4343
Sök

Skattesmäll!

72 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Jag köpte min FÖRSTA bil för en dryg månad sen. i och med att de var första så var de uppenbarligen en del grejer jag missade att kolla. Började undersöka det här med skatten igår och upptäckte att jag hade körförbud sen den 1 juli.

Min fråga är, enligt vägverket är det förra ägaren som är skyldig att betala skatten, se länken http://www.vv.se/templates/page3____1030.aspx

Har jag sen i min tur någon rätt att kräva att han ska betala skatten eller är de för mig att bara bita i det sura äpplet och betala?

mvh

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 juli 2008
Står ju, är datumet för påställningen och ägarbytet detsamma, eller att ägarbytet sker före påställningen, så är det den nya ägaren som får stå för kostnaden.
Brukar ju alltid vara så inom bilhandlare att man får stå för skatten..

119 Inlägg
4 juli 2008
Vilket datum köpte du bilen och vilket datum skulle skatten vara betald? Var bilen avställd när du köpte den?

9 108 Inlägg
4 juli 2008
Den var väl skattad när du köpte den (slutsiffra 3 ska betalas under Juni månad) så jag tror inte det är något att göra annat än att betala. Ordvalet skattesmäll kan nog förresten ses som ett litet hån om man jämför med folk som får betala tillbaka fem-siffriga belopp wink

Bildrulle
499 Inlägg
4 juli 2008
Köpte en Saab för en månad sen, förra ägaren ställde på den dagen innan jag köpte den. Skatteverket hade gjort bedömningen att jag skulle betala skatten för den stod det i ett brev jag fick från dom efter ca en vecka...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

1 196 Inlägg
4 juli 2008
Om du köpte bilen påställd typ den 10 juni så får du under inga omständigheter ställa av bilen. Tidigare ägare får då hem påminnelser om att betala skatten på bilen, gör han inte det så kommer kronofogden så småningom och tar pengarna av honom!

72 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Såhär står de på vägverkets hemsida på länken som finns högst upp

"Skulle ett ägarbyte ske den aktuella månaden då fordonsskatten ska betalas övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning."

Jag köpte bilen den 2 juni och skatten ska vara betald den sista juni. Bilen var påställd då jag köpte den!

Jag ringde till VV och kolla å dom sa att skatten ligger på förra ägaren.

Är det någon som vart med om liknande. Blir det i slutändan den nya ägaren som får betala skatten?

72 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Om du köpte bilen påställd typ den 10 juni så får du under inga omständigheter ställa av bilen. Tidigare ägare får då hem påminnelser om att betala skatten på bilen, gör han inte det så kommer kronofogden så småningom och tar pengarna av honom!

Bilen var som sagt påställd. Fast grejen är ju att så länge inte han betalar så får jag inte köra med bilen.

119 Inlägg
4 juli 2008
Nej det är ju han som ska betala skatten, lite jobbig sits för dig dock! Ring till killen som sålde dig bilen och säg till honom hur det ligger till. Du har ju rätten på din sida!

1 196 Inlägg
4 juli 2008
Hände mig för ett tag sedan då jag köpte en gammal saab 90. Gick tyvärr så långt den gången att tidigare ägare fick kronofogden på sig. Han menade då på att det var jag som skulle betala skatten, fast jag hänvisat till VV. Var även lite andra problem med det köpet, som tex att ägarbeviset försvann och jag var tvungen av polisanmäla säljaren.. Världens röra, men nu är det löst, bilen bort och säljaren av 90an fick en prick hos kronofogden!

72 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Hände mig för ett tag sedan då jag köpte en gammal saab 90. Gick tyvärr så långt den gången att tidigare ägare fick kronofogden på sig. Han menade då på att det var jag som skulle betala skatten, fast jag hänvisat till VV. Var även lite andra problem med det köpet, som tex att ägarbeviset försvann och jag var tvungen av polisanmäla säljaren.. Världens röra, men nu är det löst, bilen bort och säljaren av 90an fick en prick hos kronofogden!

master_lars, vem sålde du bilen till?

Meanstreaker skrev:
Nej det är ju han som ska betala skatten, lite jobbig sits för dig dock! Ring till killen som sålde dig bilen och säg till honom hur det ligger till. Du har ju rätten på din sida!

hur stor är chansen att han betalar då han inte äger bilen längre? Plus att förr eller senare måste väl skatten för det här året också betalas? Men om de hamnar hos kronofogden så kommer jag tillslut att få köra bilen då lr?

119 Inlägg
4 juli 2008
Självklart kommer han inte vilja betala skatten, men killen kanske inte är insatt i reglerna för vem som SKA betala den. Så han kanske rev inbetalningskortet i tron om att du skulle betala, fast det i själva verket faktiskt är han som ska göra det. När du kan köra med din bil är ju en bra fråga, ring vägverket och hör med dem!
Senast redigerat av Meanstreaker (4 juli 2008)

1 196 Inlägg
4 juli 2008
Jollemannen skrev:
master_lars skrev:

Meanstreaker skrev:

hur stor är chansen att han betalar då han inte äger bilen längre? Plus att förr eller senare måste väl skatten för det här året också betalas? Men om de hamnar hos kronofogden så kommer jag tillslut att få köra bilen då lr?

Sålde bilen till en polare som sålde den vidare. Polaren visste ju om allt så han visste vad han köpte.

När ärendet ligger hos kronofogden så kommer det betalas på det ena eller andra sättet. Så småningom så kommer du få köra med din bil. Tror dock det tar 2 månader innan fogden tar över ärrendet!

72 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Jollemannen skrev:
master_lars skrev:

Meanstreaker skrev:

Sålde bilen till en polare som sålde den vidare. Polaren visste ju om allt så han visste vad han köpte.

När ärendet ligger hos kronofogden så kommer det betalas på det ena eller andra sättet. Så småningom så kommer du få köra med din bil. Tror dock det tar 2 månader innan fogden tar över ärrendet!

Har du koll från när de tar två månader master_lars?

5 198 Inlägg
4 juli 2008
Det lär väl ta mer än 2 månader innan pengarna kommer till fogden.. betalar han inte när fogden kräver blir det löne utmätning. och har dom TUR så har han lön så det blir över till fogden,,, annars står skulden still och växer.

72 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
så med andra ord, om jag vill köra med min bil som jag har betalat mkt pengar för så är det bara att jag betalar och ser glad ut? för de känns ju lite ovärt att ha en bil som bara står och kostar försäkring och så vidare.

5 198 Inlägg
4 juli 2008
finns risk,, men kolla med vv så får du rätt svar

Sök