3731
Sök

bygga baslåda.. basstorlek? antal? sluten/basreflex? vilka?

Fattig drömmare
123 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
som topic säger så ska jag kanske bygga en egen baslåda till bilen nu och funderar på hur jag ska göra den.

Som utgångspunkt så kan vi säga att jag lyssnar i princip bara på heavy/speed/black/power/death metal, hög volym och jag vill känna basdunken som slag i ryggen smile

Slutsteget jag har är MDS Audiophile Classic AC-4 vilket då har 4 kanaler.

Det är ju rätt snärtig bas som gäller för min musik väl? ska jag ha små eller stora basar? sluten eller basreflex?

Jag funderar lite på GAS ALPHA som finns på brl. hur är de mot priset? billig skit eller billigt guld?
Sen har vi MDS Fanatic? skit eller guld?

Andra tips på element man kan köpa i göteborg? de enda andra ställe jag kommer på är netonnet.
Jag hade nästan haft bättre lön om jag sålt sand i sahara så några dyra element är inte att tala om.

6 851 Inlägg
18 juli 2008
GAS Alpha funkar ganska ok. för pengarna.

801 Inlägg
18 juli 2008
GAS basarna funkar väldigt bra för det priset man betalar big_smile

Fattig drömmare
123 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Lill_John skrev:
tex så ligger DLS C5A i samma prisklass som MDS FCS525 Fanatic!
MDS http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … 25&l=1
DLS http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1230

det är en baslåda jag bygger...

men hur är det med resten av mina frågor?

1 785 Inlägg
19 juli 2008
da_Rayman skrev:
som topic säger så ska jag kanske bygga en egen baslåda till bilen nu och funderar på hur jag ska göra den.

Som utgångspunkt så kan vi säga att jag lyssnar i princip bara på heavy/speed/black/power/death metal, hög volym och jag vill känna basdunken som slag i ryggen smile

Det är ju rätt snärtig bas som gäller för min musik väl? ska jag ha små eller stora basar? sluten eller basreflex?

Jag funderar lite på GAS ALPHA som finns på brl. hur är de mot priset? billig skit eller billigt guld?

Andra tips på element man kan köpa i göteborg? de enda andra ställe jag kommer på är netonnet.
Jag hade nästan haft bättre lön om jag sålt sand i sahara så några dyra element är inte att tala om.

Vilken bil gäller det?

Och vilken prisgräns?

Frågan är lite om du har råd med flera basar, det är bättre att satsa på en bra än 2st med sämre kvalite

1st 10" eller 12"

Basreflex eller sluten beror lite på bil och vilken högtalare har.

Heldre GAS än MDS. Men de är inte ensamma om att sälja basar i sverige. Finns gott om återförsäljare och märken.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2008
da_Rayman skrev:

Kring Gbg har du bla:
www.dbakuten.se , www.httphmm/cdr.nu , BRL och MDS (hrm nåja...de finns ju här så)
Uppe i Alingsås till har du M-Audio med.

Ring de olika butikerna och be dme om råd, du lär på olika men liknande råd. Bara att prata med dem och sedan ta vad du känner verkar vettigast.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
19 juli 2008
Lonefox skrev:
www.http://cdr.nu

Lite trött i natt kanske wink.

21 761 Inlägg
19 juli 2008
da_Rayman skrev:

Det är egentligen inte storleken på basen som avgör ifall den kan spela snärtig bas, andra saker styr detta smile.

Sluten låda kan ofta spela lite mer tajt jämfört med basreflex.
Basreflex har ofta mer dunkkaraktär jämfört med sluten, beror dock även på hur den är avstämd.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2008
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
www.http://cdr.nu

Lite trött i natt kanske wink.

Eh ja...

http://www.cdr.nu och inget annat big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fattig drömmare
123 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Vilken bil gäller det?

Och vilken prisgräns?

Frågan är lite om du har råd med flera basar, det är bättre att satsa på en bra än 2st med sämre kvalite

1st 10" eller 12"

Heldre GAS än MDS. Men de är inte ensamma om att sälja basar i sverige. Finns gott om återförsäljare och märken.

en v40 är det jag har. jag vill inte ge mer än kanske 800 per element

1 785 Inlägg
20 juli 2008
da_Rayman skrev:
dbjanoz skrev:
Vilken bil gäller det?

Och vilken prisgräns?

1st 10" eller 12"

en v40 är det jag har. jag vill inte ge mer än kanske 800 per element

Kolla in Pioneers basar.

TS-W307D4 eller TS-W257D4 de finns med både dubbla 4 och 2 ohm's spolar. Kolla t ex på http://www.nardik.se/ de kostar 800-900kr där. Eftersom du har en kombi kan du köra både slutet och basreflex. Har du ont om ytrymme så kör slutet 18-35 liter rekomenderad låda 25-43liter basreflex

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fattig drömmare
123 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
så de e typ skit samma va gäller sluten/basreflex för min musiksmak o bil?

gör de ngn skillnad då mellan flera små o färre stora element?

5 Inlägg
5 september 2008
Tjena!
Lyssnar på samma musik som du, å högt ska det vara smile "eller starkt som ljudtekniker säger"

Jag byggde min som "liten sluten" Med en Macrom 12a och är mycket nöjd med resultatet.
Lillbrorsan byggde också en fast en basreflex. Det blev helt klart skillnad på basljudet.
Skillnaden beror lite på att jag har bättre Eq i stereon men inte helt märte vi.
Sen läste jag nånstans att det är svårare att spela sönder elementet i en sluten.
Och tvärt om här Projekt Euphony men det handlar om HiFi högtalare.

Nåt att tänka på är att i en sluten måste det vara helt tätt. Annars kan lådan/elementet börja "andas".
Nåt vi fick erfara med en gammal låda vi fick från mellanbrodern. Slitna skruvhål i spånskivan till elementet var orsaken.

Probox 2000 är ett väldigt bra program för hur man ska bygga sin baslåda.
Senast redigerat av brynolf55 (5 september 2008)

------------------
Är det för högt, är man för gammal!

Sök