3311
Sök

Hur kolla om batteriet är fel?

11 Inlägg
19 augusti 2008
#21
jag skulle nog mäta syravikten i batteriet skall ligga runt
2,2 om det är full laddat
det kan vara en cell som är gången då kan man få det problemet!

Mitt råd är att kolla syravikten i batteriet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 augusti 2008
#22
Lardi skrev:
testa sätt sig i bilen, vrid på tändningen, på med stereon å se hur mkt spännigen sjunker när du har den på.. dra på lite allt möjligt, lyse, fläkt... men dra inte igång bilen.. utan kolla spänning när den får jobba lite utan uppladdning..

lyse fläkt, stereo, blir oftast inte nog mkt belastning, utan, han får mäta volten, just under den korta stunden startmotorn jobbar, då de är som högst belastning

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 655 Inlägg
19 augusti 2008
#23
Har du en vilospänning på ett batteri på runt 10V så tyder det på cellbrott. En syraviktsmätare brukar finnas på någon mack eller biltema.
Oftast när en cell har gått så är det någon av de yttersta cellerna som har gått.

21 761 Inlägg
19 augusti 2008
#24
tratte skrev:
jag skulle nog mäta syravikten i batteriet skall ligga runt
2,2 om det är full laddat

Nja, inte riktigt rätt. En fulladdad cell ska ligga på runt 1,27-1,28 i syravikt. smile

21 761 Inlägg
19 augusti 2008
#25
The_Mechanic skrev:
drar volten ner väldigt lågt, på typ 11v eller nått så har du ett kasst batteri

Där håller jag inte riktigt med. Det beror på flera saker som tex batteristorlek, motorstorlek, startmotorstorlek och yttertemperatur.

Jag har mätt just det där dels på min 240-86 och även på en Granada 2.8i. Jag körde helt enkelt startmotorn i 15 sekunder och mätte hur mycket spänningen sjönk, yttertemperaturen var runt 15-20 grader varmt. Batterierna på bilarna har några år på nacken, men i ganska bra skick ändå. Mitt batteri är ett Exide Maxxima 900 och Granadans är ett Tudor TEC 68Ah.

Spännningen på min bil sjönk till 11,2V och på Granadan blev det ca 10,9V. Då får man tänka på att Granadan har en V6. Kan tillägga att spänningen höll sig konstant under hela mätningen, den sjönk ingenting under den tid som startmotorn harvade. smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 augusti 2008
#26
Drönirettab skrev:
The_Mechanic skrev:
drar volten ner väldigt lågt, på typ 11v eller nått så har du ett kasst batteri

Där håller jag inte riktigt med. Det beror på flera saker som tex batteristorlek, motorstorlek, startmotorstorlek och yttertemperatur.

Jag har mätt just det där dels på min 240-86 och även på en Granada 2.8i. Jag körde helt enkelt startmotorn i 15 sekunder och mätte hur mycket spänningen sjönk, yttertemperaturen var runt 15-20 grader varmt. Batterierna på bilarna har några år på nacken, men i ganska bra skick ändå. Mitt batteri är ett Exide Maxxima 900 och Granadans är ett Tudor TEC 68Ah.

Spännningen på min bil sjönk till 11,2V och på Granadan blev det ca 10,9V. Då får man tänka på att Granadan har en V6. Kan tillägga att spänningen höll sig konstant under hela mätningen, den sjönk ingenting under den tid som startmotorn harvade. smile

jo du Drönirettab har helt rätt, men tänkte just på att han hade relativt ny bil som inte är så tung harvad så batteriet borde vara ett ganska modernt de också så de borde inte bli allt för stort fall på spänningen smile men de du säger är helt rätt andra faktorer spelar roll, skiftar även mycket mellan olika bilar smile
Senast redigerat av The_Mechanic (19 augusti 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

21 761 Inlägg
19 augusti 2008
#27
Jag har dock väldigt dålig koll på lite modernare bilar om hur mycket ström som startmotorerna drar, har bara testat på dessa två "urgamla" bilar som jag skrev om. wink

BTLulle
19 augusti 2008
#28
MaZzej skrev:
men sluta varför skulle d va d haha.

Var det menat till mej???

MVH Peter
Senast redigerat av BTLulle (19 augusti 2008)

561 Inlägg
19 augusti 2008
#29
Jag tror på startmotorn jag. dom verkar ju kunna slöa till sig rätt gött innan dom lämnar in


2 126 Inlägg
19 augusti 2008
#30
MaZzej skrev:
mätte på batteriet när bilen inte var igång då visade d bara 10 volt :S Hmm

Garanterat en cell som tackat för sig! Bara att köpa nytt! smile


136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#31
BTLulle skrev:
MaZzej skrev:
men sluta varför skulle d va d haha.

Var det menat till mej???

MVH Peter

Ja!

Er övriga: Tack för alla svar!
Ja d är nog batteriet som ni säger låter mest troligt. Startmotorn går bort då den går fint så fort den får tillräckligt med ström.

Och det där BTLulle skrev låter haha som ett skämt eller så förstod ja inte. Varför skulle d vara ett så ovanligt fel?

Blir ett nytt batteri o pröva me om d inte skrivs nått annat som kan va tänkbart men verkar inte finnas så mkt annat..

De Säger Vi Hej!

21 761 Inlägg
19 augusti 2008
#32
MaZzej skrev:
Ja d är nog batteriet som ni säger låter mest troligt.

Eftersom du mätte upp endast 10V på batteriet så är det mest troligt det felet. smile

MaZzej skrev:
Och det där BTLulle skrev låter haha som ett skämt eller så förstod ja inte.

Det låter kanske konstigt, men han har säkert varit med om detta fel någon gång gissar jag. Kabeln kan se bra ut, men ändå vara ärgad/nästan av inuti polskon. Om du mätte batterispänningen på själva polskorna så är det faktiskt möjligt att felet kan vara kabel+polsko, men om du mätte spänningen direkt på polerna, då är det garanterat batteriet som är dåligt.

BTLulle
19 augusti 2008
#33
Jag har jobbat med bilar i över 30 år och har tappat räknigen på hur många batteri polskor jag bytt för att det blivit dålig kontakt där kabeln sitter infästad.
Men det är sånna som du som gör att man känner att man inte har nått för att man hjälper folk, och inte vill försöka hjälpa folk här på forumet, man ska aldrig ifrågasätta någon som man inte känner för man har igen aning om den andres kunnande. Men jag vet ju till nästa gång du har problem att du inte vill ha hjälp från dom som har varit med några år.

Peter

136 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#34
haha d sa ja aldrig att ja inte vill ha hjälp. Dock är detta min första bil och eftersom inte den ser ut på det sättet som du beskrev förstod jag nog inte hur du menade. Jag menade inget illa jag trodde du mena en sådan där kabelsko om den hade gått av vid infästningen av kabeln tongue men d kanske du inte mena.
Jag vill ha så mkt hjälp som möjligt.
Desto bättre om det kommer av erfarna rävar som dig och många andra här på forumet!! Ursäkta att jag förstod fel.

Henrik

De Säger Vi Hej!

BTLulle
19 augusti 2008
#35
Du vill fortfarande inte ha hjälp. Förstår man inte frågan så skrattar man inte åt den som försöker ge ett svar.

Polsko = är det som håller kablarna på batteripolen.
Kabelsko är det som man använder för att koppla in saker i bilen.

I polskon är kabeln oftast fastgjuten, där den är fastgjuten så ärgar det och blir dålig kontakt efter x antal år och då får man fenomenet att man är utan ström i bilen tar för givet att batteriet är veck så man byte rdet men si det hjälpte inte bilen beter sig fortfarande som att man har lite ström i batteriet och då är det bara startmotorn eller polskon som kan vara felet. Och snål som jag är så åker jag på macken köper 2 nya polskor 1 för pluspolen och en för minus, tar bågfilen och kapar kabeln precis dår den går in i polskon och sätter dit den nya där jag klämmer fast kabeln med ett bläck och 2 skruvar och vipps så startar bilen smilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmile.
Med det som skrivits i tråden efter mitt första innlägg så tror jag inte att det är det bekymmret på din bil men då du ädå förmodligen måste byta batteri så skulle jag rekomendera att du byter polskona oxå om du har den modellen där kabeln sitter bressad i skon.

MVH Peter (har inte läst i genom texten så förmodligen så är det en massa stavfel och annat i den men det bjuder jag på smile )

Eliminator
1 441 Inlägg
19 augusti 2008
#36
BTLulle skrev:
Jag har jobbat med bilar i över 30 år och har tappat räknigen på hur många batteri polskor jag bytt för att det blivit dålig kontakt där kabeln sitter infästad.
Men det är sånna som du som gör att man känner att man inte har nått för att man hjälper folk, och inte vill försöka hjälpa folk här på forumet, man ska aldrig ifrågasätta någon som man inte känner för man har igen aning om den andres kunnande. Men jag vet ju till nästa gång du har problem att du inte vill ha hjälp från dom som har varit med några år.

Peter

Jag kan hålla med en del av det du skriver, men om han har så lågt som 10V på polskon så är det fortfarande inte kontakten mellan kabel och sko som är problemet.
Då är det dålig kontakt mellan sko och pol alternativt kasst batteri troligtvis en cell. Även om det är relativt nytt då dagens batterier har en tendens att hålla sämre kvalite.

På min förra bil- 05:a så har jag bytt 3 batterier på 3 år.

Hade han haft låt säga 12V+ på polsko/batteripol och startmotorn segat då hade jag trott på kontaktfel i kabelsko/kabel alternativt kass startmotor och/eller dålig jordning av startmotor.

/Tommy (42 år).

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

21 761 Inlägg
19 augusti 2008
#37
Det är bla av såna anledningar som jag brukar "gnälla" i diverse trådar om att man ska mäta spänningen på batteriets poler, inte på polskorna. Då får man ett mycket pålitligt svar om det är batteriet eller övrig utrustning som spökar. smile

Att "gamla" rävar behövs vid felsökningar, det råder ingen tvekan om. Det finns många tips och trix som de har fått lära sig själva, utan en massa forum att fråga på. smile

BTLulle
19 augusti 2008
#38
Sokrates Läs tråden ovanför din.

MVH Peter

Eliminator
1 441 Inlägg
19 augusti 2008
#39
BTLulle skrev:
Sokrates Läs tråden ovanför din.

MVH Peter

OK, såg den inte, då jag skrev min då du postade ditt svar samtidigt,,
Då är vi på samma våglängd wink

/Tommy
Senast redigerat av Sokrates (19 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

BTLulle
19 augusti 2008
#40
Om de tär kortis i en cell så brukar syran vara grumlig inte alltid men i bland, det är 6 celler i ett 12volts bilbatteri så det innebär att 2,2 volt per cell är nära sannigen. Sen är det inte avbrott i batteiet för är det det så är batteriet dött. Så mitt tipps är kortis då får man fenomenet att batteriet snabbt laddar ur sig själv utan några förbrukare.

MVH Peter


Sök