2993
Sök

Hjullager - Biltema eller original?

27 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Har kommit fram till att jag måste byta ett hjullager fram på min XC70. Dyrt som röven tänker jag och undrar om det skiljer så mycket i kvalitet på Biltemas billigare (599:-) och original (runt 1600:-). Någon som kan hjälpa mig?

16 197 Inlägg
4 juli 2008
ja har haft biltema lager på fler av mina bilar å de har funkat kanon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Olika
907 Inlägg
4 juli 2008
Det står ofta SKF eller Timken på Bilteas lager så det bör inte skilja något mot "original".

Mvh
Fredrik

243 Inlägg
4 juli 2008
om du känner dig orolig för biltemas kvalitet och inte vill köpa org. så kan du ju alltid kolla upp priset på t.ex. mekonomen...

16 197 Inlägg
4 juli 2008
Mr_V skrev:
om du känner dig orolig för biltemas kvalitet och inte vill köpa org. så kan du ju alltid kolla upp priset på t.ex. mekonomen...

fast allt på mekonomen e inte så bra de heller.. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 001 Inlägg
4 juli 2008
Biltema har 2:års garanti på sina lager precis som orginal & Meca & Autoexperten m.fl

Edit: man brukar inte få med nya bultar när köper ifrån Biltema eller nån annan än orginal
Senast redigerat av kolvas (4 juli 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
5 juli 2008
riv bort lagret eller skaffa alla mått på lagret och stolpa iväg till en SKF butik och hör vad dom ska ha för ett sådant..

33 Inlägg
5 juli 2008
Jag köpte lager från biltema till min mazda, åkte 4000 mil med det, sen sålde jag bilen. inga bekymmer alls.

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 juli 2008
blacken skrev:
riv bort lagret eller skaffa alla mått på lagret och stolpa iväg till en SKF butik och hör vad dom ska ha för ett sådant..

En smart ide! fast ändå inte tongue På volvos bilar  sitter de inte lösa hjulager så där sket sig den iden för de är bara å köpa ett "helt" nav  annars klok ide ...går å komma undan biligt om man gör som du ! för de är oftast Std lager å då hittar man dom på vilken lagerfirma som helst..

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 juli 2008
Just framhjulslager på xc70 Å bakhjullager är känsliga så jag hade köpt på volvo även om de kanske står SKF på biltemas grejer så brukar volvos inte gå sönder lika lätt eller är hårdare kontrollerat... oavsett var du köper lagret,,,,fixa nya bultar till de ! för dessa brukar se  förjävliga ut å man vill inte behöva skruva ihop de med runddragna torx.... så fixa nya skruvar innan du skruvar isär de...4 st till skruvar är de till navet å 1  ny till drivaxeln ...annars är de himla lätt å byta  om man har en Torx 12-14 utvändig som navet sitter med

SQ
1 343 Inlägg
5 juli 2008
på tal om hjullager, de har börjat väsnas som fan vänster bak, eller ja tror de iaf.. de kommer ifrån bak, å när ja kör i högerkurvor (vänstersidan belastas mest) så låter de som fan, men inte i vänsterkurvor.. så är ganska säker på vänster bak.. nu till frågan, va är de för hjullager, sökt men inte hittat.. är till en ford focus -99 kombi 1.6 liters motor på 100hk...

sitter de svårt åtkomligt? osv-. aldrig rivit så pass mkt på bilen

Ljudnörd!

27 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
Tack för tipset! Chansar på Biltema, går det inte så går det inte! Bultar köper jag också smile

5 Inlägg
10 juli 2008
tror biltema lagren rullar bättre! men håler dåligare. min TIC gick bättre när jag bytade lager till biltema!

761 Inlägg
12 juli 2008
TIC_BENNY skrev:
tror biltema lagren rullar bättre! men håler dåligare. min TIC gick bättre när jag bytade lager till biltema!

Troligt roll  Den hade nog gått bättre oavsett lager då ett friskt lager rullar bättre än ett dåligt lager.  Spelar absolut ingen roll om du köper lager från biltema eller volvo. Som nämnts ovan så säljer biltema mest SKF och TIMKEN vilket båda är väldigt högkvalikativa lager.
Senast redigerat av Markus_MR2 (12 juli 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

badboy for life
356 Inlägg
12 juli 2008
jobbar själv på biltema på bilavdelningen och säger så här vi säljer en del och har personligen inte hört något negativt av kunderna som köpt dom av oss.
Men visst man träffar ju inte alla kunnder som handlar av oss men dom som brukar återkomma brukar bärätta om dom är missnöjda med något och vad det gäller hjullagerna så har inte jag fått några klagomål men det finns ju fler än jag som jobbar där så jag kan ju enbart svara för mig själv
vicvolta skrev:
Har kommit fram till att jag måste byta ett hjullager fram på min XC70. Dyrt som röven tänker jag och undrar om det skiljer så mycket i kvalitet på Biltemas billigare (599:-) och original (runt 1600:-). Någon som kan hjälpa mig?

leva bör man ändå dör man

4 299 Inlägg
12 juli 2008
Biltemas funkar fint wink
Har de på min 9000 o de har inte krånglat hittills  smile

//Jacob

202 Inlägg
12 juli 2008
Rallyhalle skrev:
Biltemas funkar fint wink
Har de på min 9000 o de har inte krånglat hittills  smile

//Jacob

Samma här.
Ett biltema lager kostade 500kr till min saab 9000.
Mekonomen skulle ha 1800kr för deras variant... helt absurt.

Fattig drömmare
123 Inlägg
12 juli 2008
Xuri skrev:
Just framhjulslager på xc70 Å bakhjullager är känsliga så jag hade köpt på volvo även om de kanske står SKF på biltemas grejer så brukar volvos inte gå sönder lika lätt eller är hårdare kontrollerat... oavsett var du köper lagret

what?? volvo sitter ju inte o kontrollerar varje lager. dom tar ju bara o smackar på skiten o rullar iväg me bilen. kraven på materialhårdhet och ytfinhet är extrema. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullager

biltema säljer gott om bra saker med utmärkt kvalite. vad är det för skillnad på att köpa ett bosch/ngk stift på biltema mot att köpa ett på bilia, eller ett skf lager där mot momentum?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 juli 2008
vicvolta skrev:

gå på en SKF butik o köp dom där, mkt billigare än original, o möjligtvis billigare än biltema, ta bara med dig dom gammla lagrena eller om du har nått art.nr på dom så vet du att du får rätt grejjer smile SKF= Svenska kullager fabriken big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

blacken
13 juli 2008
da_Rayman skrev:
Xuri skrev:
Just framhjulslager på xc70 Å bakhjullager är känsliga så jag hade köpt på volvo även om de kanske står SKF på biltemas grejer så brukar volvos inte gå sönder lika lätt eller är hårdare kontrollerat... oavsett var du köper lagret

what?? volvo sitter ju inte o kontrollerar varje lager. dom tar ju bara o smackar på skiten o rullar iväg me bilen. kraven på materialhårdhet och ytfinhet är extrema. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullager

biltema säljer gott om bra saker med utmärkt kvalite. vad är det för skillnad på att köpa ett bosch/ngk stift på biltema mot att köpa ett på bilia, eller ett skf lager där mot momentum?

Sedan när så säljer Biltema Bosch/NGK stift?.

Sök