3448
Sök

spikning saab 9000 cse

81 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#1
När ja ska accelera så sikar motorn om ja inte tar de försiktigt med pedalen vad kan detta problem bero på den har inte gjort så förut!? den är chippad & laddtryck uppställt

TM racing

1 002 Inlägg
6 juli 2008
#2
laddrtyck uppställt med chip eller med pys.?

...

Smålänning
7 887 Inlägg
6 juli 2008
#3
Om du har pysventil så beror det på den, likaså om du skruvat WG-staget.

Annars åk in till trimfirman och be dem fixa det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 002 Inlägg
6 juli 2008
#4
du har röd kasett eller.?

...

Evolution Garage
394 Inlägg
7 juli 2008
#5
Du har inte råkat tanka på JET dom senaste dagarna?

Jag gjorde det nämligen och min bil spikade på exakt samma sätt.
Tankade i 30% etanol, och då slutade spikningarna direkt.

Verkar som att JET säljer skitbensin.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

5 710 Inlägg
7 juli 2008
#6
Att det spikar beror på värme.
Varför det är för varm finns det flera svar på:
• För högt laddtryck.
• För lite soppa
• Fel tändläge
• Dålig soppa
• För varm inloppsluft.

Är du förressten säker på att det är spikningar?
En 9000 spikar väldigt sällan så man hör det då Trionicsystemet "fångar" problemet snabbt.

//Jonas

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
7 juli 2008
#7
Om du menar att du går in i laddtrycks spärren så beror de på att laddet skenar och då är de MVn först du ska kolla upp.
Kan du blåsa i R utan motstånd så är de dags att byta MVn.

MVH

F


Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 juli 2008
#8
Hoppas du inte mixtrat med laddet själv efter chipningen. Trionic 5 är känsligt för ingrepp, pyser du på wastegaten så ta genast bort det , sedan kan du testa en annan tändkasset med (endast röd!) och ev en magnetventil.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

81 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#9
den var chippad när ja köpte den, felet har kommit senare. vad kan göra att laddtrycket höjs och vad är att göra? min första turbo bil och har haft den i fem dagar, så är rätt grön på de tyvärr...

TM racing

58 Inlägg
7 juli 2008
#10
Köp nya tändstift.
Senast redigerat av E85 (7 juli 2008)


2 164 Inlägg
7 juli 2008
#11
Några saker du kan fixa själv.
1. instalera en graderad laddtrycksmätare  så du kan se exakt vad den laddar.
2. När du har en laddtrycksmätare så kolla vad GLT är genom att tar ur säkring nr 5 i handsfaket.
3. funkar inte de drar du ur kontakten till MVn.
4. Har du fortfarande skenande laddtryck byt MV.
5. Har du stabilt GLT så ska du justera in de så de är 0,4 bar +/- 0,04 bar.
6. Skenar laddet än så kolla så att inte slangarna till MVn är dåliga.
7. Skenar laddtrycket nu med så skaffa en starkare fjäder eller en förstärkt WG klocka/Membrandosa.
8. Nu ställer du in GLT så de är stabilt i hela registret. Gör detta i samråd med en trim firma.

På en Trionic bil går de inte höja laddet bara med att skruva wg stången om man inte har en LTT.
På en Trionic bil ska man ALDRIG sätta på pysventil för att höja laddet.

MVH

F


1 002 Inlägg
8 juli 2008
#12
Fredrik-79 skrev:
Några saker du kan fixa själv.
1. instalera en graderad laddtrycksmätare  så du kan se exakt vad den laddar.
2. När du har en laddtrycksmätare så kolla vad GLT är genom att tar ur säkring nr 5 i handsfaket.
3. funkar inte de drar du ur kontakten till MVn.
4. Har du fortfarande skenande laddtryck byt MV.
5. Har du stabilt GLT så ska du justera in de så de är 0,4 bar +/- 0,04 bar.
6. Skenar laddet än så kolla så att inte slangarna till MVn är dåliga.
7. Skenar laddtrycket nu med så skaffa en starkare fjäder eller en förstärkt WG klocka/Membrandosa.
8. Nu ställer du in GLT så de är stabilt i hela registret. Gör detta i samråd med en trim firma.

På en Trionic bil går de inte höja laddet bara med att skruva wg stången om man inte har en LTT.
På en Trionic bil ska man ALDRIG sätta på pysventil för att höja laddet.

MVH

F

4. Du menar om laddet INTE skenar nu, byt MV..
alltså, får du glt när du dragit ur kontakten, byt mv..

...

2 164 Inlägg
8 juli 2008
#13
dahboy skrev:
Fredrik-79 skrev:
Några saker du kan fixa själv.
1. instalera en graderad laddtrycksmätare  så du kan se exakt vad den laddar.
2. När du har en laddtrycksmätare så kolla vad GLT är genom att tar ur säkring nr 5 i handsfaket.
3. funkar inte de drar du ur kontakten till MVn.
4. Har du fortfarande skenande laddtryck byt MV.
5. Har du stabilt GLT så ska du justera in de så de är 0,4 bar +/- 0,04 bar.
6. Skenar laddet än så kolla så att inte slangarna till MVn är dåliga.
7. Skenar laddtrycket nu med så skaffa en starkare fjäder eller en förstärkt WG klocka/Membrandosa.
8. Nu ställer du in GLT så de är stabilt i hela registret. Gör detta i samråd med en trim firma.

På en Trionic bil går de inte höja laddet bara med att skruva wg stången om man inte har en LTT.
På en Trionic bil ska man ALDRIG sätta på pysventil för att höja laddet.

MVH

F

4. Du menar om laddet INTE skenar nu, byt MV..
alltså, får du glt när du dragit ur kontakten, byt mv..

Drar man ut kontakten till MVn får man glt. Skenar laddet då så byt MV.

MVH

F


3 295 Inlägg
8 juli 2008
#14
nu var det spikningar det handlade om, inte överladd. Testa först att göra som "E85" sa och byt tändstift.. din bil ska ha BCPR7ES-11 bara att åka och handla, finns att köpa på TMRacing i katrineholm... testa det först om det blir nån skillnad..


1 002 Inlägg
8 juli 2008
#15
Fredrik-79 skrev:
dahboy skrev:
Fredrik-79 skrev:
Några saker du kan fixa själv.
1. instalera en graderad laddtrycksmätare  så du kan se exakt vad den laddar.
2. När du har en laddtrycksmätare så kolla vad GLT är genom att tar ur säkring nr 5 i handsfaket.
3. funkar inte de drar du ur kontakten till MVn.
4. Har du fortfarande skenande laddtryck byt MV.
5. Har du stabilt GLT så ska du justera in de så de är 0,4 bar +/- 0,04 bar.
6. Skenar laddet än så kolla så att inte slangarna till MVn är dåliga.
7. Skenar laddtrycket nu med så skaffa en starkare fjäder eller en förstärkt WG klocka/Membrandosa.
8. Nu ställer du in GLT så de är stabilt i hela registret. Gör detta i samråd med en trim firma.

På en Trionic bil går de inte höja laddet bara med att skruva wg stången om man inte har en LTT.
På en Trionic bil ska man ALDRIG sätta på pysventil för att höja laddet.

MVH

F

4. Du menar om laddet INTE skenar nu, byt MV..
alltså, får du glt när du dragit ur kontakten, byt mv..

Drar man ut kontakten till MVn får man glt. Skenar laddet då så byt MV.

MVH

F

men om man drar ur kontakten så är ju mv:n inte alls me i bilden längre, och säkerhets systemet går då in och ger glt.. så om det fortfarande skenar så måsta de ju vara nått annat som är felet.. tex WG armen som hängt sig..

...

2 164 Inlägg
8 juli 2008
#16
dahboy skrev:
Fredrik-79 skrev:
dahboy skrev:

4. Du menar om laddet INTE skenar nu, byt MV..
alltså, får du glt när du dragit ur kontakten, byt mv..

Drar man ut kontakten till MVn får man glt. Skenar laddet då så byt MV.

MVH

F

men om man drar ur kontakten så är ju mv:n inte alls me i bilden längre, och säkerhets systemet går då in och ger glt.. så om det fortfarande skenar så måsta de ju vara nått annat som är felet.. tex WG armen som hängt sig..

Nej de är de inte alltid.
MVn går sönder. Jag har en framför mig som är sönder som jag hade på min bil och då skenar den även när MVn är urkopplad.
De kan vara slangarna de är fel på med att dom läcker men de är inte så vanligt.
Att WG armen kärvar är heller inte vanligt om man använder bilen dagligen och använder gasen med.

MVH

F


81 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#17
okej men mina tändstift är fräscha, Ja kör in bilen till tm racing så får dem kolla på det istället!

TM racing

1 002 Inlägg
8 juli 2008
#18
Fredrik-79 skrev:
dahboy skrev:
Fredrik-79 skrev:
Drar man ut kontakten till MVn får man glt. Skenar laddet då så byt MV.

MVH

F

men om man drar ur kontakten så är ju mv:n inte alls me i bilden längre, och säkerhets systemet går då in och ger glt.. så om det fortfarande skenar så måsta de ju vara nått annat som är felet.. tex WG armen som hängt sig..

Nej de är de inte alltid.
MVn går sönder. Jag har en framför mig som är sönder som jag hade på min bil och då skenar den även när MVn är urkopplad.
De kan vara slangarna de är fel på med att dom läcker men de är inte så vanligt.
Att WG armen kärvar är heller inte vanligt om man använder bilen dagligen och använder gasen med.

MVH



F

Min MV gick med sönder för några veckor sedan.. När jag då drog ur kontakten fick jag glt, alltså var det MV:n som va trasig.

det jag skrev om WG armen va bara ett exempel..
Senast redigerat av dahboy (8 juli 2008)

...

81 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#19
men var sitter mvn då?

TM racing

Avstängd
914 Inlägg
9 juli 2008
#20
fixa det snarast, va samma sak med min.. Nu står den på verkstad i väntan på ny motor wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!


Sök