2483
Sök

Är det värt att renovera denna opel rekord 1969 sedanen?

687 Inlägg
12 juli 2008
#41
har du bara bra tänddelar och förknasaren rätt inställd, så blir det nog inte så farlig förbrukning. Men TA INTE VÄCK MOSSAN!!!!!

putte-p
12 juli 2008
#42
mannen9 skrev:
Min pappa påstår att jag kommer få en väldigt hög bränsleförbrukning. Typ att motorn dricker mö eller nått sånt stämmer det? Går det få ner på nått sätt?

Det är en 40 år gammal spis, inte en modern Diesel. Tvätta skrället eller låt den vara som naturen skapat den, fixa lite rost, spraya fälgarna svarta eller röda. Jaga reda på ett par brölande förgasare och ett hederligt Simons avgass.

439 Inlägg
12 juli 2008
#43
mannen9 skrev:
Min pappa påstår att jag kommer få en väldigt hög bränsleförbrukning. Typ att motorn dricker mö eller nått sånt stämmer det? Går det få ner på nått sätt?

icke motor intresserade föräldrar tycker oftast det,va så i mitt fall.
har du intresset o inte har direkt brått dit du ska så är den en klenod.

men tvätta inte den,kan skänka en slant för att den ska vara orörd,menar hur många rullar i det skicket?

fuck the mainstream.

old,low and slow....

50 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#44
Jag ska tvätta den:@ xD! Han säger att den typ kommer dra runt 1,5  liter milen eller nått:O. Hur är det om man byter te en motor från 86 då?

50 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#45
ingen som vet?

Hillbilly
206 Inlägg
13 juli 2008
#46
min drar ca 1L milen, låt de va som den är jag säger som resten tvätta inte.

Living my life sideways!

3 650 Inlägg
13 juli 2008
#47
du har själv sagt att du inte kan mkt om bilar..åsså tänker du redan på motorbyte?tongue sen sandpapret är nog inte det första du ska köpa tiil den smile
lycka till


50 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#48
Tänker inte på motorbyte. Bara frågade eftersom det verkar finnas många 85 och 86:or och dom kanske går billigare. Men 1 l milen var inte så farligt ändå.  Vad är det första man skall köpa till den då?

264 Inlägg
13 juli 2008
#49
nu kanske du ha gjort flera saker redan som jag skriver här men iaf så försök starta igång den först, hör om det knackar eller så, sen om den orkar framåt innan du börjar fundera eller planera nått mer.. bromsarna lär du ju få renovera runt om. sen kan du ju tvätta av den med högtryckstvätt å se hur mkt rosthål du hittar, jag skulle gissa på att touretterna och åtminstone ena rambenet är ganska rostigt, du kan knacka å klämma lite på alla stolpar också.

annars finns det ju somsagt tjock underredsmassa och lera roll
Senast redigerat av WurstingErik (13 juli 2008)


50 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#50
Det var så jag tänkte göra. Men det blir aldrig att jag kommer upp dit bilen står. Hoppas det blir snart. Jag ska allt se om motorn går igång. Gör den inte det blir det att grejja litte å se. Funkar inte motorn till slut lägger jag nert:P

50 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#51
Skall upp i morgon! Skall man typ hälla i olja i cylindrarna eller göra någonting innan man provar att starta nnär den stått länge eller?

50 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#52
Jag var där idag. Vi har kollat över hela bilen och det är inte rost. Vi vred runt motorn och det gick lätt. Det är en rekord 1700 men förra motorn hade skurit så det sattes i en 1900 motor för 7 år sen när den ställdes av. Går det bra att besikta med den motorn eller? Var fräsch invändigt också men lite rengöring skulle nog inte skada:D

687 Inlägg
16 juli 2008
#53
Några små droppar olja ner i loppen och vrid runt den lite innan du startar. Ta o byt oljan så fort du har fått bilen på en plats där du kan byta oljan. Ta ett sandpapper o putsa till brytarna lite innan startförsöket också, det brukar bildas lite rost och oxid mellan kontaktytorna när dom står så länge. Om dom upptäcker motorbytet på bilprovningen så tror jag inte att det är så svårt o regga den med den motorn.

50 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#54
Okej. Jag hadde inte så mkt tid att vara där idag men kommer att åka upp snart igen så då häller jag i olja och putsar till brytarna så får vi hoppas att den startar. Det sitter ett använt batteri i som sattes dit vid motorbytet men som aldrig varit inkopplat! Går det ladda upp eller bättre att köpa nytt?

956 Inlägg
16 juli 2008
#55
mannen9 skrev:
Okej. Jag hadde inte så mkt tid att vara där idag men kommer att åka upp snart igen så då häller jag i olja och putsar till brytarna så får vi hoppas att den startar. Det sitter ett använt batteri i som sattes dit vid motorbytet men som aldrig varit inkopplat! Går det ladda upp eller bättre att köpa nytt?

Så pass länge som bilen stått, är det högst troligt att batteriet frusit sönder.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

50 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#56
Okej det var det jag trodde men bara att ta startkablar från en annan bil å prova då eller?big_smile

687 Inlägg
17 juli 2008
#57
mannen9 skrev:
Okej det var det jag trodde men bara att ta startkablar från en annan bil å prova då eller?big_smile

ja det ska nog va. När du putsar till brytarna så ta även o putsa till spetsen på rotorn och kolla hur det ser ut i fördelarlocket. Startar den inte så kan det ibland hjälpa o ge den en liten sup i förgasaren.

50 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#58
Okej. Får hoppas att den startar:D.

50 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#59
Blev inget idag. Vet je om det är nån förgasare på motorn eller om den är defekt eller vad det var för han skulle alla fall fixa insprut.

50 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#60
Förgasaren fungerar bra. Är det stor chans att det blivit mkt skit när den stått och man ska göra rent den eller är det bara test starta. Kan något hända om det är skit i den?


Sök