Dagens Bravader .. slipat rost och en massa tänkande.Det ser ju inte allt för vackert ut men man kan ju inte förvänta sig att en 23 år's gammal bil ska vara fri från rost.. Även inhandlat mig en stålborste till borrmaskinen
River upp all gammal ljuddämpning strax över ljudämparen inför kommande rostlagning . Rosten ska bort från bilen !
Detta kommer fixas med ny fräch plåt ,
Nu jävlar ska det bli tätt och riktigt gjort. men detta vart vad jag han med idag.
imorgon ska jag åka upp till min flickvän och komer inte hem förrän till helgen men nästa vecka så har jag ett helt garage för mig själv att stå och fippla i då har jag tängt att skaffat plåt och skärt ut plåtbitar i rätta form slipa mer rost och sedan åka till en annan polare och svetsa igen de . ska kanske kolla på enAbarth bil med som jag ska ha som bruks eller reservdelsbil
Ska förhoppningsvis åka upp och kolla på en reservdelsbil imorgon med nybytta bromsar och stötdämpare, knapt använda. vilket jag bör byta på min bil. och inte nog med de så är det en Abarth motor på 70hk då kommer det nog bli ett motorbyte senare i vinter kanske
Då var det klart . Reservdelsbilen hemma ännu vet jag inte hur jag ska göra men det är en Abarth på 70hk motorn har gått ca 7500mil stötdämparna och bromsarna har rullat 0 mil och massor med reservdelar , bla topp,krängningsarm bagagelucka,el stsyem mm..
Större uppdatering kommer ikväll förhoppningsvis .
som sagt denna Abarth'en kom hemrullandes den 25/7 motorn verkar vara kanonfräch och har endast gått runt 7500mil,stötdämparna,bromsar,bak och fram har inte rullat en meter ,nybytta bromsrör och bromsklocka. Måste tillägga att jag körde bilen hem 36mil gick suveränt (behöver dock göras rent i fögasaren ) kan tillägga att bilen har stått avställd sen 97 så 11år
Serigös rostlagning i skärmkanter/trösklar
när jag kom hem vart de meck dagen efter Har plockat ner avgasasystemet pga läckage ljudämparna frächa bara en bit som behövs bytas ut
Rensade ut inredningen såsom allt utom instrumentbrädan vilket jag antagligen kommer ta senare i veckan
Fick bort mattan till slut nästintill hel iaf härnäst blir de att skrapa asfaltsmatta för att se hur rostigt de e
Asfaltsmattorna borta torkade "rent" lit med thinner med så gått de gick . hädanefter blir det att slipa ner all rost
Bonusbild.
Såhär är väl tanken Jag kommer antagligen "bygga" på Abarth'en eftersom den är mycket frächare med rost å eftersom slippa allt jobb med att byta motor och elsystem. men då har jag tängt att ha den vita som bruksbil sålänge ställa in Abarth'en i ett garage som jag kan grejja i ta bort stötdämparna och sätta dem på dem vita sålänge och sedan byta tillbaka Om jag inte hittat något annat eller bättre motorn kommer plockas ur göras rent byta de som behövs och se vad man kan hitta i motorväg tex trimm prylar till den , saker som verkar okey kommer antagligen blästras allt som går nya bussningar om jag får tag på de med hela bilen kommer slipas ner och jämmnas till sen kan de roliga som breddning och kjolpaket påbörjas.
Kommer givetvis inte glömma Junior'en häller den ska svetsas igen rosthålen i bagaget och där förut satt baksätet mycket jobb där . men senare när den Abarthen börjar bli klar så kommer jag förhoppningsvis påbörja ett NYTT BYGGE på junior'en som isåfall kommer bli en Banbil men fullbur bla. men vägen är lång dit
men nu till börja med kommer jag att pyssla med båda bilarna. Det e dåligt med kommentarer tycker ja
vart 8 timmar i garaget igår och 8 timmar idag = en del som hänt.
vart och köpt mig ett rör några klämmor och lite andra tillbehör Detta är bara tillfälligt när motorn och och utsidan på bilen börjar bli klar kommer det byggas nytt avgasasystem 3" lr3,5" med SidPipe's
De var på fitthåret att de gick den som får ur de nu e fan inte dålig
bitarna utmätt och lagt i vinkel men eftersom gasen till svetsen vart slut så måste jag svetsa med en elsvets hos en annan polare men det får bli senare in på veckan eller början av nästa när jag flyttar bilen till mitt "nya" egna garage
Även börjat slipa på bagaglickan
tog bort hela luckan samt glaset. De ska ju göras riktigt , men var dok tvunged att förstöra listen de gick inte annars var totalt omöjligt men hoppas de går få tag i nya eller universal
Börjat slipa rent den iifram
Ca en timme senare . dendär jävla rosten ..' men de artar sig
här vart det enormt dåligt halva bockningen kring huven måste bort och så får de byggas ny börjat kapa bort här..
Detta måste åtgärdas
Mycket uppkapat under och bockat till fina plåtar som kommer svetsas senare tilsammans med avgasasystemet. då vart de bara 4 plåtar att bocka kvar då innan det var färdigt med rostlagningen inne i kupen iaf .
D har jag fått tillgång till ett aldeles eget garage men kompressor värme och el
Bara att städa ur först.
ca 1 timme senare garaget ligger en biy bort dock ca 1,5 mil från hemmet så när man ska grejja blir det minst några timmar. men hyffsad plats ca 2 m framför bilen och ca 2 m bakom bilen
fan va grymt två stycken.. ja kommer ihåg när ja och bin gamal kompis åkte till high chaparall när vi var små då åkte vi lancia.. fy fan va trångt de blev.. lycka till den här tråden kommer ja defenetivt att följa // Ludde
låter bra jag är så ofta jag kan i garaget nu under semestern
Saab_ludde
Jepp hoppas väl ekonomin kommer rulla på lite snabbare bara och att ja får fast jobb snart
joonte_
Haha jao bilen är ju inte av den största modellen iaf
master_-
jag kände att jag ville ha en bil som var lätt att börja med eftersom jag inte är så erfaren, och att ha en annolunda utstickande bil ingen jävla 740 som var och varannan svensson har
Vart i garaget en hel del nu de senaste med de ger ju resultat :
Bilderna talar väl för sig själva , kan ju läsa texten under dem med vad som händer
Denna jävla asfaltsmatta . hatar skiten.
borrade och fösänkte in muttrarna i träskivan som sedan kommer glasfiberspacklas
såhär fästes den på baksidan , samt 4 andra småskriv sitter nu som berget
Bagageluckan börjar bli plåtren lite slip kvar bara .
Vindrutetorkare samt motorn plockades bort. vet inte om jag ska ha ha kvar 2 torkarblad eller bara ett Vad tycker ni ?
Här var det massa rost sånt gillar vi inte
Då var den rosten borta
Masså hål i golv de går ju inte ha de så
så därför gör man sådanahär as som har tagit sjukt länge att få till i rätt stolek,vinklar och böjjar har dok 2 kvar att göra
Grundlackat golven i fram ska lackas en gång till
tog bort de fula plastlisterna runt taket denna vinken e någonting jag verkligen inte gillar men tror jag inte kan göra något åt den tyvärr får väl se senare om det e möjligt
plockade ut instrumentpanelen och tog bort lite onödiga kablar å sånt mycket nya kablar kommer dras senare. satte även in den instrumentbräda som senare ska sättas in Va tycks om den ?
nu börjar de bli plåtrent . Sånt gillar vi ser ganska fett ut enligt migsjälv tycker ja . 225'40'18" e detta men kommer köra på 215'35'17" har redan sett ut några lockande fälgar
Städade även rent i garaget innan jag gick därifrån, och på lördag byter jag nog garage. ska försöka få alla hål svetsade med alla mina "lappar"
Lika spännande som vanligt o kolla in här! Träligt med all rst på den bara, men men du gör ju ett utmärkt jobb med o ta bort den verkar det som! Fortsätt så!
Mvh Kalle
It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!