4397
Sök

Alfa romeo ts2,0 startar inte HJÄLP!

5 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej
Jag har en 156 ts2,0...
Den är konstig. Ibland när jag kör och stannar vid stoppljus så dör bilen sen blir den svår att starta eller vägrar totalt att starta. hitintills så har det räckt att vänta några timmar sen så hoppar den igång igen. Idag så böt jag olja och kollade alla vätskor samt böt oljefilter. Bilen beter sig likadant!
Jag talade med en kompis och han sa att det skanske var antingen bränslepumpsrelät eller matningen var glapp till bränslepumpen... hmmm ska gå ut och kolla det nu men om Ni har nån bra anledning till mitt problem så skriv jätte gärna!!!

Sen så är det en sak till det är att motorn går upp till 90grader är det en normal arbetstemperatur?

Har varit ute och ruskat på bränslepumpsrelät men det vart ingen skillnad. Den är lika död fortfarande..... Jag blir tokig!

En kille sa att det kunde vara vevaxelgivare / rpm - sensorn som kunde vara trasig hmmm Jag har NOLL koll på sånt kan det stämma?

Ringde Alfa romeo service han sa att det även kan vara nyckeln som krånglar, men problemet fanns innan jag bytte batteri i nyckeln och bilen har startat efter jag böt. Men då startade jag med reservnyckeln.

Händelse

1. Bilen har nån gång senaste månaden vägrat starta

2. Vid semestern tänkte jag; Dags att göra lite bilvård (olja & oljefilter + vätskor).

3. åkte dit, bilen dör när jag kör in på parkeringen vid macken. Bilen vägrar starta varken med starthjälp av en annan bil. Startmotorn fungerar. Jag får ge upp då är batteriet i bilen helt slut.

4. Åker till macken på morgonen och  tänker att nu så måste jag ringa bärgning, för den var TOK död dan innan, men får ett innafall och testar den med reservnyckeln. Då startar den inkonsekventa bilen!!!

5. Kör den till biltema för att ladda upp batteriet lite och köper nytt batteri till nycklarna, byter och startar bilen. (tänker i mitt stilla sinne nu så var det fixat för då var det startspärren som krånglade).

6. åker hem, dan efter åker jag till macken och byter olja + oljefilter. bilen startar jag kör hem.

7. börjar packa väskorna för att åka till kusten. åker iväg för att tanka bilen. Kör nån kilometer bilen dör vid ett rödljus! Går ut och kollar så att det inte är nått fel med oljan men allt ser bra ut och den läcker inte olja från tappskruven eller oljefilter.

8. sätter mig i bilen larmar på och larmar av. Bilen startar!

9. Motorlampan lyser vilket det har gjort efter varje gång det har hänt att bilen har varit svårstartad. men den har slocknat en stund senare så jag har inte brytt mig vidar i den.

10. kör en stund och sen så kör jag hem.

11.tänker att jag åker och tankar aset (ursäkta franskan) Bilen vägrar starta.

Där är jag nu och jag blir tokig...
Fråga:
1.Tänkte testa att koppla ur startspärren för att se om det är den som krånglar. kan detta göra att jag måste programera om nycklarna då innan jag får den att fungera igen?

2. Finns det nått sätt att testa om det är rpm-sensorn som har gett sig?
Senast redigerat av sammi_250 (30 juni 2008)

5 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#2
Jag höll på och trixade ryckte ur lambadan och då slocknade motorlampan.

satte tillbaka den.

sen så löste jag på en en skruv till luft filtret så att det kom in mer luft då försvann det.

tog bort luftfiltret och gav mig ut på en tur den har inte stanat nått och har gått att starta..

Men motorlampan började lysa igen.
Tänker ifall den får ojämn mängd syre för det känns som den tänder ojämt över 3000rpm. Men nu så verkar det fungera men det är lite pyssel kvar.
mupparna som har haft bilen innan har dragit sunder skruvarna till luftfilterbehållaren...

så det blir att byta både luftfilter och behållare... tejpade med silver tejp och det verkade som det upphörde att läcka luft....

får ta lite efter hand men nu så rullar skrället iaf.
HAr ni några ideér så vill jag gärna veta!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 juni 2008
#3
här sitter sveriges alla alfanördar, det finns säkert nån där som vet http://alfapower.nu/

Jonas

Svetsare
39 Inlägg
30 juni 2008
#4
Om bilen har en luftmassemätare så gissar jag på att det är den..

(Är det oftast på Imprezan om nånting krånglar, så varför ska det skilja sig på Alfan?)

En annan möjlighet kan vara knacksensor/termostat..

*silverkulan blev en kolfiberkula*

607 Inlägg
30 juni 2008
#5
ViO skrev:
Om bilen har en luftmassemätare så gissar jag på att det är den..

(Är det oftast på Imprezan om nånting krånglar, så varför ska det skilja sig på Alfan?)

En annan möjlighet kan vara knacksensor/termostat..

Bilen ska ju fortfarande gå att starta och köra med en dålig  LMM.

Har du tillräckligt med kräm i batteriet när bilen dör? Tänkte att det inte är så att generatorn(kolen/dioden) "glappar" eller liknande?

Är det immoblizer i nyckeln? Kan ju vara så att den är dålig och funkar när den vill?

Felsökning med dator är det nog som gäller för dig, det kosta väl nån tusing men det kan ju  de vara värt för att få reda på felet.

Lycka till Mvh Fredrik

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"


Sök