosans anläggning utanför Sao Paulo i Brasilien. Under 2007 ökade etanolförbrukningen inom den svenska transportsektorn med 38 procent jämfört med året innan. 80 procent av den etanol som används i Sverige importeras, bland annat från Brasilien.”

den bilden ser faktiskt lite photoshoppad ut

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Mollllgan
22 juni 2008
Trådstartare
Sushikocken skrev:
mickecorrado skrev:
Årets bild 2008.

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/2 … der_ab.jpg”Sockerrör bränns på etanoljättens Cosans anläggning utanför Sao Paulo i Brasilien. Under 2007 ökade etanolförbrukningen inom den svenska transportsektorn med 38 procent jämfört med året innan. 80 procent av den etanol som används i Sverige importeras, bland annat från Brasilien.”

En naing och ger inte mig mer kunskaper heller..hmm

194 Inlägg
22 juni 2008
Lånar tråden lite om det är ok?
Är det någon som vet när man får börja etanolkonvertera "vanliga" bilar, och vilka bilar det i så fall gäller? Har hört att man ska kunna börja registrera in sina bilar som miljöbilar hos Bilprovningen snart. I så fall kanske man kan få lägre trafikskatt - och det är ju också en fördel med etanol...

Ford Mustang

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
23 juni 2008
_S40_ skrev:
Sushikocken skrev:
mickecorrado skrev:
Årets bild 2008.

En naing och ger inte mig mer kunskaper heller..hmm

Vilken information vill du ha då?

Rubriken lyder "För och nackdelar med E85 (Etanol)"

Smoke Tires Not Drugs.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
23 juni 2008
_freddes skrev:
En Etanol Motor är Byggd på en Bensin motor så det går att åka på Bensin i en etanol bil och tvärtom .. en nakt del med etanol är att den är inte är lita lätt tänd som Bensin med andra ord så brar den lite mer en en bensin motor iallefall far dom första etanol bilar så...   men ett bra tips till er alla som inte gillar att tanka bensin för 14kr/L du kan tanka i 50% etanol en en bensin bil utan några problem .. om du tanker mer etanol så kan den bli svårstartad när motorn är kall.... Mvh Freddan

jag provade tanka ca 40% etanol och 60% bensin i sierran och den gick då knappt alls, for bara och ryckte, var slö, tjuvstannade och hade sig i blinkljusen samt att den kunde va lite seg att få igång ibland oavsett om den var kall eller varm.... så näe, inge etanol blandning för mig nå mer tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 118 Inlägg
23 juni 2008
_Glenne_ skrev:
_freddes skrev:

jag provade tanka ca 40% etanol och 60% bensin i sierran och den gick då knappt alls, for bara och ryckte, var slö, tjuvstannade och hade sig i blinkljusen samt att den kunde va lite seg att få igång ibland oavsett om den var kall eller varm.... så näe, inge etanol blandning för mig nå mer tongue

min sierra vart också slö med ca 20liter etanol å resten 95, stannade och höll på den me tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

470 Inlägg
23 juni 2008
NJ_ skrev:
_Glenne_ skrev:
_freddes skrev:

min sierra vart också slö med ca 20liter etanol å resten 95, stannade och höll på den me tongue

Fan va mysko körde ev av mina sierror på ren E85 en dag och prövade, Och den gick som satan...

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

Sök