3273
Sök

Köra 95 oktan istället för 98 oktan för en Volkswagen Golf -86

38 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hur skadligt är det för motorn? Lite jobbigt nu när de flesta bensinstationer tagit bort 98:an förutom Preem. Dessutom är 95 billigare, oftast 40-50 öre lägre än 98 oktan.

Tacksam för svar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
#2
Det går bra! Du behöver inte tillsätta "blyersättningsmedel".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

123 Inlägg
7 augusti 2008
#3
Är väl ingen skillnad egentligen, 98 ger väl bara lite mer "pulver"?

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
#4
Schtunken: I handboken står det att VAGs motor ska gå på 98 oktan och "blyad" soppa. Därför har många varit oroliga när 98 försvann.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

377 Inlägg
7 augusti 2008
#5
vid mitt tanklock på min golf stog det "ENDAST 98oktan blyfri".
men jag körde med 95oktan funkade jättebra, kan tilläggas att det var en golf 2 gti 16v -87
det är bara att köra med 95oktan dangson, kan hända att du behöver byta till nya stift.
prova och se smile
mvh


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
#6
Jokk3 skrev:
vid mitt tanklock på min golf stog det "ENDAST 98oktan blyfri".
men jag körde med 95oktan funkade jättebra, kan tilläggas att det var en golf 2 gti 16v -87
det är bara att köra med 95oktan dangson, kan hända att du behöver byta till nya stift.
prova och se smile
mvh

Du hade katt på din Golf, därav blyfri. Dangson kommer inte behöva byta stift, möjligtvis kan man behöva ställa tillbaka tändningen någon grad i vissa fall, men inte till Golfen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

377 Inlägg
7 augusti 2008
#7
caromania skrev:
Jokk3 skrev:
vid mitt tanklock på min golf stog det "ENDAST 98oktan blyfri".
men jag körde med 95oktan funkade jättebra, kan tilläggas att det var en golf 2 gti 16v -87
det är bara att köra med 95oktan dangson, kan hända att du behöver byta till nya stift.
prova och se smile
mvh

Du hade katt på din Golf, därav blyfri. Dangson kommer inte behöva byta stift, möjligtvis kan man behöva ställa tillbaka tändningen någon grad i vissa fall, men inte till Golfen.

nej jag hade inte katt på min.


Random Hero
4 047 Inlägg
7 augusti 2008
#8
lägre oktantal brukar väl gå fint, men höjer man så måste man väl ändra  ? så e de på 2taktare iaf tongue

Dog food lid. Backwards

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
#9
Jokk3 skrev:
caromania skrev:
Jokk3 skrev:
vid mitt tanklock på min golf stog det "ENDAST 98oktan blyfri".
men jag körde med 95oktan funkade jättebra, kan tilläggas att det var en golf 2 gti 16v -87
det är bara att köra med 95oktan dangson, kan hända att du behöver byta till nya stift.
prova och se smile
mvh

Du hade katt på din Golf, därav blyfri. Dangson kommer inte behöva byta stift, möjligtvis kan man behöva ställa tillbaka tändningen någon grad i vissa fall, men inte till Golfen.

nej jag hade inte katt på min.

Och den skulle gå på blyfritt? Ok, det visste jag inte. Där ser man. Är det lika med alla insprutare kanske?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

377 Inlägg
7 augusti 2008
#10
caromania skrev:
Jokk3 skrev:
nej jag hade inte katt på min.

Och den skulle gå på blyfritt? Ok, det visste jag inte. Där ser man. Är det lika med alla insprutare kanske?

japp den gick på blyfritt ska jag tillägga att jag även körde med e85 också ? eller räcker det där?

men till dangson det går jätte bra att köra på 95 oktan smile


Volvo-Beroende
289 Inlägg
7 augusti 2008
#11
Min tic utan kat ska gå med 98 och den har insprutning smile

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
#12
WolfZap skrev:
Min tic utan kat ska gå med 98 och den har insprutning smile

Nja, okej, jag var lite slarvig. Jag menade VAGs insprutare före 88 då kattarna kom. 1,8liters förgasarbilarna från VAG har alltid haft rekommendation 98 oktan + bly enligt handboken, men det behöver man alltså inte bry sig om...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
7 augusti 2008
#13
Kanske lite OT men t ex Volvos gamla B230E (mek.insprut) kunde officiellt köras på 95 Oktan from 1988.
Innan var det 98 som gällde, men vet inte om det blev nån ändring på motorn på sista årsmodellen.

Kanske bara en ändring pga att mackar slutade med 93 oktan och började med 95 oktan eller nåt?
Kanske nån old-timer som har bättre koll? smile


1 785 Inlägg
7 augusti 2008
#14
dangson skrev:
Hur skadligt är det för motorn? Lite jobbigt nu när de flesta bensinstationer tagit bort 98:an förutom Preem. Dessutom är 95 billigare, oftast 40-50 öre lägre än 98 oktan.

Tacksam för svar.

Inga problem för dig att köra på 95oktan

Motorer utan härdade ventilsäten, t ex bilar med gjutjärns-topp får problem med att ventilerna gnistrar ur ventilsätena efter en tid blir ventilspelet noll och ventilerna bränner.

Ju högre oktan talet är ju högre tryck och temperatur tål det förgasade bränslet innan det "detonerar" (Knackar eller spikar). Bränslet i en förbrännigsmotor ska brinna snabbt men inte försnabbt som vid en detonation.

E85 bränsle har ca 104oktan

Oktantalet har inget direkt samband med energi inehållet i bränslet

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 586 Inlägg
7 augusti 2008
#15
på min fsi motor som sitter i nya golf/audi ska gå på 98 oktan går inte alls bra på 95 så vad ska jag då göra när dom tar bort 98 överallt som tur är så finns det på varje mack här hemma


38 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#16
Tackar alla för svaren. Hoppas att ni kan ge mig lika bra svar på min kommande tråd om att fixa rost på en golf 86...

38 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#17
Förresten gör det något om man blandar 98 och 95 oktan? Det lustiga är att bensinmätarn inte fungerar och jag kan därmed inte se när det är slut på bensin :p...

Ngn med erfarenhet av att laga bensinmätaren?

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 augusti 2008
#18
Bara att blanda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök