3763
Sök

Besiktning som inte var som alla andra...ngn mer som vart med om det?

OEM <3
6 957 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Kanske vore ett blogginlägg, men va sjutton, kan va kul med fler
historier.
Här är min:

Idag 2/7-08 va de besiktning av min bil, sketnervös som alltid... tongue
De va den mest konstiga besiktningen ja vart med om.

De börja såhär..klockan 12.25 va ja där (min tid va 12.40) en av
gubbarna såg att ja kom så ja fick rulla in på en gång.
Kör in, till vänster sitter 2 besiktningsmän till en av dom va chefen för
Fkpgs bilprovning..slappa å drack kaffe, wink

Ja gick ut, betala sen så börja han...
Han kika lampor, under huven etc, allt var finfint.

Sen hoppa han in i bilen å rätt som de va så vred han upp stereon å så ropa han..
"-Jonny kom hit..." dom mummla lite, ja trodde de va ngt fel
MEN nej, låten som spelades i min CD (absolute dance 2008 cd2) så var de en
låt som hans pojk hade skrivit (fast denna va lite remix) så han undra va de va
för skiva å att han skulle köpa den genast. lol

Sen rulla han in i bromsprovaren där ja trodde min handbroms skulle svika men
NEJ, den tog perfekt tongue
Vidare upp på lyften, han hissa upp bilen lyste lite, kände lite...rätt som de va kom
chefen för bilprovningen i Falköping med en datorburk (en hyfsat ny HP) höjde den
mot taket å PANG vrängde rätt i backen, där stod ja som ett jävla frågetecken...
"- Vafan nu då tänkte ja"..rätt som de va fråga han mig...
"- Du vill inte ha en DVD-läsare, hårddisk?"

Ja va så jävla förvirrad en stund så ja stamma fram ett "-nej"... smile

Mitt upp i allt kommer även dom 2 andra (b.la. han som höll på med min bil)
å börja rota, sådär stod ja med en bil hängandes på lyften, svettig å nervös...
så ja fortsatte sj under bilen å kolla å kände.

Sen kom han tebax, sänkte ner bilen å åkte ut.
Då tänkte ja "-YES! mina rutor klara sig..."big_smilebig_smile

Utanför gjordes avgastester, då får ja syn på att bossen går ut, å mina framrutor vart
nerdragna sad då va de kört...
Gubben kom in å sa
"- Så får du tyvärr inte ha de, så de blir en 2:a, den enda du får i övrigt är din bil jättebra å jäkligt snygg må ja säga"
Kändes lite skönt att få den responsen efteråt smile

Så nu får ja riva av toningen, inget mer med det, får se om ja tonar om...

Bjussar på en bild vid datorpillandet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/390585_bg642c.jpg
Yeah tongue
Senast redigerat av Bjork (3 juli 2008)

OEM <3

1 396 Inlägg
3 juli 2008
Hahahaha!

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Teddan
2 495 Inlägg
3 juli 2008
hm , skumma gubbar....

I Vara ville dom sätta 2a på mina original sidorutor på A8n... nissen påstog att det var film/toning på dom.
Drog ner rutan och visade att filmen låg i mellan rutorna , då kontra han med följande -stannar polisen dig kommer du få ombesiktning HAHAHAHA.....
Vara´s bilprovning ger jag itne mycket för, men den störste idioten fick ju iaf sparken smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 772 Inlägg
3 juli 2008
Haha tongue Praoade själv två veckar på bilprovningen för något år sedan och det var mycket roligt folk wink

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

OEM <3
6 957 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
hm , skumma gubbar....

I Vara ville dom sätta 2a på mina original sidorutor på A8n... nissen påstog att det var film/toning på dom.
Drog ner rutan och visade att filmen låg i mellan rutorna , då kontra han med följande -stannar polisen dig kommer du få ombesiktning HAHAHAHA.....
Vara´s bilprovning ger jag itne mycket för, men den störste idioten fick ju iaf sparken smile

Vara har ett rykte om sig, många polare som vart där har dom försökt sätta dit,
typ för stora fälgar (vet inte om 16" på en golf 3:a e stort men..)

Nu idag så skrattar ja gott åt de som hände igår tongue
Senast redigerat av Bjork (3 juli 2008)

OEM <3

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 juli 2008
hahahaha härliga gubbar tongue

en gång när farsan besiktade sin bmw 535 så drog gubben iväg med fullt hängställ så långt vi kunde se han när han provkörde (var en ung kille plus vinter) tongue... sen har man ju fått beröm för att mina bilar varit fräscha osv (nåra av dom iaf) för att vara fordar och när jag hade 2,9an så kommenterade gubben vilka sköna stolar jag hade (recaro, cossie stolar) sen sist jag besiktade 2,8an så körde gubben som en idiot med bilen, gasade som fan och växlade tammefan på maxvarv nästan, men men, det är ju kul att dom har kul iaf tongue smile
Senast redigerat av _Glenne_ (3 juli 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 072 Inlägg
3 juli 2008
när jag skulle besikta cl500an så kom gubben o kollade lite på bilen.. gick ner i kanalen (va inte på lyftsidan) kollade under.. då kommer annan gubbe o frågar massa om bilen.. hk.. om den e snabb.. va de e för motor.. dricker han mycket.. bla bla.. då sa han ja bakdäcket e slitet så de blir "bra att veta"

besikten kanske tog 5min.. då så gubbe 2.. nej nu måste jag bara testa bilen.. så gasar han på.. o kör.. kommer tebax.. med leende som bara den.. oj oj oj de e riktigt me krut i bilen.. vilket lyx sa han.. sen va de ba o betala o köra vidare tongue

ibland e de snälla o roliga ibland ja ni vet själva wink

Sandzoo i da house

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
3 juli 2008
roligaste bes jag varit med om var när jag bes min 245turbo hade väll haft den något år då
gick fint inne i bes hallen sen skulle han ta provturen runt huset och göra avgasprovet
när han kommer runt i en kurva börjar han gasa på 2an o 3.an och det tok spinner
och han kommer med ett stort smile tillbaka och frågar om den är trimmad för den gick riktigt bra tyckte han
och det blev blankt papper
jag komenterade inget om frågan om trimmningen
den var dock realtivt standard då bara K-kam 940grenrör och insug och 13C snurra och intercooler

har aldrig haft några direkta griniga gubbar som bes  utan dom har överlag varit väldigt förstånde och så även om det varit några 2:or ibland
hade en 745 som jag var inne 7gånger med på 1år
pga ett par jävla bakbromsar som strulade något sjukt trotts 3bytta ok 4bromsskivor och 2uppsättningar bromsbelägg..och allt började med att jag fick 2:a på slitna bromsbelägg på ena sidan bak smile

Kör fort så hinner inget hända...

Motormontör
437 Inlägg
3 juli 2008
Hahaha fan vilken besiktningsstation var det?
Dit ska jag åka i fortsättningen:lol:
Ska besikta den 5e så får vi hoppas att ajg har samma tur.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

DFFL
9 020 Inlägg
3 juli 2008
_Glenne_ skrev:

en gång när farsan besiktade sin bmw 535 så drog gubben iväg med fullt hängställ så långt vi kunde se han när han provkörde (var en ung kille plus vinter) tongue... sen har man ju fått beröm för att mina bilar varit fräscha osv (nåra av dom iaf) för att vara fordar och när jag hade 2,9an så kommenterade gubben vilka sköna stolar jag hade (recaro, cossie stolar) sen sist jag besiktade 2,8an så körde gubben som en idiot med bilen, gasade som fan och växlade tammefan på maxvarv nästan, men men, det är ju kul att dom har kul iaf tongue smile

Sånt skulle jag aldrig accepterat.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

OEM <3
6 957 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
_Glenne_ skrev:

Sånt skulle jag aldrig accepterat.

Ja hade blivit skitlack om ngn varvar som fan med min bil..

OEM <3

* Klåpare
1 718 Inlägg
3 juli 2008
Besiktningsmän är ett släkte för sig som sagt...

När jag hade 240n så var båda länkarmsbussningarna bak slut. På ombes gick killen under bilen. Efter tre minuter tittar han upp ur gropen och säger:
"Du, jag vet inte vad jag ska titta efter. Kan du visa?"  Ehh. ok? roll

När yttre styrleden var slut på Forden så sa två gubbar att det var hjullagret som var kass. Vi snackar kompetens...? lol

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

264 Inlägg
3 juli 2008
jag gjorde en bes i Simrishamn där dom lyckades fastna med avgasröret i några grejer på marken smile Dom fick kalla in hjälp som fick gå ner under och lyfta och montera av avgasröret. Tillslut fick jag backa ut bilen, Måste jag nämna att jag fick ombes på avgasröret? wink

Automationselektriker
213 Inlägg
3 juli 2008
måste bara fråga, får ni aldrig åka med på "provturen" när dom besiktar bilarna?
har besiktat min Sierra här i skellefteå 2 ggr, å har åkt med båda gångerna, å sen så deras sträcka dom kör, den är inte direkt lång, så finns inte mkt tid för att varva där inte tongue

annars så på besiktninganra så brukar dom bara berömma mig för dom tycker att bilen är i så fint skick ^^

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

vinnarskalle!
907 Inlägg
3 juli 2008
Bjork, lite luddigt förklarat. Jag fick läsa texten 2ggr så jag förstod vem som sa vad. Men skojig historia iaf.

107 Inlägg
3 juli 2008
CIA_SWE skrev:
måste bara fråga, får ni aldrig åka med på "provturen" när dom besiktar bilarna?
har besiktat min Sierra här i skellefteå 2 ggr, å har åkt med båda gångerna, å sen så deras sträcka dom kör, den är inte direkt lång, så finns inte mkt tid för att varva där inte tongue

annars så på besiktninganra så brukar dom bara berömma mig för dom tycker att bilen är i så fint skick ^^

Sj så blir jag "erbjuden" att åka med när jag besiktigar, 

Förra året, så bes. jag porschen, och allt i ordninggjort, med bromsar, rör, mm topptrim på allt.
Efter många om och men, han gick fan igenom bilen med förstoringsglas,  så fick jag en 2:a på "EN" sliten vindrutetorkare :S    det fina var att den var ju inte sliten,  orka inte tjafsa,  var ju inget jag behövde åka in igen för...

I år gick det däremot riktigt smärtfritt,  fick beröm för att det var bra skick på den, inget att klaga på,  och så berättar bes. mannen, att han och en kompis hade haft en 944 för några år sedan....

Porsche 911 - 71 banträffsbil
Opel Calibra -94 Vardagsbil

91 Inlägg
3 juli 2008
besiktigade en "släktings" trimmade hundkojja för några sommrar sen..

det va av den äldre modellen, som dom ska se ut, med svartmålade dörrar och huv, dubbla förgasare utan filter, trimkamm, portad, planad och massa annnat godis i motorn...

sen såklart ricktigt breda däck på spacers så dom stack ut några cm ifrån skärmarna..
sportavgas system och sportfjädring.. en ricktigt trevlig liten gokart med andra ord =P

jag va fullt medveten om att den inte skulle gå igenom, men jag hade bara tänkt ha den över studenten,
så det va bara att se glad ut å spela lite dum..

fick såklart nån vresig äldre man, som va ganska upprörd över hur bilen såg ut!

han frågade mig över varenda sak, om jag var medveten om att däcken stack utanför, och att dom inte fick låv till detta! att den lät väldigt trimmad osv..

och han blev rentav förbannad när han såg förgasarna, skällde på mig, "-tänk om det börjar brinna! vad ska du då göra?!"
vilket e lite halvbefängt medtanke på att där va en brandskydsmatta rakt bakom.. men men..

när det va dags för provturen, så hoppade han in i bilen och sa åt mig "-du kan stanna här!" presis när jag tänkte sätta mig...  blev lite snopen, men tänkte inte mer på det.. så jag stannade..

och Jä***R vad han drog iväg, körde som en galning runt bilprovningen!

när han sedan stannat bilen går han ut mot en annan besiktningsgubbe.. skakande på benen och med världens flin säger han till den andre... "det var som jag trodde... det va en såndäringans Räjze caaar.."

hehe, kunde knappt hålla mig, brydde mig inte mer om det och körde därifrån med en månads besiktning.

kan förstå dom lite på ett sätt... kan nog vara ett väldigt enformigt jobb...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 juli 2008
jag ska nog fan bli besiktnings gubbe cool

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
3 juli 2008
När jag skulle besiktiga C70:in förra våren... Hade ju Xeneonkonvertering och visste ju om att man inte fick ha det, tänkte jag skulle göra en chansning iaf. Han kollade på anordningen och ballasterna och sa: "Det är Xeneon på denna bilen va?" "Jajjamen" svarade jag... Hade det inte varit för att en surgubbe som höll på med bilen jämte detta hörde hans fråga hade "min" bes-man inte fattat att det var eftermonterat. Surgubben gick fram och kollade, sa sen "Det där är sån där jävla eftermontering, 2:a på det". Jaja, tog ju fem min hemma sen och montera bort det.

Roligast var iaf när killen skulle provköra bilen. Körde ut på stora vägen och drog iväg som satan med största flinet på munnen. "Går ju bra den här" sa han... "Jodå", svarar jag, "Går ju att bli av med kortet i den". smile

Nu i år när jag besiktigade 940:in var det lite småfel, nån anliggande broms osv. Men eftersom jag alltid ser till att ha bra puts både in- och utvändigt på bilen (som alltid) brukart de berömma skicket på bilen ganska mycket, dessutom släpper de oftast mindre fel. Jag var ju med runt bilen och vet ju hur man fixar allt. Så vid de två/tre felen han hittade sa han: "Det fixar ju du det här".

Snackade dessutom lite skit med honom, han besiktigar 24 bilar/dag. Det blir några bilar/vecka det.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
3 juli 2008
Jag har ingen sådär "rolig" historia som er andra. Men ja.. jag tyckte ändå att det var lite lagom
komiskt att min förr-förra bil (Volvo 850 GLT, 1992) gick igenom besiktningen. Det var en period
där, precis innan jag sålde den som den var i sinnessjukt dåligt skick, p.g.a alla småfel. När jag
besiktade bilen var lagret i ett hjul så pass dåligt, så att det inte gick att köra i mer än 40 - 50km/h.
För där över skakade bilen mer än när man kör på bara fälgen på en motorväg i 130km/h (då
är det illa, vill jag lova). Men det var inga problem. Dom nämnde det inte ens, trots att dom provkörde
bilen. Jag trodde nästan att det var ett skämt...

Sök