3573
Sök

Får en 18-åring dricka starköl från systembolaget?

Meister
6 763 Inlägg
25 juni 2008
lill3bror skrev:
inte helt off-topic kanske smile men hörde på radion idag att polisen tagit en nisse i finspång (!?) som hade 5.2 promille!!!!! big_smile enligt polisen så mådde mannen bra och han ville bara lägga sig och sova. hur många sätter en slant på att han kommer vara lagom bakis imorgon? wink

De är då själva fan! Jag som är där och jobbar i den hålan där de inte händer ett piss missar de enda som händer...

Men som sagt är tidigare är att man är myndig och och får vara med och bestämma här i landet men man får inte köpa öl på systemet.

Men de har förmodligen blivit så för att man inte ska langa till sina yngre kompisar

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 juni 2008
Maizer skrev:
jonesono skrev:
Maizer skrev:
Låt inte sossemaffian styra er med sin överstatlighet, langa så jävla mycket ni kan.

Han frågar om vad lagrum säger, inte vad du anser.

Klyftigt grabben, klyftigt.
Dock så är ju detta, iaf vad jag tror, ett diskussionsforum. Denna tråd ger ju självklart diskussions underlag ang. denna lag, eller vad tycker du?

You are wise, my friend...
Säg mig, hade du gett ett som du så vackert kallar det, "klyftigt" svar, där det sakligt framkom vad lagen säger? (Det trådskaparen är ute efter?)
Spelar det någon roll vad vi diskuterar kring när han "sitter med skägget i brevlådan"?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 juni 2008
Krogen är LÅNGT ifrån en säkrare miljö än att sitta hemma på fest.

1. Du har ingen kontroll över vilka som kommer vara eller är på krogen.
2. Betydligt fler blir misshandlade på krogen, i krogkön, efter krogen osv än på en privat fest.
3.Vakterna är OFTA på ställen som exempelvis LIPZ i trollhättan rena jävla arslen.

"Liberty of thought is the life of the soul"

8 156 Inlägg
25 juni 2008
Frågan är om det inte är dags att ändra på lagen?
Det är ju inte så många som köper på bolaget och langar till yngre längre.
Jag tycker personligen att det är bättre att ungdomarna får tag i systembolagssprit än smuggelsprit/hembränt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Maizer
25 juni 2008
jonesono skrev:
Maizer skrev:
jonesono skrev:

Han frågar om vad lagrum säger, inte vad du anser.

Dock så är ju detta, iaf vad jag tror, ett diskussionsforum. Denna tråd ger ju självklart diskussions underlag ang. denna lag, eller vad tycker du?

Säg mig, hade du gett ett som du så vackert kallar det, "klyftigt" svar, där det sakligt framkom vad lagen säger? (Det trådskaparen är ute efter?)
Spelar det någon roll vad vi diskuterar kring när han "sitter med skägget i brevlådan"?

Menar du det där verkligen som en fråga? Det är väl ganska uppenbart att jag inte gav något sakligt svar på hans fråga, jag gjorde inte ens ett försök, så förstår inte vart du försöker komma?

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 juni 2008
Maizer skrev:
jonesono skrev:
Maizer skrev:

Menar du det där verkligen som en fråga? Det är väl ganska uppenbart att jag inte gav något sakligt svar på hans fråga, jag gjorde inte ens ett försök, så förstår inte vart du försöker komma?

Nej, det skall vara punkt.

"Denna tråd ger ju självklart diskussions underlag ang. denna lag"
Jag vet inte om ditt första inlägg ämnade till så mycket diskussion.
Dessa typer av trådar brukar (på senare tid) spåra värre än tåg i solkurvor... Därför höll jag det kort och konsist.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

4 554 Inlägg
25 juni 2008
chrizz skrev:
För att få köpa en starköl från bolaget måste du vara 20 år, och du får inte köpa en öl och ge den till en 18-åring (langning), men 18-åringen får dricka ölen ändå? Jag får inte ihop det...

Är det olagligt för 18-åringar att dricka starköl från systembolaget (de får ju dricka starköl på krogen)?
Vem begår lagbrott om 18-årigen dricker en starköl från bolaget, 18-åringen eller den som köpt ölen?
Är det OK för 18-åringen att dricka ölen om den hittas oöppnad på gatan?

Kan nån bringa lite klarhet i det här tack! tongue

för tusan chrizz du va ju 18 för typ 40år sen du borde fundera mer på din pension:P

94 Inlägg
25 juni 2008
Rojpen skrev:
jo men så länge du är 18år giltigt legg och helt nyckter har servetriser eller liknadne ingen rätt att neka dig alkohol, ja.. om det inte är efter stägningn eller före kl 12 eller vilken tid det är smile

18 år är bara lag för att bli servera alkohol, resten bestämmer returangen/krogen själv. En krog som har 23 års gräns får ta in en 18 åring om dom känner för det och servera och samtidigt neka en som är 25 år pga klädstil, nu menar jag i insläpp, vet inte vilka kryhål dom kan dra till när du redan är inne, dock är diskriminering förbjuden men kläder är ett kryphål som används riktigt mycket istället.

Finns mer läsning på Krogkoll

Ynge än 18 år "får" visstas på krogen sålänge dom inte serveras alkohol.

Lustig fråga om man hittar en öl ute... Ingen förtäring på allmän plats, gäller öven 95 åringar men det är ju som besiktningar, behöver inte vara lagligt bara för att just din bil genom besiktningen. Finns ju bättre saker dom kan göra än att strippa några hundra personer på alkohol en fredagkväll ute även fast det händer... Träffat på en hel del faktiskt som inte har någon koll alls om det eftersom det verkar "accepterat" dock fortfarande inte lagligt

Bara för att du i det flesta fall kommer undan hemma med att få alkohol av mamma/pappa bidrar inte till att lagen särskrivs för just söner/döttrar. 18+ för servering på krogen, 20+ för köp på systemet och förtäring på annan plats som inte är en allmän plats.

3 120 Inlägg
25 juni 2008
hedeknasan skrev:
Men sedan är det ju så att jag som personal kan neka dej som 18åring alkohol även på restaurang eller krog då jag anser att du inte är mogen/glömt leg eller har en målsman som är onykter.
Vi servitriser har makten!*skratt*

Makt? Er uppgift är att dra in pengar till företaget ni jobbar på, det görs lämpligast genom att servera obskyra mängder alkohol till 18-åringar, gärna samtidigt som ni putar lite med rumpan cool

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 juni 2008
Phaetoon skrev:
Jag tycker personligen att det är bättre att ungdomarna får tag i systembolagssprit än smuggelsprit/hembränt.

Precis, därför köper jag ut åt min flickvän och mamma tongue
Bättre att hon dricker sånt som båda hon och jag vet vad det är, det är ju jag som får ta hand om henne om/när hon dricker något annat hmm yikes
Senast redigerat av kwansa (25 juni 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

9 108 Inlägg
26 juni 2008
Phaetoon skrev:

Ja det är ju inga större problem för dom att köpa illegalt istället, ojoj vad staten förlorar pengar på det. Öl är trots allt inte sååå överdrivet mycket dyrare / liter på bolaget jämför med smuggel.

Sedan bör det inte vara som i Danmark med åldersgräns på 16 år, 18 är fortfarande lagom även om man inte tyckte det när man var 17 lol

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 juni 2008
nu har inte jag läst tråden men men... har för mig att du får inte köpa ut åt en 18 åring men om du själv köper ölen så får man bjuda? kan vara helt ute och cykla dock smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
26 juni 2008
så länge den som är 18år vet va han heter å vart han är (inte för full dvs) så äre bara langaren som äker dit.. är han för full får han  sova i fyllecell...

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
26 juni 2008

Stämmer det? Vi har faktiskt funderat på det många gånger, speciellt nu i helgen då vi var på Öland, Böda Sand och jag ville följa med in på krogen. Blir inte 18 förrän om 2 veckor, men jag ville mest följa med in och dansa, var inte intresserad av att dricka. Jag tyckte att de faktiskt borde kunna vara schyssta och släppa in mig mot att jag inte drack, men vi testade aldrig. De ville ha leg direkt i dörren så jag drog hem och smet in via rökstället kvällen efter istället tongue

Even fools they say, can find a way out of the dark.

94 Inlägg
26 juni 2008
Reeplayed skrev:

Stämmer det? Vi har faktiskt funderat på det många gånger, speciellt nu i helgen då vi var på Öland, Böda Sand och jag ville följa med in på krogen. Blir inte 18 förrän om 2 veckor, men jag ville mest följa med in och dansa, var inte intresserad av att dricka. Jag tyckte att de faktiskt borde kunna vara schyssta och släppa in mig mot att jag inte drack, men vi testade aldrig. De ville ha leg direkt i dörren så jag drog hem och smet in via rökstället kvällen efter istället tongue

Stoppar folk direkt i dörren, blir ju bara en massa extra jobb om dom ska kolla leg i baren också för att dom släpt in dom som är under 18. Men ja, det är fult tillåtet och krogen själv vill det men jag förstår varför det inte händer ofta smile

Börjar det med undantag så slutar det med kaos, finns ju vissa som har fått stänga för att det blev kaos av det hela och vissa fått alkohol serverat som varit under 18.
Senast redigerat av Angels (26 juni 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 juni 2008
skönt att bo nära finland.. big_smile 18 år för starksprit, 40% lägre skatt oxå wink
fast nu mer gnater man till bolaget  här hemma ist, man har blivit för bekväm. bara över gatan big_smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök