Undrade bara lite snabbt angående oljetemperaturen i min bil. Gäller en Nissan 200sx s13, och som många vet så har dem flesta problem med att vevlagrerna ger upp för att oljan blir för varm
Min oljetemperatur ligger på ca 75-80 motorvägskörning & 90 vid stadskörning. Har aldrig gått över 90 grader? Kvittar hur länge man står stilla...
Vad tycker ni om det? Är det normala temperaturer?
Undrade bara lite snabbt angående oljetemperaturen i min bil. Gäller en Nissan 200sx s13, och som många vet så har dem flesta problem med att vevlagrerna ger upp för att oljan blir för varm
Min oljetemperatur ligger på ca 75-80 motorvägskörning & 90 vid stadskörning. Har aldrig gått över 90 grader? Kvittar hur länge man står stilla...
Vad tycker ni om det? Är det normala temperaturer?
/danne
ja det är lugnt..jag har aldrig gått över 100 grader och jag har ingen oljekyl.
80-90 grader ligger min S2a på, skumt att tidigare skribents S6 ligger på över 100 grader i en V6a. =/
Är samma motor i en S6a som din S2..
Iaf oljan börjar väll inte koka förns 170grader.. 180 om den är helsyntet.. Jag har sett 120 med min S2a men då har jag bara ett oljekylt agg också.. inga problem med hållbarheten där ändå.. är mycket annat som spelar in på en S13 motor också.
80-90 grader ligger min S2a på, skumt att tidigare skribents S6 ligger på över 100 grader i en V6a. =/
Är samma motor i en S6a som din S2..
Iaf oljan börjar väll inte koka förns 170grader.. 180 om den är helsyntet.. Jag har sett 120 med min S2a men då har jag bara ett oljekylt agg också.. inga problem med hållbarheten där ändå.. är mycket annat som spelar in på en S13 motor också.
Beror ju på årsmodell, jag glömde av mig och tänkte på S6 med 2.7 dubbelturbo, finns den inte med den motorn? En V8 bör väl ligga på ännu lägre driftstemp än en dubbelturbo-motorn? Rubbat.
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an.. V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen
Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an.. V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen
S6an finns inte med 2,7 biturbo.. den finns med endera 2,2 turbo femman, 4,2liter V8 på 290hk eller senare generationen men 4,2liter V8 och 340hk å nu senaste S6an med 5,2 liters V10 på 435hk.
Utan oljekyl har Civicen sniffat på 145 grader på knutstorp ett par gånger... Integran är bättre men fortfarande uppåt en 120, vilket får ses som helt okej.
Det ligger stor vikt i att alltid byta olja efter en bankörning.
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an.. V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen
S6an finns inte med 2,7 biturbo.. den finns med endera 2,2 turbo femman, 4,2liter V8 på 290hk eller senare generationen men 4,2liter V8 och 340hk å nu senaste S6an med 5,2 liters V10 på 435hk.
Jag har V8:an på 340hk iaf. Jag trodde den fanns med 2.7:an åxå, men jag hade tydligen fel
Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
En oljetemp över 120-130 grader är inte bra för lagren, men det beror på var man mätar om man mäter oljan som kommer i retur från motorn eller är på väg in, är det på returen så kan man tollerera 10 grader till. Jag mäter oljetempen i botten på tråget för det är den oljan som ska tillbaka in i motorn igen. Vad som påverkar oljetempen är givetvis trimmnig men även modifierigar i fronten, om man monterat extralysen dimljus flyttat nummerskylten eller bortagen/monterad hasplåt. Allt detta kan påverka oljetempen negativt. Att sen trimma en motor specielt en med turbo utan att montera oljekylare är förkastligt och förkortar motorns livslängd avsevärt.
Den finns med både 2.7:an och 4.2:an.. V8:an har en tendens till att bli ganska varm, så det gäller väl oljan med Borde nog vara effektivare oljekylare på turbomodellen
S6an finns inte med 2,7 biturbo.. den finns med endera 2,2 turbo femman, 4,2liter V8 på 290hk eller senare generationen men 4,2liter V8 och 340hk å nu senaste S6an med 5,2 liters V10 på 435hk.
Jag har V8:an på 340hk iaf. Jag trodde den fanns med 2.7:an åxå, men jag hade tydligen fel
Nope, inte S6an, däremot finns A6 med en 2.7 biturbo.. fast då "bara" med 230 hk.. annars äre S4 som har 2.7biturbo på 265 hk.
- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Det är inte bra sliter mera på motorn om oljan är så kall man kanske tappar några tusen mil i livslängd på motorn, men sen går den inte bra heller för kall olja går tungt att pumpa runt i motorn. Oljetempen bör ligga mellan 70-90 grader för att motorn ska må bra.
Det är inte bra sliter mera på motorn om oljan är så kall man kanske tappar några tusen mil i livslängd på motorn, men sen går den inte bra heller för kall olja går tungt att pumpa runt i motorn. Oljetempen bör ligga mellan 70-90 grader för att motorn ska må bra.
MVH Peter
Så pass:P. kanske hoppas att mätarn är konstig då:P hehe