3192
Sök

Hur kolla om batteriet är fel?

136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#1
Japp då har bilen börjat bli segare o segare på att starta o i måndags starta den så segt att d knappt gick runt. Sen var ja ute o körde kanske 10 mil o då blev d lite bättre sen när man skulle starta efter d. Men nu efter några starter går d segt igen. Har mätt med spänningstestare över polerna när bilen är på och d va typ 14 volt.

Är d batteriet då eller hur kan man göra för att se vad felet är?

De Säger Vi Hej!

2 283 Inlägg
19 augusti 2008
#2
Det är inte så att du nyligen satt in något steg eller så som drar tjuvström etc? kolla sånt först.

R.I.P. Michael Jackson!

136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#3
nepp inget nytt alls :S

De Säger Vi Hej!

276 Inlägg
19 augusti 2008
#4
jag hade exakt samma problem. och det är INTE batteriet för jag bytte både batteri och tändstift. det jag gjorde efter lite efterforskningar var att byta luftmassemätaren och den går att starta betydligt bättre men inte helt bra än!
Senast redigerat av Mido__ (19 augusti 2008)


136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#5
men den har ja bytt nyss hmm. Sen om man startar med hjälp av en annan bil så sprakar d gött när man får på sista kabeln :S

De Säger Vi Hej!

276 Inlägg
19 augusti 2008
#6
har du kolalt alla tändelar så dom e shyssta, tändstoft , kablarna och fördelardosan?


136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#7
nepp men hur kan du veta att d inte är batteriet?

De Säger Vi Hej!

276 Inlägg
19 augusti 2008
#8
MaZzej skrev:
nepp men hur kan du veta att d inte är batteriet?

jag kan inte veta jag kan anta men eftersom du hade mätt volten så ska det inte vara nåt med batteriet. du kan ju kolla vattnet i batteriet men då borde volten gå ner också! jag kan med 90% säkerhet säga att abtteriet inte är felet


Herr
1 722 Inlägg
19 augusti 2008
#9
låter ju som den drar tjuvström nånstans.. batteriet laddar ju ur sej själv.. kolla alla kablar=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#10
men d borde kunna vara batteriet om man tänker såhär. Ett dåligt batteri tar inte upp någon laddning. När ja kör med startmotorn och alla andra funktioner som drar el dras elen ut sakta men säkert från batteriet. Nu har d dragits ur så mkt så d inte går att starta alls.

Kan d inte va så?

De Säger Vi Hej!

BTLulle
19 augusti 2008
#11
Om polskorna på batteriet är helgjutna, alltså kabeln inte skruvad utan pressad så kan det vara det som är felet. Ta en bågfil och kapa lös kabeln från orginal polskon och ersätt med en som man skruvar fast kabeln i.

MVH Peter

136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#12
men sluta varför skulle d va d haha

De Säger Vi Hej!

4 506 Inlägg
19 augusti 2008
#13
Finns bara en att fråga om sådant här... drönirettab! Han kan allt om batterier

Kan du andas kan du dö.

Japan Quality
670 Inlägg
19 augusti 2008
#14
MaZzej skrev:
men d borde kunna vara batteriet om man tänker såhär. Ett dåligt batteri tar inte upp någon laddning. När ja kör med startmotorn och alla andra funktioner som drar el dras elen ut sakta men säkert från batteriet. Nu har d dragits ur så mkt så d inte går att starta alls.

Kan d inte va så?

Går startmotorn runt så är det i regel inget fel på batteriet. Är batteriet urladdat så klickar det när du drar på tändningen.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

658 Inlägg
19 augusti 2008
#15
Mäter du på batteriet igång får du ju spänningen som generatorn ger. Alltså är den hel iaf wink Mät på batteriet med bilen avstängd och kolla om batteriet håller spänningen. Kolla vätskenivån i batteriet om det är ett sånt och kolla isf även så det inte är massa svarta avlagringar i batteriet.
Kolla så anslutningarna inte är allt för oxiderade och att de sitter åt ordentligt.

Går det bra att starta med starthjälp så tror jag till 90% på att batteriet är slött.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 augusti 2008
#16
Batteriet är uppdelat i celler, om en eller ett par är dåliga så får man dåligt med "kräm".
Är batteriet några år så är det troligtvis det som hänt att nån cell är kass.
Varför inte prova med ett annat batteri, är det skillnad så byt batteri.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#17
mätte på batteriet när bilen inte var igång då visade d bara 10 volt :S Hmm

De Säger Vi Hej!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 augusti 2008
#18
batteriet


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 augusti 2008
#19
du kan inte bara mäta med multimeter o bara mäta volten, du måste ha en belastning på, finns belastnings provare, att kolla om den orkar hålla uppe strömmen när de belastas, så ser man om nån cell börjar bli trött, de du kan göra hemma som substitut för provaren är att dra på starten samtidigt som du håller koll på volten, drar volten ner väldigt lågt, på typ 11v eller nått så har du ett kasst batteri, annars kan de vara nått som ligger o tjuv drar ström

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

SQ
1 343 Inlägg
19 augusti 2008
#20
testa sätt sig i bilen, vrid på tändningen, på med stereon å se hur mkt spännigen sjunker när du har den på.. dra på lite allt möjligt, lyse, fläkt... men dra inte igång bilen.. utan kolla spänning när den får jobba lite utan uppladdning..

Ljudnörd!


Sök