2405
Sök

piggaste bilen

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
vilken bil är piggast samt mest körglädje i ? motivera gärna , finns inte sasben m.m som fyrhjuldrift!

som ni ser är jag inte så hemma så jag frågar på smile !



Audi a3 2.0T Quattro
saab 93 aero sedan
volvo s60 t5 ?
Senast redigerat av johan112 (17 augusti 2008)

1 079 Inlägg
17 augusti 2008
#2
Vilken årsmodell på Saaben? De är ju lite skillnad på hk där.

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#3
2005 - 2006 på alla smile vet ej när mtorn börjar skilja sig , men a3an  har inte en chans eller  eller ?

1 079 Inlägg
17 augusti 2008
#4
Audi A3 - 200 hk.
Saab 9-3 Aero - 210hk -05, 250 hk -06
Volvo S60 t5 - 250 hk


På vått underlag tror jag Audin har bättre förutsättningar, men annars är den ganska avhängd. 250 Hk, Saab eller Volvo, tar nog Audin. Men valet 250hk Saab eller 250hk Volvo är Saabhästarna piggast.

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#5
men med lite vanlig steg 1 trimm borde audin kunna va likvärdig ?

sen är det bara uadin som finns med 4hjuldrift ?

MVH

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 augusti 2008
#6
Syst3m skrev:
Audi A3 - 200 hk.
Saab 9-3 Aero - 210hk -05, 250 hk -06
Volvo S60 t5 - 250 hk


På vått underlag tror jag Audin har bättre förutsättningar, men annars är den ganska avhängd. 250 Hk, Saab eller Volvo, tar nog Audin. Men valet 250hk Saab eller 250hk Volvo är Saabhästarna piggast.
Saabs 250hk v6-hästar är inte speciellt snabb, så jag tror nästan att volvon är snabbare där.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#7
smile???????????
Senast redigerat av johan112 (17 augusti 2008)

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#8
förutom min förra fråga / påstående så kommer en till här, Varför görs så snabba bilar som tex http://www.sportbilen.se/reportage.php?id=359  utan fyhjulsdrift?

har själv aldrig kört en fyrhjulsdriven bil men alla säger att man får sånt fäste m.m !


Varför är många sånna här vrålsnabba bilar inte fyrhjulsdrivna ?


Fråga man inget får man inget veta


MVH

ElectroRaggare
885 Inlägg
17 augusti 2008
#9
4-kraffs är dyrt, tyngre och många gånger ömtåligt.
Med dagens morderna antisladd behövs inte alltid 4wd.

Men visst är det trevligt, jag har det i min Audi S6:a

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#10
men f1 bilar, racerbilar i skogen , nascar m.m är dom alla 4 hjulsdrivna ?

sen attdet är dyrare får jag inte ihop med mitt exempel åvan , menar bilen kostar ju redan runt 800 tusen , menar det är ju redan mycket pengar !

hur pass mycket mer ömtåligt är det då? man ska passa sig köra upp för trotarer m.m helt ?

ElectroRaggare
885 Inlägg
17 augusti 2008
#11
Nu är det kanske inte lämpligt att jämföra F1 bilar för flera miljoner, men om man ser på "normala" bilar upp till 300.000kr.
Ömtåligt på så sätt att det inte klarar av massor med effekt om det nu inte är extra dyra grejer.
Just i exemplet med M3:an så har BMW aldrig och kommer nog aldrig att ha en 4-kraffsad M-bil.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#12
men är dom bilarna 4 hjulsdrivna f1 , nascar , skogs racer bilar ?  är alla 4 hjulsdrivna !


ska själv köpa en a3 2.o T och alla säger att jag ska ta med quattro!


det är många frågor i en här så tror du missuppfattade mig jag jämför inte bilarna , bara många frågor som dyker upp eftersom jag inte har så bra kunskap !

Varför skulle inte bmw M  få 4hjulsdrift, tror du inte det skulle bli en roligare och bättre bil ?
Vill försöka förstå varför dom inte ha 4hjulsdrift smile

tack för alla som försöker hjälpa till smile

MVH

1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#13
johan112 skrev:
förutom min förra fråga / påstående så kommer en till här, Varför görs så snabba bilar som tex http://www.sportbilen.se/reportage.php?id=359  utan fyhjulsdrift?
har själv aldrig kört en fyrhjulsdriven bil men alla säger att man får sånt fäste m.m !
Varför är många sånna här vrålsnabba bilar inte fyrhjulsdrivna ?
MVH
4hjulsdrift stjäl en del av effekten som når ut till hjulen, speciellt sugmotorer med mindre nm än turbomotorer kan upplevas som segare med 4hjulsdrift.
Angående bmw så har ju deras tema alltid varit högvarviga sugmotorer med bakhjulsdrift.

Köpte mig min första 4hjulsdrivna bil 1 veckasedan, en Audi s2.
Man får något sjukt fäste vid start, även i kurvor kan man börja dra sig ut tidigare än med en fram/bak-hjulsdriven bil. Bara att ge fullt om man inte har allt för mycket effekt, med mina 330 kan jag åtminstone ge fullgas lite senare än i mitten av kurvan, då har jag fullt turbotryck lagom att skjutas ut ur kurvan.
Har bara hunnit köra bilen 1 vecka, men det är min erfarenhet i alla fall. big_smile

Tillbaka till topic, en steg3chipad S60 -05 för 20 000 kr har närmare 360 hk och åker ifrån bmw m3 e46. tongue
Original tror jag ändå att Saaben och Volvon ligger hyfsat lika. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

55 Inlägg
17 augusti 2008
#14
f1 och nascar är bakhjulsdrivna
wrc rallybilar är fyrhjulsdriva


24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#15
tack för ett kanon svar losgard!


så hur mycket effekt förlorar man ungefär på min a3 2.0t med quattro  mot en utan ! ?

@ GARAGET.ORG
229 Inlägg
17 augusti 2008
#16
S60 T5 lätt


1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#17
johan112 skrev:
tack för ett kanon svar losgard!
så hur mycket effekt förlorar man ungefär på min a3 2.0t med quattro  mot en utan ! ?
Svårt att säga, det är individuellt på varje modell. Finns färdiga kalkyler för sådant, t.ex 26%, 28% och 33%.
Men alla räknar olika, så det är svårt att säga.

Det enda sättet att få det exakt är att plocka ur motorn och mäta upp effekt på vevaxeln.
Sen peta i motorn i bilen, köra den på rullande landsväg/rotex. Sen räkna ut summan man förlorat.
En bil från 2008 med 4hjulsdrivning har garanterat mycket mindre förluster i sin drivlina än jämfört mot t.ex min Audi från -94.
Hade jag fått välja av dom där bilarna s
å hade det pekat mot Audins håll, även om den är lite tröttare så ger det så mycket mera körglädje med 4hjulsdrift. Har man en stor plånbok så kan du beställa trim från MTM i tyskland till din Audi. Dom är speciellt inriktade på trim till vag-gruppen. Sen har du Ace Competition som ligger i Sverige, (borås?).
Jag har väl INGEN GOD erfarenhet av dom, andra kanske har haft bättre tur än mig.
Kan bara tala av egen erfarenhet. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

24 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#18
fan är det så mycket man förlorar på att ha Quattro det viiste jag inte , men det är ju som du säger, förhoppningsvis bli körglädjen mycket bättre !

men blir lite orolig här 200hk turbo är ju inte så mycket sen om man tappar endel  där utifrån så kanske man borde ta en utan fyhjusdrift !

1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#19
johan112 skrev:
fan är det så mycket man förlorar på att ha Quattro det viiste jag inte , men det är ju som du säger, förhoppningsvis bli körglädjen mycket bättre !

men blir lite orolig här 200hk turbo är ju inte så mycket sen om man tappar endel  där utifrån så kanske man borde ta en utan fyhjusdrift !
Ptja, dedär va bara rena gissningssiffror. Men om du åker till ett företag och bänkar en framhjulsdriven bil på rullande landsväg och dom skall simulera effekten i motorn så brukar dom lägga på ca 20% för drivlineförluster. Och detta på en framhjulsdriven bil!!
Bakhjulsdrivna bilar brukar ha ännu mera drivlineförluster än framhjulsdrivna bilar, och sist kommer 4hjulsdrivning som det tyngsta alternativet.

Innan du bestämmer dig så måste jag be dig att provköra alla 3 bilarna!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

RE-雨宮
481 Inlägg
17 augusti 2008
#20
Sen är det väl så att anti spin och anti sladd inte går att jämföra med 4wd då 4wd bilar också har anti spin och anti sladd i dagsläget. Det är MYCKET säkrare att köra 4wd på vintern om man inte är dum och kör fort med dom som många gör. för när det kommer till bromssträcka är alla bilar likvärdiga på halt underlag.

Att se enbart på siffror när man beställer bil är väl inte som att säga att en röd bil är bättre än en blå?
Provkör dom bilarna du är intresserade av, läs dig till vad som brukar gå sönder/inte gå sönder och bestäm därifrån. Är ju inte en gång som effektangivelserna inte stämmer med vad som verkligen sitter i bilen, både åt de bättre och sämre hållet.

För övrigt så understyr Audis quattros något fruktansvärt, jag vet. Har sammanlagt 3st i familjen och har haft ett gäng tidigare också. En A6 3.0quattro är det för övrigt tillräckligt vrid/effekt i för att ta sig från a-b riktigt fort, och köra om folk utan några som helst problem. Detta med en stor kombi,4wd och sugmotor..

RE-Amemiya Kitted FD3S


Sök