3752
Sök

Tillräckligt med Ampere i bilbatteri?

54 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Jag införskaffa mig ett dieselbatteri från en polare.
Tanken är att parallell koppla mitt vanliga å det nya och sätta dieselbatteriet nära slutsteget.(istället för en kondensator).
Nu är det så här att jag inte vill ha en lektion på hur man kopplar eller nått liknande, det är ju ändå ganska basic.tongue
Jag undrar bara om det räcker med batteriet?

Spec:
Volvo original dieselbatteri
90Ah
kallstartkapacitet 800A
Senast redigerat av Lill_John (28 juni 2008)

21 761 Inlägg
28 juni 2008
Om batteriet är fräscht så kommer det nog att fungera bra, är batteriet däremot slitet och gammalt så har det tappat en del kapacitet och kanske inte håller laddningen så bra.

Eftersom batterierna kommer att vara parallellkopplade och att det är ett mindre batteri som sitter fram, så får du hålla koll på båda batteriernas laddstatus någon gång emellanåt. Risken finns att det mindre batteriet blir procentuellt mer urdraget än det större ifall du tex spelar mycket med motorn avslagen.

För att göra en enkel koll på om batterierna blir laddade så kan du koppla loss det ena batteriets pluskabel eller jordkabel, sedan mäter du polspänningen på båda batterierna och jämför om de är lika höga. När man gör en sån mätning så ska bilen ha varit orörd i åtminstone 8 timmar, helst ett dygn, för att polspänningen ska hinna stabilisera sig.

Eller så gör du helt enkelt underhållsladdning lite då och då, speciellt ifall du vet att det har blivit mycket spelande med motorn avslagen, på så sätt hinner batterierna inte bli så mycket urdragna.

733 Inlägg
28 juni 2008
det blir skit av att sätta i olika batteri i bilen... man ska ha lika stora annars får du inte ut fulleffekt i ditt sora batteri

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

177 Inlägg
8 juli 2008
Känns väl lite knepigt att ha två olika storlekar och styrkor på batterierna?
Separera det ena batteriet från det andra och framförallt, Införskaffa dig en brandsläckare. Billig försäkring!

Skrev ett inlägg angående liknande fråga i en annan tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=92761

Over and out!

4 001 Inlägg
8 juli 2008
granada75 skrev:
Känns väl lite knepigt att ha två olika storlekar och styrkor på batterierna?
Separera det ena batteriet från det andra och framförallt, Införskaffa dig en brandsläckare. Billig försäkring!

Skrev ett inlägg angående liknande fråga i en annan tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=92761

varför skulle det vara knepigt? nu har han kommit över ett lite större batteri, det är bara till att plugga in det men som Drönirettab skrev så ska man kolla så dom blir bra laddade bägge 2

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

177 Inlägg
8 juli 2008
kolvas skrev:
varför skulle det vara knepigt? nu har han kommit över ett lite större batteri, det är bara till att plugga in det men som Drönirettab skrev så ska man kolla så dom blir bra laddade bägge 2

Visst, Det fungerar säkert utan problem.
med en 90Ampere generator laddar det på fint.
Säkra av nogrannt och införskaffa en brandsläckare så blir det säkert bra.

Anledningen till att jag gärna vill separera på batterierna är att man slipper belastningen på kablar.
Samt att du inte riskerar att bli stående med batteri-torsk och brandriskerna.

Men smaken är som baken...

Over and out!

Sök