4441
Sök

Honda CRX hjälp, Vad ska man leta efter för fel?

26 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, ska köpa min första bil och jag tänkte försöka hitta en CRX för runt 20.000
Tänkte bara be om lite hjälp vad man ska kolla efter för vanliga fel osv?
Sedan om man ska tänka på nått med tex årsmodellerna och storleken på motorn eller liknande.

(om det är nån med en CRX som vill bli av med den va inte rädda för att PMa)

Tack på förhand

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
14 juli 2008
#2
kolla framvagn och balkar o liknande... de har en viss tendens att rötna sönder... sen se till oxå så den inte bibrerar vid inbromsning...
smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

26 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#3
HyperSonica skrev:
kolla framvagn och balkar o liknande... de har en viss tendens att rötna sönder... sen se till oxå så den inte bibrerar vid inbromsning...
smile

Okej, ska tänka på det, om jag nu hittar en, dom växer inte på träd direkt sad
Nått mer man borde tänka på?

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
14 juli 2008
#4
Spazzme skrev:
HyperSonica skrev:
kolla framvagn och balkar o liknande... de har en viss tendens att rötna sönder... sen se till oxå så den inte bibrerar vid inbromsning...
smile

Okej, ska tänka på det, om jag nu hittar en, dom växer inte på träd direkt sad
Nått mer man borde tänka på?

naa.. det är väll typ det.. sen de vanliga som när de gäller alla bilar :9

Sump Runk Rätt O Slätt!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2008
#5
Spazzme skrev:
Sedan om man ska tänka på nått med tex årsmodellerna och storleken på motorn eller liknande.

Tack på förhand

Finns ett antal motorer.
Först (?) kom zc som hade 125hk något sånt. Dohc inte vtec. De flesta har rostat sönder eftersom de är 87 eller äldre. Liten, lätt, pigg.

Sedan har det funnits D16Z2 (eller A6), sohc, inte vtec 107 hästar. Slö då den var för högt växlad.

Sedan finns D16Z5 (A8) dohc inte vtec. 124 hästar med hyfsat vrid. 

Sedan fanns väl D16Z6, första vtec 125hk? Ingen höjdare om du frågar mig.

Sedan finns de med B16, efter 91? 150-160 hk men måste piskas rejält. D16Z5 har bättre vrid hela vägen upp till 6500rpm.

Jag skulle satsa på en 89-90 (tror jag det blir) med D16Z5 eftersom du bara har 20.000. "Ganska" billigt får du fram 150 hästar som är mycket starkare än de 150 som finns i B16. B16 är annars en bättre motor och det finns massor med trim, men den kommer att kosta mer än 20.000.

Oavsett vilken modell så är det pålitliga motorer och det finns massor med eftermarknadsprylar.

Alternativet är att du letar upp en Rover 216 Coupe eller Gti från 93-94 som har en version av D16Z5 motorn som heter A8. På många sätt och vis en mycket bättre bil då den är nyare, billigare och har bättre rostskydd. Sannolikt inte lika sönderkörd heller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 703 Inlägg
14 juli 2008
#6
Oavsett vilken crx du väljer kommer du få garanterat lajbans!

Jag har ägt en -88 med sohc 107kusar samt en VT, Får ju faktiskt säga att trots VT´n var starkare så var 107hästarsrexen minst lika lattjo.

Jag hade personligen lagt till några tusenlappar och fått en shysst VT, släng på ett större avgassystem samt ett öppet luftfilter så kan du åka runt och njuta på motormusik hela dan smile Vteckicken är en smula vanebildande!!
Senast redigerat av henkebenke (14 juli 2008)


I <3 my Honda
483 Inlägg
15 juli 2008
#7
Eller varför inte en nyare bil tips Civic 92-95 ESI med 125hk orginal? Jag ha en till salu. Pm vid intresse


KHRacing
15 juli 2008
#8
Kolla främre växellådsfästet, de brukar vara rakt av på många bilar (civic/CRX) men det syns knappt ens om du tittar på det, men märks vid hård körning

26 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#9
Racing84 skrev:
Eller varför inte en nyare bil tips Civic 92-95 ESI med 125hk orginal? Jag ha en till salu. Pm vid intresse

Hmm..Jag vet inte, har bara kollat på CRXer typ.

KHRacing skrev:
Kolla främre växellådsfästet, de brukar vara rakt av på många bilar (civic/CRX) men det syns knappt ens om du tittar på det, men märks vid hård körning

Okej, ska tänka på de!

26 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#11
Newman skrev:
kolla rosten vid bakskärmarna

Jo tänkte på det, hur farligt är det om de e lite rost?

1 703 Inlägg
15 juli 2008
#12
Karossen rostar friskt öht. Men runt tanklocket, bakskärmarna, takluckan, trösklarna (under kjolarna), vid dörrlisterna, framskärmarna kan du ju kolla lite extra wink


26 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#13
henkebenke skrev:
Karossen rostar friskt öht. Men runt tanklocket, bakskärmarna, takluckan, trösklarna (under kjolarna), vid dörrlisterna, framskärmarna kan du ju kolla lite extra wink

Och om jag hittar nån form av rost ska jag skita i den eller?
Senast redigerat av Spazzme (15 juli 2008)

407 Inlägg
15 juli 2008
#14
Spazzme skrev:
henkebenke skrev:
Karossen rostar friskt öht. Men runt tanklocket, bakskärmarna, takluckan, trösklarna (under kjolarna), vid dörrlisterna, framskärmarna kan du ju kolla lite extra wink

Och om jag hittar nån form av rost ska jag skita i den eller?

Du lägger 20000 så du kan inte få en ny bil, givetvis ska du vara kräsen och leta efter den bästa. Men hittar du en bil som verkar fin i låda/motor och utan några andra problem och där är lite rost så kanske du får ta det. Sen är det helt beroende på vart rosten sitter och hur mycket. Jag syftar med på mindre rostskador, inga på större på trösklar eller liknande....

1 963 Inlägg
15 juli 2008
#15
caromania skrev:
Spazzme skrev:
Sedan om man ska tänka på nått med tex årsmodellerna och storleken på motorn eller liknande.

Tack på förhand

Sedan finns de med B16, efter 91? 150-160 hk men måste piskas rejält. D16Z5 har bättre vrid hela vägen upp till 6500rpm.

.

Så du menar att d16z5 går bättre än b16?? hehe tror inte de va! Har haft både b16a1 och d16z6 och kan säga att vridet har ingen betydelse i en bil som inte väger nånting. b16 maskinen vinner hela dagen och är sjukt mkt roligare.

Glömde skriva till trådskaparen; Titta på allt som kan vara ruttet, bussningar (ALLT i gummi) sedan kolla efter rost. lyssna på motorn och se att den går jämnt. Se upp för mögel inne i bilen (även början till rost om du kommer åt att se) Titta noga under bilen och runt om efter rost, och att den inte är fusklagad! Vet inte omdetta skrivits tidigare men checka dessa saker!

Mvh

Edit, glömde ja skriva att du ska kolla efter rost?wink känn på lister osv att det inte är rost under dem för mkt också!
Senast redigerat av Felax (15 juli 2008)

Men are not born - Men are made

26 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#16
Felax skrev:
caromania skrev:
Spazzme skrev:
Sedan om man ska tänka på nått med tex årsmodellerna och storleken på motorn eller liknande.

Tack på förhand

Sedan finns de med B16, efter 91? 150-160 hk men måste piskas rejält. D16Z5 har bättre vrid hela vägen upp till 6500rpm.

.

Så du menar att d16z5 går bättre än b16?? hehe tror inte de va! Har haft både b16a1 och d16z6 och kan säga att vridet har ingen betydelse i en bil som inte väger nånting. b16 maskinen vinner hela dagen och är sjukt mkt roligare.

Glömde skriva till trådskaparen; Titta på allt som kan vara ruttet, bussningar (ALLT i gummi) sedan kolla efter rost. lyssna på motorn och se att den går jämnt. Se upp för mögel inne i bilen (även början till rost om du kommer åt att se) Titta noga under bilen och runt om efter rost, och att den inte är fusklagad! Vet inte omdetta skrivits tidigare men checka dessa saker!

Mvh

Edit, glömde ja skriva att du ska kolla efter rost?wink känn på lister osv att det inte är rost under dem för mkt också!

Alla skriver om rost och de känns osm att de e svårt att undvika en "äldre" bil utan rost? Så hur vet jag vad som är "för mycke" ?

1 963 Inlägg
15 juli 2008
#17
Har de gått igenom på fel ställen eller för mkt är de inge bra, trösklarna ska vara hela tex. Sedan golvet/trunken bak. Allt genomgående är jobbigt men de spelar inte så stor roll om de är i skärmarna tex.

Men are not born - Men are made

26 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#18
Felax skrev:
Har de gått igenom på fel ställen eller för mkt är de inge bra, trösklarna ska vara hela tex. Sedan golvet/trunken bak. Allt genomgående är jobbigt men de spelar inte så stor roll om de är i skärmarna tex.

Om det är i skärmkanter och under listerna i dörrarna? Är de lungt eller e de inge bra alls?

1 963 Inlägg
15 juli 2008
#19
Skärmkanter är väl lugnt bara de inte är för mkt. Under dörrarna? Hur menar du då? Inte trösklarna hoppas jag för de är inge vidare..

Men are not born - Men are made

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
15 juli 2008
#20
Spazzme skrev:
Felax skrev:
Har de gått igenom på fel ställen eller för mkt är de inge bra, trösklarna ska vara hela tex. Sedan golvet/trunken bak. Allt genomgående är jobbigt men de spelar inte så stor roll om de är i skärmarna tex.

Om det är i skärmkanter och under listerna i dörrarna? Är de lungt eller e de inge bra alls?

Det mesta som ser lite ut uteifrån är värre än va det ser ut som!
Den mesta rosten på den bilen börjar inneifrån bilen!
Motorrerna är ganska slitstarka på dom!
Drivaxlar är det lite sämre med!
Avgassystemet skallrar! Brukar komma ifrån skyddsplåten till Katalysatorn!
Kylarna har en tendens att börja läcka!

Men för 20 000:- får du tyvärr nöja dig med en bil som har alla dessa sjukdomar!
Går du upp till 30 000:- så kan du hitta både bra reparerade och dåligt reparerade! Men det är värt 10 000:- extra för att slippa all denna rost eller diverse bekymmer med den om du köper en entusiast reparerad CRX istället!
Men själv så kan jag ändå tycka att det va en rolig tid med CRX.en då jag ägde den!


mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa


Sök