Mellan 1500 och 1800-talet pågick en omfattande slavhandel mellan Afrika och Amerika. En slav är en människa som tvingas gör ett arbete utan att få betalt för det. Slaven betraktas inte som en person i juridisk mening, utan en ägodel tillhörandes någon. Slaven kan överlåtas till en annan person, eller säljas efter ägarens egna önskemål. Ordet slav kommer från det latinska ordet för egendom.
Uttrycket neger (spanska, portugisiska och äldre italienskas "negro" / latins "niger") må vara påkommet innan denna slavhandel och betyder "svart". Men dessa 300 år satte sina spår i uttrycket. Ordet användes av den vita mannen med en negativ / nedlåtande laddning. En neger i Amerika var lika med en slav som inte hade något mänskigt värde.
Tiden spinner vidare, det är inte 1800-talet längre men de finns fortfarande många vita som använder uttrycket neger som något negativt. Dessa vita människor gör att jag inte vill använda ordet i dess ursprungliga mening.
Jag kan kalla polare, vita som svarta för "niggah". Men då är det ömsesidigt då jag vet att vi har samma ironiska syn på ordet. Jag skulle aldrig säga neger till en svart kille eller tjej som jag inte känner, då jag har förståelse för att det kan uppfattas negativ. Att kalla en svart person för neger är inte detsamma som att kalla en svensk för svenne, som vissa försöker påvisa! Till skillnad från "svenne" har "neger" en negativ historia som förvrängt betydelsen.
Detta är mitt lilla utlägg till varför jag säger chokladboll! ;D