2331
Sök

Normal Oljetemperatur på Nissan 200sx s13

Dann3
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
Undrade bara lite snabbt angående oljetemperaturen i min bil.
Gäller en Nissan 200sx s13, och som många vet så har dem flesta problem med att vevlagrerna ger upp för att oljan blir för varm sad

Min oljetemperatur ligger på ca 75-80 motorvägskörning & 90 vid stadskörning.
Har aldrig gått över 90 grader? Kvittar hur länge man står stilla...

Vad tycker ni om det? Är det normala temperaturer?

/danne

ElectroRaggare
885 Inlägg
17 augusti 2008
#2
Jag har en oljetemp över 100grader i min Audi S6:a. men alla bilar är ju olika.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

1 703 Inlägg
17 augusti 2008
#3
Börjar du närma dig temeperaturer över 120grader kan du börja släppa gasen. 80-100grader är typ optimalt.

Oljetemp på 140grader mättes upp på en s13 för nån vecka sedan, orenoverad oöppnad orginal motor, gått typ 25000mil.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 augusti 2008
#4
Dann3 skrev:
Undrade bara lite snabbt angående oljetemperaturen i min bil.
Gäller en Nissan 200sx s13, och som många vet så har dem flesta problem med att vevlagrerna ger upp för att oljan blir för varm sad

Min oljetemperatur ligger på ca 75-80 motorvägskörning & 90 vid stadskörning.
Har aldrig gått över 90 grader? Kvittar hur länge man står stilla...

Vad tycker ni om det? Är det normala temperaturer?

/danne
ja det är lugnt..jag har aldrig gått över 100 grader och jag har ingen oljekyl.


1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#5
80-90 grader ligger min S2a på, skumt att tidigare skribents S6 ligger på över 100 grader i en V6a. =/

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

ElectroRaggare
885 Inlägg
17 augusti 2008
#6
Losgard skrev:
80-90 grader ligger min S2a på, skumt att tidigare skribents S6 ligger på över 100 grader i en V6a. =/
*hrm - *host V8 om jag får be.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

904 Inlägg
17 augusti 2008
#7
Losgard skrev:
80-90 grader ligger min S2a på, skumt att tidigare skribents S6 ligger på över 100 grader i en V6a. =/
Är samma motor i en S6a som din S2..

Iaf oljan börjar väll inte koka förns 170grader.. 180 om den är helsyntet.. Jag har sett 120 med min S2a men då har jag bara ett oljekylt agg också.. inga problem med hållbarheten där ändå.. är mycket annat som spelar in på en S13 motor också.

De ska va gött å leva

184 Inlägg
17 augusti 2008
#8
På min Impreza ligger oljetempen på mellan 110-120Grader oftast. Om ja kör lite lugnare kanske mellan 100-110. Aldrig någonsin lägre...

MvH: Johan

1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#9
MrVain skrev:
Losgard skrev:
80-90 grader ligger min S2a på, skumt att tidigare skribents S6 ligger på över 100 grader i en V6a. =/
Är samma motor i en S6a som din S2..

Iaf oljan börjar väll inte koka förns 170grader.. 180 om den är helsyntet.. Jag har sett 120 med min S2a men då har jag bara ett oljekylt agg också.. inga problem med hållbarheten där ändå.. är mycket annat som spelar in på en S13 motor också.
Beror ju på årsmodell, jag glömde av mig och tänkte på S6 med 2.7 dubbelturbo, finns den inte med den motorn? En V8 bör väl ligga på ännu lägre driftstemp än en dubbelturbo-motorn?
Rubbat. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

ElectroRaggare
885 Inlägg
17 augusti 2008
#10
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an..  V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med smile
Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

904 Inlägg
17 augusti 2008
#11
NxV skrev:
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an..  V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med smile
Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen
S6an finns inte med 2,7 biturbo.. den finns med endera 2,2 turbo femman, 4,2liter V8 på 290hk eller senare generationen men 4,2liter V8 och 340hk å nu senaste S6an med 5,2 liters V10 på 435hk.

De ska va gött å leva

91 Inlägg
17 augusti 2008
#12
Min saab ligger mellan 80-90 beroende på hur inspirerad körningen ärbig_smile
Men det verkar vara helt normalt i a f
Mvh


1 827 Inlägg
17 augusti 2008
#13
Utan oljekyl har Civicen sniffat på 145 grader på knutstorp ett par gånger... smile Integran är bättre men fortfarande uppåt en 120, vilket får ses som helt okej.

Det ligger stor vikt i att alltid byta olja efter en bankörning. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

ElectroRaggare
885 Inlägg
17 augusti 2008
#14
MrVain skrev:
NxV skrev:
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an..  V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med smile
Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen
S6an finns inte med 2,7 biturbo.. den finns med endera 2,2 turbo femman, 4,2liter V8 på 290hk eller senare generationen men 4,2liter V8 och 340hk å nu senaste S6an med 5,2 liters V10 på 435hk.
Jag har V8:an på 340hk iaf. Jag trodde den fanns med 2.7:an åxå, men jag hade tydligen fel smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

BTLulle
17 augusti 2008
Trådstartare
#15
En oljetemp över 120-130 grader är inte bra för lagren, men det beror på var man mätar om man mäter oljan som kommer i retur från motorn eller är på väg in, är det på returen så kan man tollerera 10 grader till. Jag mäter oljetempen i botten på tråget för det är den oljan som ska tillbaka in i motorn igen. Vad som påverkar oljetempen är givetvis trimmnig men även modifierigar i fronten, om man monterat extralysen dimljus flyttat nummerskylten eller bortagen/monterad hasplåt. Allt detta kan påverka oljetempen negativt. Att sen trimma en motor specielt en med turbo utan att montera oljekylare är förkastligt och förkortar motorns livslängd avsevärt.

MVH Peter

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
17 augusti 2008
#16
Min G60 håller ca 100-110 om jag kör lugnt med den i stan o motorväg.. Har vart upp på 126 grader men det var tung högerfot då..


Norrlänning
1 453 Inlägg
19 augusti 2008
#17
NxV skrev:
MrVain skrev:
NxV skrev:
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an..  V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med smile
Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen
S6an finns inte med 2,7 biturbo.. den finns med endera 2,2 turbo femman, 4,2liter V8 på 290hk eller senare generationen men 4,2liter V8 och 340hk å nu senaste S6an med 5,2 liters V10 på 435hk.
Jag har V8:an på 340hk iaf. Jag trodde den fanns med 2.7:an åxå, men jag hade tydligen fel smile
Nope, inte S6an, däremot finns A6 med en 2.7 biturbo.. fast då "bara" med 230 hk.. annars äre S4 som har 2.7biturbo på 265 hk.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
19 augusti 2008
#18
Tycker att oljetempen på min 740 turbo aldrig brukar går mycket över 50 grader! Bra eller dåligt?tongue


BTLulle
19 augusti 2008
Trådstartare
#19
Det är inte bra sliter mera på motorn om oljan är så kall man kanske tappar några tusen mil i livslängd på motorn, men sen går den inte bra heller för kall olja går tungt att pumpa runt i motorn. Oljetempen bör ligga mellan 70-90 grader för att motorn ska må bra.

MVH Peter

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
20 augusti 2008
#20
BTLulle skrev:
Det är inte bra sliter mera på motorn om oljan är så kall man kanske tappar några tusen mil i livslängd på motorn, men sen går den inte bra heller för kall olja går tungt att pumpa runt i motorn. Oljetempen bör ligga mellan 70-90 grader för att motorn ska må bra.

MVH Peter
Så pass:P. kanske hoppas att mätarn är konstig dåtongue hehe



Sök