Spazzme skrev:
Sedan om man ska tänka på nått med tex årsmodellerna och storleken på motorn eller liknande.
Tack på förhand
Finns ett antal motorer.
Först (?) kom zc som hade 125hk något sånt. Dohc inte vtec. De flesta har rostat sönder eftersom de är 87 eller äldre. Liten, lätt, pigg.
Sedan har det funnits D16Z2 (eller A6), sohc, inte vtec 107 hästar. Slö då den var för högt växlad.
Sedan finns D16Z5 (A8) dohc inte vtec. 124 hästar med hyfsat vrid.
Sedan fanns väl D16Z6, första vtec 125hk? Ingen höjdare om du frågar mig.
Sedan finns de med B16, efter 91? 150-160 hk men måste piskas rejält. D16Z5 har bättre vrid hela vägen upp till 6500rpm.
Jag skulle satsa på en 89-90 (tror jag det blir) med D16Z5 eftersom du bara har 20.000. "Ganska" billigt får du fram 150 hästar som är mycket starkare än de 150 som finns i B16. B16 är annars en bättre motor och det finns massor med trim, men den kommer att kosta mer än 20.000.
Oavsett vilken modell så är det pålitliga motorer och det finns massor med eftermarknadsprylar.
Alternativet är att du letar upp en Rover 216 Coupe eller Gti från 93-94 som har en version av D16Z5 motorn som heter A8. På många sätt och vis en mycket bättre bil då den är nyare, billigare och har bättre rostskydd. Sannolikt inte lika sönderkörd heller.